DJ vs Synth

REY

Yeah
Hey,

Wie heeft er ervaringen met draaien en live play tegelijk ??

Ik heb in het verleden wel Dj sets gedaan samen met mijn mc505 !
Dit werkte wel maar was erg intensief !
Het probleem blijft altijd het triggeren van tempo !!

Laatst heb ik samen met Mischa een Dj/live set geprobeert. Ditmaal met een Machinedrum en een evolver !

Ook hier hadden we problemmen met tempo triggeren.

Wie heeft ervaring met dit soort zaken en heeft het nut om dit op feesten te doen ?
m.a.w. hoe gaat het publiek hierop reageren ??

Greettzz REY

kan toch makkelijk...

de overgang naar live is ff lastig pitchen waarschijnlijk... gewoon zorgen voor snelle mix... dan live tweaken, en weer plaatje mixen...

en hoe het publiek reageert?
Alsof die überhaubt door hebben wat een dj doet...:D

BEn ik het niet helemaal mee eens.

Toen ik bezig was met de 505 reageerdehet publiek hier wel degelijk op !!!
De muziek wordt immers veel dynamischer !!

Maar of ze er tegenwoordig nog klaar voor zijn ??

:dj:

OK niet helemaal !! Dj-en is eenvoudiger dan produceren ! daar ben ik het mee eens !!
Maar het is niet alleen maar een questie van plaatjes op gooien !! Als een Ei kunt bakken ben je ook nog geen chefkok !!

Maar daarom lijkt me het tof om dus een Dj set met live play te doen !!
Dit geeft weer eens wat extra's !!

:eureka:

:okdan:

Origineel geplaatst door REY
:dj:

Dj-en is eenvoudiger dan produceren ! daar ben ik het mee eens !!

ook weer zo'n subjectieve invalshoek...

de kick van het live gaan lijkt me zitten in de response, mensen moeten liefst door mc er van doordrongen worden dat wat ze horen uniek is en voor hun, dat geeft de xtra kick, de rol van de dj lijkt me dan meer van een instument met scratch ,cutten e.d. , voledige intergratie lijkt me moeilijk, technisch wel te doen... maar komt het dan wel over, hoe interactief ben je dan. Die interactiviteit lijkt me nu juist de kracht van een jock, die gaat dan verloren. Dan lijkt het me beter om met loops te werken, als het je om de manipulatie mogelijkheden gaat.

Goed dj-en hoeft niet makelijker te zijn dan produceren

Appels en Peren

Laatst gewijzigd:
wel grappig altijd dit soort discussie..

stellingen als, met zo'n mc505 live gaan is "echter" of directer dan DJ-en..

als pianist denk ik daar dan toch het mijne van =)

Re: DJ vs Synth

Origineel geplaatst door 6 trak
nou erm... een DJ legt plaatjes op de draaitafel en een synth doet uit zichzelf nix...

ik kan het alleenmaar aanmoedigen, een dj vind ik tegenwoordig niks meer aan, maar t wordt leuk als platen met sounds gemixt worden....zoals 2 Many DJ's het doen

Persoonlijk denk ik dat een dj en een producer cq artiest niet zonder elkaar kunnen !
Een artiest/producer maakt iets en voor bekendheid heeft heij een dj nodig !!

Dus als je deze twee combineerd in 1 optreden dan sla je gewoon een stap over .

En dan hopen dat het wordt opgepikt !!

Of 't nut heeft?? Tuurlijk, dan wordt het juist leuker, voor jezelf EN voor 't publiek! Alleen moet je dan geen publiek hebben die alleen maar bekende nrs. wil horen...
Heb 't een tijd geleden ook gedaan: ik met 'n 505 voor de kicks,e.d. en DJ voor de rest. Achteraf zei die DJ dat 't wel bijsturen was continu.
't Pitchen is idd het moeilijkste, ZEKER als je tegelijk 'speelt'. Als je afwisselt is het wel te doen.
Makkelijkste oplossing is om te eindigen met een plaat (of 'live-set') met een pad of alleen tekst ofzo en dan de live-set/plaat starten.
Dan valt 't een stuk minder op qua tempo-verschil ==>de tempo's moeten natuurlijk wèl een beetje overeen komen dan.. ;)

Origineel geplaatst door REY
Hoe bedoelje ??:confused:

of ik een klubheads productie hoor, of ik zie Jeff Mills plaatjes draaien... dan weet ik wel wat moeilijker (lees: creatiever) is...

Origineel geplaatst door barn
of ik een klubheads productie hoor, of ik zie Jeff Mills plaatjes draaien... dan weet ik wel wat moeilijker (lees: creatiever) is...

Daar ben ik het helemaal mee eens !!
Ik weet ook wel wat ik liever zie of hoor !!

Is het niet zo dat Jeff mills ook regelmatig zelf met een 909 heeft staan draaien !!!

ik zou de midi gear het master tempo laten aangeven..laat de DJ maar z'n platen op het juiste tempo pitchen....is de meest simpele en effectieve manier..

Okee, ik ben van de oude stempel, maar het DJ'en heeft voor mij een heel groot 'soundmixshow' gehalte. Ik weet best dat een DJ er alleen maar is om de mensen te laten dansen, maar toch vind ik GJ's leuker om te zien, mits ze geen lap-tops gebruiken. (GJ is Gear-Jay) Het vinyl terugbrengen tot een effect in de totale opzet vind ik nog wel gaan, net als Samples en MidiFiles/Sequencers.
DJ'ing is leuk voor schoolfeestjes...

Ik vraag me altijd af in welke mate een DJ nu creatief bezig is.
Alleen maar het kiezen welk plaatje hij opzet?
Dan is zappen met de TV ook creatief?
En dat 'tunen' is toch ook maar een kunstje?

Zo nu en dan ben ik bij een paar van die jongens die zeer driftig even en halve seconde inmixen.
Als ik vraag waarom ze dat doen, zeggen ze om het nummer interessanter te maken.
Maar het publiek kent het nummer toch niet.
Vroeger kende wij de platen, die op dat moment populair waren.
Ik denk dat het publiek echt niet weet welke platen er eigenlijk gedraaid worden.

Het is toch allemaal gebakken lucht...

Even nog een frustratie wegwerken...
Eens zag ik op een basisschool kinderen van groep 6 'Berend Botje' play-backen.
Sorry, maar een groep 6 moet 'Botje' zingen, niet nadoen.
Zover zijn we al gezonken...

Wout B(alkenende... schreef ik dat?)

Okee, FLAME ME! :D

Laatst gewijzigd:
Bericht door een moderator:
Nog een keer terug naar de beginvraag ipv een dj vs. producerdiscussie

Wie heeft er ervaringen met draaien en live play tegelijk ??

Ik heb in het verleden wel Dj sets gedaan samen met mijn mc505 !
Dit werkte wel maar was erg intensief !
Het probleem blijft altijd het triggeren van tempo !!

Back