Moet nog een goeie synth voor basses hebben

...of als je liever Engels hebt: het Sound-on-Sound review.

Vergat ik nog te zeggen: de Pulse schijnt 'n fijne arpeggiator te hebben. De vraag is: beter dan die van je Prophet VS?
(zonde dat die uit 't Alphense verdwijnt... maar ja, ik mag geen keyboards meer kopen :()

Ik heb ze alle2 gehad en neem nou van mij aan, een Novation Bass-station is een stakkertje in vergelijking met de Pulse. De pulse is bovendien veelzijdiger, ruist niet, heeft een strakke arpeggio, 3 osc.'s met pwm op 1 en 2, een zelfresonerend filter, fatsoenlijke routingsmogelijkheden en is betrouwbaar.

Waarom mensen nog een Bass-station kopen is me een raadsel...

Overigens heb ik de Pulse ook weer weg gedaan omdat ik 'm slecht bruikbaar vind in een track. Het is een ontzettend fijne synth, maar op de ene manier werkt het niet voor mij in de miks. De Bass-Station overigens ook niet, want die blaas je zo omver ;)

Origineel geplaatst door Fatar
he m8,

leuke discussie dit. ik zie veel mensen gas geven bij de waldorf pulse. ik persoonlijk zou gaan voor een novation bass-station. ik heb de plugin hiervan en vind die al leuk, in de toekomst wil ik zelf graag de bass-station halen. kost ook geen ruk meer tweedehands en vliegen toch nog wel regelmatig voorbij. de pulse zou ik zelf moeten testen, dus eigenlijk is het niet eerlijk wat ik nu zeg.
toch zegt mijn gevoel gewoon novation, novation, novation :D

tja, open deur.. De PULSE natuurlijk! Hij klinkt echt debiel DIK. Zo dik zelfs dat ik hem alleen maar gemixed krijg als ik hem met een compressor indam. Echt broekspijpen wapperende bassen komen eruit. En de filters laten hem ook nog is gillen als een keukenmeid!
En niet alleen bassen. de leads klinken ook errug vetjes..

Origineel geplaatst door Arv
tja, open deur.. De PULSE natuurlijk!
En niet alleen bassen. de leads klinken ook errug vetjes..

Wou ik net zeggen , Als je zo'n mooie machine koopt en je haalt er alleen maar bass uit , mis je voor wat mij btreft 80 % van wat zo'n ding echt kan .
Heb zelf niet echt veel last de hardheid van het geluid qwa afmixen , gebruik hem in alle muziek die ik maak ( twee keer in een nummer als kick gebruikt , daar issie ook perfect voor ).

Anyway , voor het geld mag je hem niet missen , al haal je er altijd hetzelfde bassdeuntje uit :) .

Origineel geplaatst door Hanz
...of als je liever Engels hebt: het Sound-on-Sound review.

Vergat ik nog te zeggen: de Pulse schijnt 'n fijne arpeggiator te hebben. De vraag is: beter dan die van je Prophet VS?
(zonde dat die uit 't Alphense verdwijnt... maar ja, ik mag geen keyboards meer kopen :()

Woon je ook nog bij je moeder thuis net als sander8o)

Maar kom je ook uit alphen dan????

spectral audio syntrack ?

spectral audio syntrack ?

lijkt je dit niet iets?

staat hier niets te doen, is alleen maar rackvulling.

Vins.

Re: spectral audio syntrack ?

Re: spectral audio syntrack ?

Origineel geplaatst door Vinsound
lijkt je dit niet iets?

staat hier niets te doen, is alleen maar rackvulling.

Vins.

Hehe, de Spectral Audio Neptune is echt de grootse rommel die ze ooit gemaakt hebben , als dit ook zo klinkt, amai.

Over de Pulse heb ik enkel positieve recensies gelezen, dus er moet iets van waar zijn.

Hoi,

je gaat 2 dingen vergelijken die je niet eens hebt gehoord? :confused:

willekeurig sf-draadje ......

Pulse klinkt idd heel goed, ik heb er zelf een gehad.
Was voor mij toch overkill in mijn setup, pulse klonk gewoon te dik.

Spectral's kan ik niet vergelijken, aangezien ik alleen deze in mijn setup heb.
In vergelijking met een pulse......... appels&peren.

Wellicht zin er andere SF-leden die ervaringen willen opsommen?

Vins.

Origineel geplaatst door Vinsound
Hoi,

je gaat 2 dingen vergelijken die je niet eens hebt gehoord? :confused:

Spectral's kan ik niet vergelijken, aangezien ik alleen deze in mijn setup heb.
In vergelijking met een pulse......... appels&peren.

