Metaal achtige klanken

Re: Metaal achtige klanken

Origineel geplaatst door Caboys
Ik wil eigenlijk een beetje van die metaal achtige reverb klanken/geluiden maken zoals je veel hoort op de cd GO PLASTIC van Squarepusher, maar ik heb geen idee hoe dat moet. Ik heb al aardig wat geprobeerd maar ik kom er nog niet echt uit, als iemand me een beetje de basis kan uitleggen, waar ik me moet beginnen ofzo, dan zou ik dat wel cool vinden.

DX-21 aanschaffen en die hele maal binnenste buiten keren.

Dan krijg je van die Derrick May metals als in" A RELIC/ LONG AGO "

De sound als of je twee metalen strippen tegen elkaar slaat.:frons

Re: Re: Metaal achtige klanken

Re: Re: Metaal achtige klanken

Origineel geplaatst door analogicbear
DX-21 aanschaffen en die hele maal binnenste buiten keren.

Dan krijg je van die Derrick May metals als in" A RELIC/ LONG AGO "

De sound als of je twee metalen strippen tegen elkaar slaat.:frons

Lukt dat ook met een DX-7, die kan ik namelijk voor een zacht prijsje overnemen.

Re: Re: Re: Metaal achtige klanken

Re: Re: Re: Metaal achtige klanken

Origineel geplaatst door Caboys
Lukt dat ook met een DX-7, die kan ik namelijk voor een zacht prijsje overnemen.

DX7 > DX21. Meer operators, meer algoritmes, dus meer fijnafstemming, dus meer fun :).

DX21 heeft 12bit converter en klinkt daardoor een stuk anders. Het lukt mij iig niet om de sounds van de dx21 na te bootsen op FM7 op de pc.

Je gaat in je gereedschapskist,..

zoekt wat harde grote en ook scherpe dingen,...
Dan ga je met een portable sampler of een ander soort recordingdevice op excursie naar
een autosloperij of een flinke metrobouwput,....
Je begint al die dingen daar op elkaar te gooien en te schrapen en te meppen enzo,..
Die zooi neem je op,...
Neem alles mee naar huis,...
Samplen ,.. vertragen, layeren, delayen, galmen en zeker moduleren,...

Alles het liefst op 4 bits,..
Dan dik oversturen,...en hoppa,...

En zo komt een nerd ook nog es buiten,....

idd.
sample je keuken, ofzo.
heb ik ook echt de dikste geluiden vandaan.
anders een metaalbewerkingsfabriek (wat een woord) voor drumloops,
met je microfoon op een stuk vlees meppen geeft trouwens ook leuke samples!
kortom, probeer 's iets van....eeeerm....metaal!

:gaap:

dit is gemaakt door op de mengtafel te feedbacken met galm en een echo. Met als brongeluid gewoon de ruis van de tafel. En daarna door een stretcher van CE pro 2 gegooid :D

't slaat verder helemaal nergens op maar het laat misschien wel horen dat je zo ook metaalklanken kan maken door
een frequentie op de mengtafel met een kleine q ^ naar de galm te sturen die weer naar de echo gaat en dat weer terug naar de galm.... heel voorzichtig

En met FM synthese kan je fantastische metaalklanken maken :okdan:

Origineel geplaatst door daantje
met je microfoon op een stuk vlees meppen geeft trouwens ook leuke samples!

:dubbel: , maar als ik het bij m'n moeder doe niet hoor!

Impuls-galm/Impuls-resonance

Impuls-galm/Impuls-resonance

Had iemand al opgemerkt dat je ook met een impuls kunt werken:

De originele track (die je metaal-achtiger wilt hebben) kopiƫer je naar een nieuw spoor.
Dat nieuwe spoor bewerk je met een impuls. Dat kan een korte (ik zou zeggen tot 1 of hooguit 2 seconden) sample zijn van bijvoorbeeld een soeppan.

Impulsresonantie kost in real-time zeer veel processorkracht (wordt je PC niet stabieler van),
dus doe het als destructieve editting.
Zo kun je aan je oorspronkelijke track een galmtrack toevoegen (in dit voorbeeld een galm van 1 tot hooguit 2 seconden). Die galm(track) heeft het karakter (de kleuring, het timbre) van de impuls.

De impuls heeft dus gediend als een soort filter:
De impuls selecteert welke frequenties op de nieuw gevormde track komen (de soeppan-achtige) (en dus ook welke er niet op komen). De impuls definiƫert ook de galmlengte:
Hoe langer de soeppan-sample is (hoe langer de pan resoneert nadat je 'm aanslaat met een lepel), hoe langer de galm is.

Doordat je uiteindelijk twee tracks hebt, kun je heel exact de wet-dry balans tussen originele track en metalen-galm-track instellen.

Succes!

Nog een paar truuks voor metaalachtige klanken:

- een hele snelle (korte) delay (in de range van de milliseconden) met veel feedback -> instant gamalan.
- AM ipv FM...en als je de AM op eenhoge frequentie zet en laat moduleren door een LFO (zoals op de Machinedrum) krijg je 'fm' achtig metaal geluid
- gebruik heel, heel weinig pwm, crosmod of sync maar laat dat moduleren door een hele, hele snelle LFO
- combfilters met een hoge resonance
- dit is een rare: ooit stond mijn geluidskaart verkeerd insgesteld en werd het geluid uit mijn mixer teruggevoerd en weer (met een paar miliseconden vertraging) uitgespuigd, dus een soort delayed feedback...dit gaf een heel gehypt, electisch metaalachtig geluid.

fm is de name of the game ....fm envelope automatiseren en de frequentie van de modulator ....heerlijke fm klanken

check het album cylobotnia eens uit ,heb nog nooit zo waanzinnige fm klanken gehoord .....

waldorf is mijn insziens de beste va synth voor fm.....de rack attack is heesrer voor dope fm klanken ,tenzij je een volwaardige fm synth wil (dx.....fm7....)

ring mod doet het ook wel...

Back