Uitleg over Jack 2 Jack kabels (Audio)

Fatar

Drum Pad?
Er is al een verbeterde FAQ aan het komen, maar ik heb nog een vraag ergens over die misschien straks hier aan toegevoegd kan worden. Het betrefd het onderwerp audio kabels (jack's). Ik ben me ervan bewust dat midi kabels latency (vertraging) hebben. Mijn vraag is of dit bij audio kabels ook het geval is of dat er met lange kabels andere soorten problemen kunnen onstaan zoals ruis. mijn tweede gerelateerde vraag is welke merken goede zijn, als der al verschil is :S Ik kan ze hier in de buurt namelijk laten maken (waar een behoorlijk prijskaartje aan zit) of ik bestel ze online voor 3,70E. Dit van het merk DAP. Deze staan hier te koop. Gaarne uitleg en misschien kan dit ook wel in het FAQ. :D

dank u!

MIDI kabels latency? Wie heeft jou dat nu weer wijs gemaakt?
Midi kabels hebben net als audio kabels geen latency!
Kwalitatief verschil in kabels zit hem vooral in het tegenhouden van storing van buitenaf en degelijkheid van de connectors. Daarna komt de kwaliteit van het signaal, een goede kabel zal een signaal onvervormd laten, maar ik betwijfel of je het verschil gaat horen tussen een Dap kabel en bijv kabel van 5 keer zo duur.

Als je kabels koopt, kijk dan vooral of de connectors en kabel stevig zijn!

succes

Tuurlijk heb je latency,,, als jij een audiosignaal door een 32084320598028450meter kabel doet, en een signaal door een 1 meter kabel, komt door dat 1meter kabel het signaal echt wel sneller aan. Het signaal moet toch ergens doorheen, en het gaat echt niet sneller dan het licht ofzo,,

Heee Fatar,,, alles goed jongen :)

Origineel geplaatst door bobaphat
Tuurlijk heb je latency,,, als jij een audiosignaal door een 32084320598028450meter kabel doet, en een signaal door een 1 meter kabel, komt door dat 1meter kabel het signaal echt wel sneller aan. Het signaal moet toch ergens doorheen, en het gaat echt niet sneller dan het licht ofzo,,

Heee Fatar,,, alles goed jongen :)

zo jij bent slim! en denk jij dat je dat gaat merken op een kabeltje van 2 meter?

Ik heb mij laten vertellen dat het inderdaad niet veel uitmaakt welke kabel je komt als het aankomt op de kwaliteit van het signaal die erdoor gaat. Wat wel kan is dat een goedkope kabel sneller slijt dan een duurdere, dus dat je ze sneller moet vervangen (hoewel ik zelf nog nooit een audiokabel kapot heb zien gaan).

Over die midi-latency. Als je meerdere apparaten in thru na elkaar hangt, kan je wel wat verschil krijgen in timing, maar wat de reden daar van is, zou ik niet kunnen zeggen.

Origineel geplaatst door bobaphat
...Heee Fatar,,, alles goed jongen :)
3

jah man en bitcrusher ik heb me laten vertellen dat een MIDI kabel, dus geen audio kabel een vertraging heeft naar mate die langer wordt. Hoeveel vertraging weet ik niet, maar mij werd aangeraden zo kort mogelijk te houden. Audio kabels en vertraging was idd een beetje domme vraagstelling. Waar het eigenlijk om ging is of er problemen ontstaan naarmate de kabels langer worden. Veder wou ik graag weten of er bepaalde top merken zijn en of dit zoveel verschil maakt met goedkopere varianten. :D

Langere midi kabels geven niet meer latency, maar wel meer kans op storing van buiten af en daarom moet je ze zo kort mogenlijk houden! :eureka: :)

Origineel geplaatst door Bitcrusher
Langere midi kabels geven niet meer latency, maar wel meer kans op storing van buiten af en daarom moet je ze zo kort mogenlijk houden! :eureka: :)

Dit is idd waar..

Hoe langer de kabel, hoe hoger de impedantie van de kabel wordt.

Voorbeeld:

Bijvoorbeeld bij een midi kabel van 2mtr, gaat er mooi 5volt aan 1tjes en nulletjes aan data in en komt er ook 5volt aan 1tjes en nulletjes er weer uit.

Bij een kabel van 100mtr, gaat er mooi 5volt aan 1tjes en nulletjes aan date in, maar komt er misschien nog maar 4,5volt aan 1tjes en nulletjes uit..

Dit komt dus door weerstand van de kabel zelf..

En hoe lager de spanning aan het uiteinde wordt, hoe moeilijker het wordt voor het midi deviesje om er nog wat van te maken..

Nu is het wel zo.. dat er goede en minder goede kabels te verkijgen zijn.. misschien dat je met super proffesionele kabel op 100mtr nog wel netjes 5v hebt.. en misschien ook minder storings gevoelig..

Dit zelfde verhaal geld ook voor audio kabels...

Maare Latency?! nee dat niet...

Immers electriciteit gaat net zo snel als het licht.. 300.000km/s :geslaagd:

oh en stroom gaat trouwens niet sneller maar wel even snel als licht. :)

Dat is ook niet waar.

