Tablet en pen

DJ_H@NK

s@xend lid
Heeft iemand goede ervaring met een tablet ipv. een muis voor sequencer en softsynth invoer?
En zo ja, wat kan je aanbevelen?

Ik werk eigenlijk nooit met softsynths, maar ik heb wel eens met een pen en tablet zo'n ding bestuurd, en dat vond ik erg prettig werken. Het beste merk voor tabletten is altijd wacom, wat je er ook mee gaat doen, maar ze zijn wel duur. Ik heb er een van a5 formaat, en ik was daar 240 euro voor kwijt, inclusief verzenden, maar tweedehands zijn ze wel goedkoper te krijgen.

Ik heb hier een heel wat goedkopere met exact dezelfde resolutie (nauwkeurigheid) als die tabletten van Wacom. Hij is van Medion, is USB, zit een pen met extra tips en een simpele muis (moet je niet teveel van voorstellen) bij.

Het ding is volledig instelbaar via de bijgeleverde software. Zit zo goed als nieuw in de doos omdat ik er op mijn bureau nauwelijks plaats voor heb, want hij is A4 formaat.

Voor 60 euro inclusief verzendkosten (Nederland) mag je hem hebben.

:L

Ik heb hier ook zo'n dinkie.. Geloof dat het merk Aiptek is... werkt wel leuk...

Maar weet iemand misschien een oplossing op het volgende:

Als ik 2 muizen aansluit op de pc.. of 1 muis en het Tablet.. dan bestuur je met die 2 deviezen maar 1 muispijl...

Wat ik nou graag zou willen, is dat ik per device een muispijl heb...

Iemand enig idee? ben er al een tijdje opzoek naar.. en heb het net al flink afgestruind..

Lijkt me stug dat dat kan. Is onderdeel van Windows en klinkt daarnaast ook wat onlogisch. Wat moet je nou met twee mouse pointers?

Denk dat het probleem hem zit in dat Windows (denk ik) maar een muis event tegelijk kan verwerken. Daarmee bedoel ik mouse up, down, release, release oitside etc... Dat zou dan mouse1 up, mouse2 up etc. moeten worden?

Ik heb in een vorig leven als CAD-tekenaar veel met tablets van OCE en Calcomp gewerkt. Voor tekenen is het erg handig, maar voor het 'gewone' gebruik als soort van muis is het minder. Het ding doet z'n werk goed en het is nog leuk ook, maar het neemt te veel plaats in beslag, kost duurder dan de huis-tuin-en-keukenmuis en biedt eigenlijk geen extra functionaliteit.

Dan zou ik eerder eens kijken of een trackball niet interessanter is. Dit ding wordt door velen vervloekt, maar da's omdat ze het nog niet gewoon zijn. Maar eenmaal je het doorhebt, werkt het net zo snel als een muis en je hebt nagenoeg geen plaats nodig.

Zo ... da's mijn visie voor wat ze waard is.

:doei:

Zoals Danny al meldde is zo'n pen handig voor grafisch werk.

Voor invoer bij sequencers en vooral bij softsynths zie ik niet echt een voordeel t.o.v. een gewone muis hoor. Ik denk trouwens dat het niet eens handig is om bv verschillende parameters van een softsynth aan te sturen.

Ik zit op m'n stage (als soort van grafisch ontwerper/animator) nu voor het eerst met zo'n tekenpad te werken en voor grafisch werk (photoshop, illustrator) is het echt oneindig veel beter werken dan met de muis, maar toch gebruik is ertussendoor nog steeds de muis omdat dat met het navigeren van menu's wel beter werkt.
Voor sequencers lijkt het me wel prettig om met zo'n pen je midi noten in te tekenen, voor het besturen van softsynths is het misschien weer niet zo handig (een muis ook niet echt natuurlijk).

