Metaal achtige klanken

Caboys

Leed
Ik wil eigenlijk een beetje van die metaal achtige reverb klanken/geluiden maken zoals je veel hoort op de cd GO PLASTIC van Squarepusher, maar ik heb geen idee hoe dat moet. Ik heb al aardig wat geprobeerd maar ik kom er nog niet echt uit, als iemand me een beetje de basis kan uitleggen, waar ik me moet beginnen ofzo, dan zou ik dat wel cool vinden.

Ik kan je het niet precies uitleggen (andere synthforummers vast wel), maar ik geloof dat wanneer je synth een ringmodulator heeft dit een must is voor metaalachtige klanken.

Als je een ringmodulator, fm of vco sync op één van je synths hebt kun je al een eind komen.

Wat heb je voor apparaten??

Origineel geplaatst door synthiaks
Als je een ringmodulator, fm of vco sync op één van je synths heb kun je al een eind komen.
idd meer heb je niet nodig

Ik ken squarepusher niet echt, maar volgens mij gebruikt hij voornamelijk samples.
Timestretchen en dan hele hoge waardes gebruiken of korte loops maken van bv drumsounds.

Met additieve synthese en wavetable synthese kan je dat o.a. maken.

In de Virus en de Q ván waldorf zitten wavetable golfvormen.

De Tera 2 maakt gebruik van o.a. additieve en wavetable synthese.

Met die nieuwe sampler van Camel Audio kan het ook wel volgens mij.

Crystal kan het ook goed.

Origineel geplaatst door Saturation
Met additieve synthese en wavetable synthese kan je dat o.a. maken.

In de Virus en de Q ván waldorf zitten wavetable golfvormen.

De Tera 2 maakt gebruik van o.a. additieve en wavetable synthese.

Met die nieuwe sampler van Camel Audio kan het ook wel volgens mij.

Crystal kan het ook goed.

een stukje ruis... heel kort loopen... en dan layeren... probeer maar eens... een loop van 500 bytes bijv.
het loike is ook dat je op deze manier random complex waveforms kan createn...

maar idd zijn fm, ringmod en sync wel zo'n beetje DE smaakmakers van een metallisch geluid...

Laatst gewijzigd:
Precies. Op (o.a.) akai samplers kun je de loop lentge aanpassen terwijl de loop loopt. Dan kun je daar dus realtime mee pielen, en dat gepiel opnemen in je computer of waardanook. Krijg je hele nasty, metalige IDM sounds, die je heel vaak hoort bij Sqpusher, AT, bit meddler etc. Of maak een program met allemaal van dat soort sounds en zet je pitchbend op 24 semitonen up/down... dan realtime kloten! Je zult versteld staan hoeveel gekheid je uit 250 kb aan sample-materiaal kunt halen.

Een soortgelijk effect krijg je met de realtime scrub in Peak: Zet 'm op 10 of 20ms. Vervolgens muis ingedrukt houden en langzaam over de wave bewegen. Als je dit met een vocaal sample doet dan kun je langzaam door de woorden heen gaan, zodat het nog wel verstaanbaar blijft maar klinkt als 'n soort maaaad timestretch (maar dan zonder het wachten wat je hebt met stretchen in je akai....!)

Wat ook leuk is, is een hele korte delay (enkele ms) maken in je effectenbak, en dan de 'feedback' parameter op 'are you nuts?' zetten (dus zeg maar 100%). Met een flexibele reverb kun je zoiets ook doen, voor een wat vagere versie. Phasers en flangers met hoge feedback settings geven ook 'n hoop metaal aan je geluid. Niet zo gek want dat zijn ook 'n soort hele korte delays.

Of tik 'n TX81z of ander FM bak op de kop. Pak 'n preset, verander het algoritme en zet wat andere parameters op max of nul. Je hoeft geneens verstand van FM te hebben.

Origineel geplaatst door 6 trak
een stukje ruis... heel kort loopen... en dan layeren... probeer maar eens... een loop van 500 bytes bijv.
het loike is ook dat je op deze manier random complex waveforms kan createn...

maar idd zijn fm, ringmod en sync wel zo'n beetje DE smaakmakers van een metallisch geluid...

Zo werkt de Formant Oscillator op de Nord (Micro)Modular - noise loopjes in 128 smaken en variaties. Je kunt zelf een oscillatorvorm tekenen met een sequencer - ook leuk, gewoon een paar piekjes er in zetten.

En FM - en dan niet de platgetreden paden gebruiken maar lekker alternatieve ratio's gebruiken.

voor metaalachtige reverbs, doet een zo'n ouwe veerreberb het anders ook behoorlijk goed. Een ultiem metaalachtig geluid krijg je door zo'n veerreverb flink doorelkaar te rammelen of een flinke schop te geven (ook handig tegen frustraties)... KADENGGGEEEEEH!!!!!! :D

Maar het simpels is idd de fm, sync of ringmod opties in je synth te gebruiken :)

je kan ook experimenteren met extreem korte waarden in een chorus/flanger...of eender welk delay fx.

voor de rest werken alle hier reeds aangehaalde methodes..FM..ringmodulator..wavetables..enz..

Wat ik in de mp3 hoor is vooral FM- en RCM-synthese (Yamaha SY99). Het beetje noise dat je in begin hoort, kan je doen door een modulator te oversturen en de noise input te gebruiken. De ringmodulatorgeluiden kan je eveneens verkrijgen door een AWM-sample in een FM-algoritme te combineren.

Het geluid dat rond de 50 sec te horen is, doet me erg veel denken aan de Q of Q+. Daar heb je de mogelijkheid om de ene osc met de andere te moduleren en dan krijg je het FM-principe.

Dit is niet de enige methode om dergelijke geluiden te verkrijgen, maar één van de vele.

Hoop dat je'r iets mee bent ;)

:doei:

Back