De snelheid van stroom is afhankelijk van de geleider.

Door een koperdraad is de snelheid van stroom ca 200.000 Kilometer per seconde
Licht heeft in een vacuum een snelheid van ca 300.000 kilometer per seconde

Dat stroom en licht even snel kunnen zijn is een fabeltje.

Origineel geplaatst door demian
Dat is ook niet waar.

De snelheid van stroom is afhankelijk van de geleider.

Door een koperdraad is de snelheid van stroom ca 200.000 Kilometer per seconde
Licht heeft in een vacuum een snelheid van ca 300.000 kilometer per seconde

Dat stroom en licht even snel kunnen zijn is een fabeltje.

Nou dan neem ik dat bij deze terug, zo ben ik dan ook weer :)

Maar neemt niet weg dat de snelheid van stroom in dit verhaal onrelevant is.

Hangt er helemaal vanaf, hoe groot de stroom is die door de kern heen loopt.. enof hoe de spannings spreiding over de buiten kant van de koper kern loopt...

Tenminste dat is wat ik meet op mijn werk... ;) correct me if im wrong

Maar laten we niet te diep in de materie gaan... (alhoewel het altijd wel een leuk onderwerp is..

Hij wilde gewoon weten of Midi en audio kabels Latency hebben... nee dus... :)

wat zijn goede merken van audio kabels dan, nu het midi verhaal compleet is?

Origineel geplaatst door Fatar
wat zijn goede merken van audio kabels dan, nu het midi verhaal compleet is?

Vroeger voor mijn HIFI installatie gebruikte in Monster kabel, 20gulden per meter.. moest ik nog wel zelf pluggen aan zetten :D van 10gulden p/s :D

Leuke van die kabel is/was dat je er een ongebalanceerde en gebalanceerde kabel van kon/kan maken..
Ja ik weet ff niet meer of dat nog te verkrijgen is..

Diezelfde kabels gebruik ik nu om Apparaten die "ver" van mijn mengtafel staan te verbinden..

Klinkt echt goed! vergeleken met een goedkope kabel van 5mtr..
Heeft een speciale constructie van de kern zowel de buiten mantel..
Appart geisoleerde adertjes etc... heel vernuft :D

Maar ik zou nu zo 1.2.3 niet weten wat goede merken zijn in Muziekland
Dat antwoord moet ik je helaas schuldig blijven..

Ik gebruik zelf ook DAP kabels, voor kleine afstanden, en die permanent blijven zitten..

Laatst gewijzigd:
zo jij bent slim! en denk jij dat je dat gaat merken op een kabeltje van 2 meter?

Zo hallo, doe effe relaxt ofzo,,, tijd van de maand???

Jij zegt"GEEEEN" latency, en dat is natuurkundig te bewijzen niet waar. Dit betekent dus niet dat je op een kabeltje van 2 meter vertraging hoort, maar dit betekent wel dat je niet eeuwig kan door blijven routen ivbm SIGNAALVERLIES.

Nou dan neem ik dat bij deze terug, zo ben ik dan ook weer :)

Maar neemt niet weg dat de snelheid van stroom in dit verhaal onrelevant is.

hehehehe ik moest wel lachen
want het zou inhouden dat stroom kan tijdreizen .. althans volgens einstein dan

maar eh volgens mij maken duurdere kabels niet zoveel uit kwa geluidskwaliteit
echter zoals hier boven werd genoemd is de aansluiting tussen stekker en draad wel belangrijk . .zeker als je ie vaak in en uitgeplugd word.. dan komt er vaak druk op de kabel/aansluiting te staan .. zeker als je hem bij met de draad er uittrekt ipv de stekker

Zelf gebruik in s-snakes van thomann en die vin ik prima !
In me studio gebruik ik alleen me patchkabels veel ..de rest zit altijd aangesloten en haal ik haast nooit uit

waardat kwaliteits verhaal vandaan komt weet ik wel.
Er werd vroeger namelijk door wat boxen en amps freaks vaak dure / dikke kabels gekocht met vergulden stekkers e.d.

Dat was redelijk onzin .. het meest bepaaldende is de dikte van de draad.
Zodat hij de minste weerstand heeft als ik me niet vergis ...

Ik heb gewoon normale electrische draden voor me boxen .... werkt prima ...

Origineel geplaatst door MadR
vergulden stekkers e.d.

Dat was redelijk onzin ..

Dit klopt ook...

Overgangs weerstand van koper naar goud en van goud weer naar koper... allemaal verlies..

midi kabel geven nagenoeg geen latency (tenminste niet wat je kunt waarnemen) maar midi is wel een serieel protocol dus alle nootjes komen na elkaar binnen ook als je ze tegelijk aanslaat. en er kan wel degelijk latency ontstaan als je meerdere midi apparaten achter elkaar koppel met out -> in out -> in out -> etc (-> = kabeltje ) omdat er altijd de midi eerst door wat elektronica heen moet voor het er weer uit komt ook bij je thru poort.

Back