Ervaring met Yamaha's plug in boards?

andy2138

Stamgast
Ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een Yamaha CS6R module. :okdan: Ben al druk aan het programmeren geslagen.

Nu had ik mezelf al bedacht dat er snel een PLG150-DX-board in moet. Verder weet ik het nog niet.
Wie heeft er ervaring met de kwaliteit van de verschillende plug-ins?
Wat zou er naast mijn Triton en Alesissen het meeste toevoegen, AN, S/VA of toch de multitembrale XG?

kan je vertellen dat de An1x en An200 behoorlijk goed zijn kwa engine, dus daar zou ik voor gaan samen met die DX de AN plus gesampelde sounds zitten al in dat ding.

Ik ben de gelukkige eigenaar van 4 verschillende PLG boards:
PLG150-AN (an1x op kaartje)
PLG150-DR (real live drums)
PLG100-VH (vocal harmony)
PLG100-VL (VL synthesis)

Ik kan al deze kaartjes aanbevelen, behalve de VH (vocal harmony), deze wordt aangeduid als o.a. vocoder, maar eigenlijk alleen maar geschikt als harmony board (imho). Grappig, maar meer ook niet (het zat standaard in m'n MU100r)

VL is erg mooi, monofoon uiteraard, maar je kunt er heel mooie sounds mee maken, vooral blaasinstrumenten. (zat ook standaard in m'n Mu100r)

DX boardje heb ik niet, want ik heb nog een FS1R die ook FM synthese kan (inlc sysex compatible met DX7)
XG heb ik ook niet, want ik heb nog 2 andere XG bakken (CS2x en MU100r).

Het DR board is natuurlijk alleen interessant als je eens een niet TS-huppeldepup of zo nodig hebt, de drums op deze kaart klinken echter wel heel erg goed, zit bij mij in m'n Motif.

Het AN board is een aanrader omdat er halve AN1x op zit (5 stemmen ipv 10) maar kan 99,99999999% van alle AN1x patches aan en klinkt heel erg goed, heb ik ook in m'n Motif zitten (maar zat "vroeger" in m'n CS6x)

Leon

Ik heb de An en DX plugin

Ik heb de An en DX plugin

beide mooie geluiden,ik wil de vl nog weer eens kopen, heb een VL1 en VL7 gehad en mis de klanken.
Misschien dat ik de an met iemand kan ruilen voor een vlboard?
Anyway,het is een goed systeem, ze zitten bij mij in de motif es6.Drie minuten werk om te installeren en de motif heeft standaard al alle programma's aan boord dus je hebt meteen honderden klanken.
Leuk is natuurlijk ook dat je je stemmen uitbreidt en niet zoals bijv. Roland en Korg in feite andere patches er in duwt. Je krijgt een volwaardige synth erbij, incl. de stemmen.
De XG versie is trouwens volgens mij meer gemaakt voor de sw1000 bezitter,als je een cd/s/motif hebt is deze overbodig .
Geldt ook in feite voor de pianoboard, alleen leuk als je de sw1000 hebt.
Overigens is de plg150 serie wel uitgebreider dan de 100serie,o.a. geheugens etc. Let hier dus op als je iets gaat kopen.
Kwa klank:het zijn gewoon de originele engines dus de hebt inderdaad gewoon de klanken van het oorspronkelijke instrument :biertje:

Re: Ervaring met Yamaha's plug in boards?

Origineel geplaatst door andy2138
Wat zou er naast mijn Triton en Alesissen het meeste toevoegen, AN, S/VA of toch de multitembrale XG?

Waarom geen EXB-MOSS voor in je Triton, da's geen kattepis hoor :D

Wat die AN en DX PLG kaarten kunnen, kan je ook met een MOSS board. :eureka:

(oftewel: stop een Z1 in je Triton :okdan: )

kan kloppen maar...

kan kloppen maar...

...voor de prijs van een MOSSboard heb je twee PLG's!
Het blijft altijd een zaak van persoonlijke smaak!

Ik heb in m'n CS6x het AN en DX board.
Installeren is inderdaad kwestie van minuten.
AN is goed te bewerken met de software en als je 5 stemmen te mager vindt kun je ook nog kiezen voor een een 2e AN board. Je hebt dan of 2 parts AN of 10 stemmige AN.
DX is ook een aardige editor voor te vinden (niet die van Yamaha helaas), maar met scheepsladingen patches maak ik daar niet veelvuldig gebruik van.

groet

Tom

Gefeliciteerd!, die van mij doe ik zeker niet meer weg :)

Ik zoek nog wel terzijnertijd een AN boardje...

Maare de CS6R is een pracht apparaat :)

Het MOSS-board heb ik heel even in mijn Triton gehad (geweldig, jongens van Feedback! :okdan:) om uit te proberen, maar met alle geluiden die ik intussen gedownload heb van Irish Acts, de Alesis met van zichzelf en de Vintage Synths ROM-card goeie analoge sounds was het voor €500,- geen echte aanvulling. Als ik die Alesis QS7 niet gehad had zou ik de MOSS waarschijnlijk wel houden.

Ik heb daarna de CS6R gekocht omdat ie qua karakter ergens tussen de Triton en de Alesissen ligt en ik ben zowiezo al lang weg van de AWM2. De "analoge" geluiden zijn wat feller zonder gelijk Roland-koud te worden en de bassen zijn niet superspektaculair maar wel 100% bruikbaar. Een echte aanvulling dus.

In dat licht begin ik nu als 2e kaart meer en meer aan de VL-plug in te denken. Is denk ik een grotere aanvullen dan de AN, aangezien ik al zo dik in de "analoge" geluiden zit. Het enige wat dat betreft een echte aanvulling zou zijn is een Alesis Andromeda 8~ en da's nog ff flink sparen weer.

Wat ik als tip kreeg: de PLG kaarten kosten nogal wat. Koop anders een 2ehands AN-200 of DX-200 en sloop de kaart eruit; da's als het goed is precies hetzelfde als de expansion die er in de CS6X/R en Motif's moet.

VL.. tja.. leuk. Wie start er een mooi draadje met een stel geluidsvoorbeelden? Ik krijg trek! :D

Back