Korg DW8000 digitaal of analoog of beide

- -

Ouwe rot
he hallo we zijn hier in duscussie of de Korg DW800 nu wel analoog is of digitaal.

2 meningen:

1:
de oscilatoren zijn digitale waveforms en de delay is digitaal, maar het filter is analoog en enkele andere componenten ook.
2:
volledig digitaal is, verder alleen analoog genoemt wordt omdat ie substractieve synthese heeft.

dus wij op zoek op internet en lijkt wel of niemand het weet. is ie nu deels analoog of volledig digitaal ???
we komen telkens op het woordje Hybrid analoog uit, maar die betekenis wordt telekens verschillend gebruikt.

kennis gevraagd hierbij, we hebben gewed op 10 euro !

Hij heeft analoge filters.
Kun je duidelijk horen als je de resonantie omhoog gooit.

Hij's dus duidelijk hybride.

De rest is dus allemaal digitaal. Maar toen konden ze nog geen digitale filters maken, vandaar.

is dat zo? alleen de filters dus? geen enkele andere analoge componenten ?

en dat omdat ze toen nog geen digitale filyters konden maken ? tjeeeeee

Nou Phase, da's niet zo vreemd. Korg heeft geen digitale (resonante) filters kunnen maken totdat ze eens een keer met de Trinity op de proppen kwamen. Alles daarvoor (X-serie, T-serie, M-serie) had alleen maar een zielig 12db lowpassje of zelfs helemaal niks. De N-serie kwam na de Trinity en heeft ook geen resonante filters, behalve als ze als een effect worden toegepast.

Andere fabrikanten zaten met 'tzelfde - Yamaha (toen ze eens eindelijk iets sample-gebaseerd gingen maken in plaats van FM) kwam pas bij de SY-77/85/99 serie met filters; die vind je niet in de SY-35 en 22. Roland heeft de U-serie ook niet uitgerust met filters. Ik weet niet hoe 't met de lagere D-serie zit; de D-50 heeft wel filters maar die zijn alleen voor de partials met de basiswaveforms, niet voor het sample-gedeelte. Ik denk dat ze 't wel hadden kunnen doen, maar dan had je maar 4- of 8-note polyfone synths gekregen (in verband met de chipkosten en de processing power). Toen eenmaal de wet van Moore even goed op de staart getrapt werd kwamen er pas digitale filters in. M'n E-mu Vintage Keys heeft ze wel (en nog niet eens zo slechte ook) - maar die heeft dus ook een soort systeem dat minder voices geeft als je de CPU anders belast.

Tenminste.. da's wat ik denk. Wat ik ook denk is dat jij je 10 euro kwijt bent. Am I right? :D

Volgens mij heeft de Korg DW-serie niet alleen VCF's (analoge filters dus) maar ook VCA's (voltage controlled amplifiers).
Nou verwarde ik dat zelf met een EG (envelope generator) maar VCA betekent puur dat het volume via voltage te sturen is (bijvoorbeeld door middel van een EG, dus dat is dan ook weer verklaard).

En iets analoog noemen omdat je substractief werkt vind ik onzin.
Substractief werken benodigt een filter. Je bouwt een toon op met een oscillator, en haalt daar harmonischen af (substractie) met een filter. Maar je kan bijv. ook additief werken met analoge oscillators, zonder enig filter te gebruiken.

Andersom: sommige digitale synths (bijv. de genoemde Roland D-serie) werken substractief (in het geval van LA synthese alleen op de synth-partials, niet op de sample-partials).

Tot slot: de DW-serie is hybride (analoog + digitaal in 1 apparaat) omdat-ie digitale oscillators heeft, in aanvulling op genoemde analoge componenten.
Een andere hybride synth: Waldorf Microwave. :luv:

Dr staat VCA/VCF op. Hoeft niet perse analoog te zijn maar denk dat het wel zo is.
Trouwens de LFO heet hier MG.

En de delay is digital. En werkt gruwlijk onhandig.

Origineel geplaatst door Yoozer
Tenminste.. da's wat ik denk. Wat ik ook denk is dat jij je 10 euro kwijt bent. Am I right? :D [/B]

nee nee, ik heb altijd gedacht dat ie analoog was en zo klinkt ie ook.

ik wist bijna wel zeker dat het filter wel analoog was, maar over de andere componenten ging ik achter wel twijfelen.

maar de weddeschap ging erom of tie volledig digitaal was of niet.

@ Fuse: De V is VCA/VCF staat zoals je weet voor VOLTAGE.
Dat wil zeggen, zoals in stuurspanning, dus da's per definitie ANALOOG.
Dit in tegenstelling tot bijv. DCO, DCA enzo. waar de besturing DIGITAAL is.
DCF heb ik nog nooit gezien, Roland noemde dat in de LA-synths TVF (time varient filter). Maar 't komt op hetzelfde neer.

MG is trouwens een echte Korg-term en staat voor Modulation Generator...
Mooiste is dat Yamaha zoiets bij CS-synths een Sub-oscillator noemt, terwijl we het in Roland-termen voor hetzelfde ding toch echt over LFO's hebben. Nou ja, bij de CS-en kan je ze pushen tot vrijwel in de audio-range, dus misschien wilden ze het daarom geen 'Low Frequency Oscillator' noemen. Leuk: een Sub-oscillator bij Roland is weer heel wat anders, natuurlijk.

Laatst gewijzigd:
hee hoe kan het dan dat in de roland D-serie wel een filter zit? ze konden toen toch geen digitale filters maken werd mij net verteld hier !

