nordlead2, nord modular of virus B

nordlead2, nord modular of virus B

• Nordlead 2 voor trance

Stemmen: 1 5,6%
  • Nord modular voor trance

Stemmen: 2 11,1%
  • Virus voor trance

Stemmen: 7 38,9%
  • Nordlead 2 voor elektro

• Nord modular voor elektro

Stemmen: 4 22,2%
  • Virus B voor elektro

• Totaal aantal stemmers
    18
  • Enquete gesloten .
Mijn antwoord staat er alvast niet tussen dus heb ik maar niet gestemd 8o)

Maar volgens mij kan je beter hier verder zoeken.

Ik ben het ook niet eens met de stellingen:

Met een piano kan je niet alleen Schubert spelen maar ook jazz, blues, pop, rock ...

Dat geldt ook voor synths. :eureka:

Het is altijd vreemd dat mensen denken dat een bepaalde synthesizer maar één of hoog uit twee muziekstijlen aan kan. Waar komt deze non-informatie eigenlijk vandaan?
Jarre gebruikt de NL2, waaruit je ook verdomd mooie techno kan halen, wat Jarre beslist niet doet :)
Bedieningsgemak, prijs, plaats in de studio zelfs, dat zijn items voor een aanschaf, niet of een één-of-andere DJ beweert dat daar die stijl muziek zo goed op te maken valt. Zelfs uit een Phillicorda met een fuzz-box kan je prachtige techno halen :)

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Het is altijd vreemd dat mensen denken dat een bepaalde synthesizer maar één of hoog uit twee muziekstijlen aan kan.
Ben ik met je eens. toch vind ik dat je met een virus een goede bak in huis hebt voor trance, mocht iemand dat interesseren.

zou voor de nl 2 gaan is een stuk gemakkelijker in gebruik als de virus
als het om de presets gaat wint de virus het wel

Dit is geen beste enquete: virus voor trance ligt erg voor de hand, maar dat kan je zowel positief als negatief bekijken: in de kwaliteit ligt de beperking. Hoe je het ook wendt of keert, naar mijn idee was (het was 1 van de eerste hoor!) en is de NordLead of Nordlead2 de 'meest echte synthesizer' van alle virtueel analogen, zowel wat sound, mogelijkheden, als hands-on control betreft. De modular is een ding voor een bepaalde hoek, de yamaha vl's ook, de an (en cs) goedkoop, maar leuk voor hun geld, de prophecy lastig te editten en daarom niet echt een toegankelijke synth, dez1 idem (bovendien hebben die 2 echt een bepaalde klank-kleur), over klankkleur gesproken: waldorf!, de virus, nova en jp8000 zijn meer goed klinkende bakken (die erg op de effecten leunen) en de nord is gewoon straight-forward een lekkere synth 1-knop-1-functie, van dun naar vet, niet te weinig en niet te veel stemmen, gewoon precies goed.
Maar ja, dat is mijn mening.

Ik heb alleen ervaring met de NL2 (nou, rack dan, maar da's hetzelfde), en het is gewoon een héle goeie synth voor wat voor muziek dan ook. Of je er nou trance of electro mee gaat maken is aan jezelf.
Ik neem aan dat de Virus en de modular beide ook gewoon een goed geluid hebben met elk een eigen karakter, en dat je beter kunt kiezen op basis van wat voor features je wilt dan of een synth geschikt is voor een bepaalde muziekstijl. (uiteindelijk hebben al dit soort synth toch een zelfde soort geluid wat je voor veel stijlen kan gebruiken).

Origineel geplaatst door Leo
De modular is een ding voor een bepaalde hoek...

Welke hoek?
De Modular is geen eenvoudige synthesizer: je moet er wel wat van af weten, bv hoe geluid eigenlijk gemaakt wordt in een synthesizer. Maar je krijgt beslist meer voor je geld. Een Microotje is trouwens ook leuk :)

Wout
(aandelen stijgen weer...)