ik heb ook zo'n wacom tablet voor op mijn werk. Ik gebruik 'em gewoon als "muis", omdat dit veel beter tegen RSI is.
In het begin is het ontzettend wennen, maar als je het eenmaal onder de knie hebt, wil je niets liever.
Selecteren gaat veel precieser, dus het is ideaal voor wave-bewerking en sequencer programma's. Maar ook internetten gaat nu stukken relaxer! Ik zou 'em aanraden! :peukie:

ik ben ook op zoek naar een tablet (gekke zin eigenlijk :-))). zijn die dingen die jullie noemen zowel compatible met apple als windows-machines? en wat ik me ook afvraag is hoe de feedback op je tekening is. zie je wat je tekent op jem onitor of kan je dat ook op de tablet zelf zien? ik ga ervan uit dat dat laatste het geval is omdat je anders je orientatie vermoeilijkt maar toch even checken...

verder vraag ik me af welke toepassingen er zijn ontwikkeld in max? iemand ervaring met de combi?

ik heb ook 'n wacom. werkt erg lekker maar 't was ff wennen, vooral omdat ik linkshandig ben maar wel normaal gesproken met rechts muis. maar tekenen en pennen doe ik dus met links. als je eenmaal gewend bent kan je d'r wel alles mee. instellen zoals je 'm zelf wilt qua druk & gevoeligheid, mouse-mode of pen-mode enzo..super rielekst. 'k heb thuis een kleine (a5) en op m'n werk een grote (groter dan a4 maar geen a3).
olaf: je ziet niet wat je tekent op je tablet, alleen op je monitor.

Origineel geplaatst door oozi
olaf: je ziet niet wat je tekent op je tablet, alleen op je monitor.

shit. dat wil ik dus wel. het lijkt me erg lastig werken als je steeds je orientatie moet aanpassen op je monitor. stel je wilt twee lijntje verbinden en de ene staat er al. ben je een kwartier aan het 'mikken'... nee, ik overdrijf maar toch lijkt het me lastig. verschilt het veel in kosten als je wel die visuele feedback op je tablet wilt??

Ja, heel veel. Dan moet je een tekentablet met ingebouwd LCD/TFT scherm hebben. DIe zijn er maar uh... $$$

welke merken produceren deze met scherm? en zijn er geen goedkopere uitvoeringen met bijvoorbeeld een lagere resolutie scherm of zo?

hoop so...

of zijn er mensen die zowiezo ervaring hebben zonder zo'n schermpje en er eigenlijk ook geen behoefte aan hebben?

Er zijn ook van de plasticen dingen die je op je monitor kan plakken en dat het dan een muis is.
Doorzichtig dan wel he. ;)

En dan lekker vingeren. Lijkt me ook wel grappig.

Maar muizen doe ik zo weinig mogelijk. Ook veel met de toetsen werken.
Gewoon af en toe die muis eruit rukken en proberen hoe ver je komt. :)

Origineel geplaatst door D-mike-E
Ja, heel veel. Dan moet je een tekentablet met ingebouwd LCD/TFT scherm hebben. DIe zijn er maar uh... $$$

niet alleen $$$ maar die schijnen naar verhouding toch wel een flinke vertraging te hebben tussen wat je pen doet en wat je op 't scherm ziet. maar met de (des-)orientatie valt 't best mee hoor olaf. 't voelt preciezer dan muizen in mijn ervaring. en de meeste tabletten hebben 'n doorzichtig plastic vel waar je tekeningen onder kan leggen mocht je ze willen overtrekken..

heb vandaag even met zo'n pen gewerkt.. had m aan wat klankparamters gehangen maar het resultaat lijkt heel snel op knoppen draaien en dat is nou net niet de bedoeling. het moet strak klinken en niet alsof je op je gevoel een knop open en dicht draait. dat wilde ik juist voorkomen. iemand hier ook ervaring mee?

Origineel geplaatst door olaf
hoe duur is die wacom van jou ouzi? die a4 en die a5?

...'kzou 't niet weten..die kleine heb ik gekregen van 'n opdrachtgever en die grote heb ik niet zelf gekocht..
maar ik gebruik 'm over 't algemeen gewoon in plaats van de muis. werkt gewoon lekkerder vind ik. ik doe qua muziek erg weinig met de computer; eigenlijk alleen opnemen en afentoe 's wat sequencen. de rest zijn echte knoppen...werkt ook lekkerder. ;)

Back