@ Phase: is zoals gezegd dus alleen op de gesynthesizede waveforms. Niet op de samples.
Ik denk dat het vrij makkelijk was te berekenen wat het effect van een Low Pass filter (het enige model dat ondersteund wordt in LA-synthese) op de harmonischen van de Square Wave of Saw Wave is. Gewoon: hoe hoger (of lager, net hoe je het ziet) het filter, des te meer boventonen afkappen. Misschien was het zelfs wel voorberekend... ik kan me herinneren dat op m'n D-10 je niet 'dynamisch' met het filterschuifje kon spelen, in ieder geval.

Laatst gewijzigd:
VCF betekent Voltage Controlled Filter, VCA Voltage Contolled Amplifier......voltage gestuurd dus...ANALOOG.
De DW 8000 was opvallend omdat het een van de eerste synthesizers was (samen met de onbetaalbare machtige duitse PPG Wave) die DIGITALE oscillatoren gebruikte voor de klank opwekking......de rest was dus analoog.

Wie heeft gewonnen??????

Origineel geplaatst door Hanz
@ Fuse: De V is VCA/VCF staat zoals je weet voor VOLTAGE.
Dat wil zeggen, zoals in stuurspanning, dus da's per definitie ANALOOG.

wat er staat wil niet altijd zeggen dat het zo is: op Yamaha VA synths staat ook VCA, en in het boekje lees je dan dat ze "Virtual Controlled Oscilator"

...en daarom stem ik er ook voor om de ontwikkelaars bij Yamaha met de zweep te geven! :duivels:
Nou ja, als ontwikkelaar zijnde, ik denk eerder dat het een ideetje van Yamaha Marketing was... :D
In ieder geval: zoiets zaait alleen maar verwarring in een al lastige discussie. En het doet vooral denken aan het opplakken van een 'Turbo'-sticker op je Suzuki Alto en dan denken dat-ie harder gaat...

1 ding garandeer ik je: in de tijd van de DW-serie bestond er nog geen virtual analogue modelling (wat Yamaha gebruikt in jouw voorbeeld). Simpelweg omdat zoiets veel te veel rekenwerk vergt en toenertijd waren de synths echt niet zo krachtig.
Dus, ergo conclusio sum: V staat voor Voltage... behalve als marketing zich er mee bemoeit! ;)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hentheman5
[Wie heeft gewonnen?????? [/B]

ik.

maar intressant is dus dat een filter die analoog is de bak zo analoog laat klinken volgens mij.
kortom als ze VA synths maken met een echte analoge filter erin dan klinken die net zo massive als echte analoge.
VCA en VCO maakt niet zo veel uit volgens mij, dat kunnen ze vrij goed namaken met VA synths, alleen op het filter dus niet.

het filter van mijn MS2000 is lang niet zo vet als op mijn Juno en klinkt daarom beter.
daarom klinkt de DW8000 ook zo vet ook tov de ms2000 terwijl de MS2000 veel meer verschillende soorten klanken kan maken.

maak denk ik discussie los, maar weet ook niet zoveel van synthse dat ik deze veronderstellingen doe.
komt u maar met uw reacties !

1 ding garandeer ik je: in de tijd van de DW-serie bestond er nog geen virtual analogue modelling (wat Yamaha gebruikt in jouw voorbeeld). Simpelweg omdat zoiets veel te veel rekenwerk vergt en toenertijd waren de synths echt niet zo krachtig.
Dus, ergo conclusio sum: V staat voor Voltage... behalve als marketing zich er mee bemoeit! ;) [/B]

het staat ook op mijn AN200. die overigens een betere engine heeft dan de MS2000 vind ik.

Maar Phase, in het kader reactie ben ik wel benieuwd:

Je zegt eigenlijk dat een VCF de grootste component is voor een 'analoog' geluid, als ik je goed begrijp.
Nou vraag ik me af wat voor jou een analoog geluid is (ik meen het serieus, dus niet zeggen: al het geluid is analoog, want het zijn geluidsgolven in de lucht...).

Ik denk bijvoorbeeld dat VCO's een niet onaanzienlijk element vormen in een 'analoog' geluid: vaak zorgt de lichte ontstemming van niet-digitale / niet-digitaal-aangestuurde oscillators voor het gewenste 'vette' (niet zuivere) geluid.
Met DCO's moet je zelf ontstemming inprogrammeren. Of zit het 'ingebouwd' in de firmware als leuke gimmick.

Schiet ik mezelf toch nog in de voet! :D

...heren, ik presenteer u de PPG Realizer (1986!) met virtueel analoge synthese.
Maar dat is dan ook de uitzondering die de regel bevestigt! ;)

ppgrealizer.jpg

As for synthesizing sounds, the Realizer features an analog model, an FM model, wavetable synthesis, and a sampler. They were designed to show an image of a Minimoog, or other synth on their built-in monitor. Then you could control the Minimoog knobs with the controls around the screen of the Realizer. Pretty space-age stuff for 1986! Unfortunately, the price tag of $65,000 didn't exactly make it a marketer's dream. It was the last thing that PPG made, and they went out of business a short time later.

Laatst gewijzigd:
jaja maar VCA kunnen ze toch goed nabouwen nu in een VA synth ? de Moog Modulair schijnt daardoor zo goed te zijn heb ik welleens gelezen.

ze klinken enigzins nog als een VA herkenbaar volgens mij door dat filter.

maar je hebt gelijk, ik heb niet z'n uitgebreide kennis van synthese

Back