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Welke hoek?
De Modular is geen eenvoudige synthesizer: je moet er wel wat van af weten, bv hoe geluid eigenlijk gemaakt wordt in een synthesizer.

Die hoek dus. En dan moet je ook nog echt je best gaan doen en niet blijven hangen bij de vele presets die er zijn.

Waarom koop je geen Alesis Ion? Is alleszins de meest analoog klinkende.

Heb een Nord modular gehad en ik hield gewoon niet van de Nord sound, die IMO helemaal niet analoog klinkt. Baslijnen die ik eruit haalde deden me gewoon veel te hard aan Felix the housecat en consoorten denken, een beetje te steriel allemaal.

Ik vond een Virus al beter klinken, heeft ook een zeer typische klank. Er wordt zeker niet alleen Trance mee gemaakt.

Een VA valt of staat bij mij nog altijd in de mate dat hij analoog klinkt en dan is die Ion toch zeker een aanrader denk ik.

Een tijdje terug zat ik zelf ook te twijfelen tussen precies dezelfde drie synths.
Het zijn alle drie zeer goede synths.
Zelf heb ik gekozen voor de nord lead 2, omdat ik 'm toen 2e hands voor een mooie prijs kon kopen.
Hij koste me toen 575 euro en de verkoper heeft 'm toen ook nog even langs gebracht :okdan:

De nord modular is een mooie synth met ontzettend veel mogelijkheden, wat een groot voordeel is, maar tevens ook een nadeel kan zijn. Als ik zo'n nord mod zou hebben, zou ik dagen lang patches gaan maken, waardoor er waarschijnlijk bij mij van het muziek maken niets meer van terecht zou komen.

Virus B is ook leuk, bevat meer mogelijkheden dan de nord lead 2, alleen ik is iets lastiger te editen.

Maar misschien vind je een Waldorf XT ook wel interresant.
Ik hoop dat ik je nu niet nog meer heb laten twijfelen :duivels:

Je moet gewoon kijken welke synth je voor een aantrekkelijke prijs kan kopen. Het blijft gewoon een lastige keuze.

als het je eerste va is, zou ik voor een "simpele" nordlead2 gaan,
anders de virus
en als laatste de modular.

nadeel van de nord, geen fx...
wel erg goede controle. zoals leo al zei. 1 knop -> (bijna altijd)1 functie

ik bezit ook nord rack 2 en vind het een beestige synth doet er niet toe wat voor stijl van muziek je van plan bent om te maken ,uiteindelijk is het toch allemaal maar' moving air ',maar als je dan toch een keuze moezt maken dat zou ik voor de nord modular gaan (je maakt/download gewoon de patch van de nord lead ,dus 2 (en heel wat meer )in 1 synth kan niet fout gaan )
Een maat van mij heeft een waldorf q en klinkt heeel goed ...dus succes met je zoektocht

De Nord Modular heeft gewoon een ''klank'' waar je van moet houden.
Qua flexibiliteit scoort ie bij mij een dikke 10 :okdan:
Kan er een drumsynthje van maken een basssynthje enz.enz. en ook nog FX met leuke filtertjes.
Ik zou zeggen ga gewoon ff luisteren ergens in de winkel alvorens een definitieve keus te maken apparaatjes kosten nu eenmaal veel geld dus....

Deze kan er anders ook wel even bij toch?

Access Virus C (A) of Novation Supernova2 (B)

NovationSupernova (C) of Nordrack 2 (D)

Ik heb zelf een nordrack2 en waldorf XT. Ik maak trance-achtige dingen. De nordrack is makkelijk te editten en je kan er rauwe sounds uit halen. Hij klinkt standaard echter niet krachtig genoeg, dus externe FX is zeker verreist.
De waldorf XT blinkt vooral uit in z'n filters en brede en warme leads/pads/strings. Het is overigens een wavetable synthesizer.

Ik ben zelf nog aan het twijfelen of ik er een Access Virus (A of B) bij zal kopen. De A versie is voor relatief weinig op de kop te tikken.

Back