Vins.

der zit allebei de zogenaamde Spectral Audio Moog filter in, :D , filter misschien wel maar MOOG :confused:

Het ging hier trouwens over Bass monsters ;)

de term moog filter wordt toch wel meer gebruikt als benaming voor een 24db/oct filter? of vergis ik me? overigens, van mij geen slecht woord over spectral audio. van mijn protone ben ik erg tevreden. ook geschikt voor bassen, hoor.

de mensen die de loftrompet steken over de pulse kan ik alleen maar groot gelijk geven. oh zo vet. ook leuk: je kan in de oscillatormixer de oscillatoren oversturen. cleane sound onder een bepaald volume, ruige vette sound boven een bepaald volume. ik weet niet of de bass station dat kan, maar het klinkt erg vet. en de modulatiematrix van de pulse is behoorlijk fijn om mee te experimenteren.

over te weinig volume moet je je alvast geen zorgen maken met dat ding. de outputs van de pulse zijn zo luid dat ik de faders op mijn mengpaneel meestal een stevige ruk naar beneden moet geven :)

alleen die cutoff-knop, hé. die staat er nogal wakkelig op.

maar dat doet geen afbreuk aan het geweldige genot dat de pulse je verschaft. een toren pulses om een polyfone monsterpulse te maken, dat zou ik nog zien zitten :D

Goede (analoge/hybrid) synths, die niet al te duur zijn en goed met bass:

* Roland Juno 6/60 (en 106/MKS-7, maar die is iets dunner).
* Roland MC-202.
* Roland SH-101.
* Zowat alle Moogs.
* Waldorf Pulse.
* 303 clones zoals Deep Bass Nine
* Korg MS-10 (MS-20 ook, maar die is wat duurder)
* Sherman Filterbank (stop er gewoon wat in, en haal er een killer-bass uit :D )

En dat zijn er maar een paar, er zijn nog een heleboel synths die goed zijn met
bass. Sommige hebben geen MIDI, maar kunnen wel op een ander manier met
MIDI aangestuurd worden...
In mijn opinie klinkt bass uit een analoge bak het best, vandaar dat ik er geen
'zacht' spul heb bijgezet.

Over de Spectral Audio Protone... ik vind het een erg dunne synth, en zeker
niet geschikt voor heftige sub-bas... wel voor 303-achtige lijntjes met hoge
resonantie, maar ook de 303 verliest veel bas als je de resonantie helemaal
oipendraait...

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door CoolRunning

* 303 clones zoals Deep Bass Nine

Of de MAM MB33II hier uit komen ook heerlijke bassen, er zit alleen geen geheugen op. (wel is alles aan te sturen via midi, dus gewoon je patches opslaan in je midi file)

ook vet voor de bassen:

roland sh101 (wel geen midi)
uit mijn emu xl7 kan ik ook wel wat halen (lekkere z-plane filters, 50 stuks).
en uit mijn z1 en microwave I ook...
lekkere fm-bassen uit de tx81z van yamaha, en eigenlijk ook uit de dx200...

misschien ben ik gewoon fout bezig, en haal ik bassen uit elke synth die ik heb...en pads. zou toch ook nog eens leads moeten maken... altijd als ik dat probeer eindig ik met een bas of een pad...

Origineel geplaatst door CoolRunning
Over de Spectral Audio Protone... ik vind het een erg dunne synth, en zeker
niet geschikt voor heftige sub-bas... wel voor 303-achtige lijntjes met hoge
resonantie, maar ook de 303 verliest veel bas als je de resonantie helemaal
oipendraait...

ik combineer hem dikwijls met de sh101: cv en gate out van de protone naar de sh101. geeft een erg interessant resultaat.

of de dx200 sequencer naar een interne fm bas en door naar de protone.

[spam]
Ik heb een Roland System 100 Model 101 te koop staan. Over vette bassen gesproken. Overigens staat de Paia Proteus 1 die ik ook aanbied zeker z'n mannetje. Dik!
[/spam]

Origineel geplaatst door Blinx
Of de MAM MB33II hier uit komen ook heerlijke bassen, er zit alleen geen geheugen op. (wel is alles aan te sturen via midi, dus gewoon je patches opslaan in je midi file)

Ik heb zelf zo'n 303-kloon. En natuurlijk komen daar bassen uit. Maar om nou te zeggen dat het interessante machines zijn om bassen mee te maken is weer een brug te ver.

Ze zijn nogal gelimiteerd in hun mogelijkheden. Zo zit er geen serieuze VCA- en Filter-envelope op, ebben ze vaak maar 1 OSC en het aantal golfvormen is heel beperkt. Dus, ik denk dat je dit soort apparaten het beste links kunt laten liggen als je op zoek bent naar een bas-machine.

Er zijn genoeg goede alternatieven genoemd. Een nietgenoemde is de Roland Alfa Juno. Deze gebruik ikzelf nog steeds heel veel voor basgeluiden.

De mb33II bezit eigenlijk 2 oscies een zaagtand en een pulse met pwm die te mixen zijn. Hij is idd erg beperkt maar voor standaard bassen uitermate geschikt!

Back