DJ vs Synth

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Bericht door een moderator:
Nog een keer terug naar de beginvraag ipv een dj vs. producerdiscussie

EENS

Deze thread heb ik opgestart om de techniek uit tevinden hoe dit het bestekan werken !!
Niet om het dj-en te bediscusseren.

:dj:

Re: DJ vs Synth

Origineel geplaatst door 6 trak
nou erm... een DJ legt plaatjes op de draaitafel en een synth doet uit zichzelf nix...

en een draaitafel doet dat wel??

draai jij of draai ik8)

Zijn er DJ-mixers met een BPM counter?
Verder weet ik dat een MC 307 een tempo slider heeft net als een draaitafel. Misschien is zo'n ding handig?
Op DJ-gebied ben ik een n00b, maar is het ook wat om als je de MC bijna strak in het tempo hebt de platenspeler iets bij te pitchen zodat het wel strak loopt?

-C-

Origineel geplaatst door C738
Zijn er DJ-mixers met een BPM counter?
Verder weet ik dat een MC 307 een tempo slider heeft net als een draaitafel. Misschien is zo'n ding handig?
Op DJ-gebied ben ik een n00b, maar is het ook wat om als je de MC bijna strak in het tempo hebt de platenspeler iets bij te pitchen zodat het wel strak loopt?

-C-

Vogelns mij wel.

Ik geloof dat er zelfs kasjes zijn die een audo signaal omzetten naar midi !!

Re: Re: Re: DJ vs Synth

Re: Re: Re: DJ vs Synth

Origineel geplaatst door 6 trak
idd... jij draaid... muziek... van anderen...
ik draai niet... maar... ik maak mijn eigen muziek...

isch goed...? jij schnap doen nauw? :mexico:

O jee, 6trak draai je een beetje door? ;)

-C-

doe ook wel eens setjes met dj-s (korg es-1 + ea-1 + behringer tafel met fx, die weer aangesloten op de dj tafel)

Maar het is zowel voor mij, als voor de DJ erg lastig om het goede tempo vast te houden. Wat jammer is, want zo zijn we allebei meer bezig met het alles strak houden en minder met muziek maken.
Ik weet dat er ook hardware oplossingen zijn (audio to midi clock)
heeft iemand hier ervaring mee?

Attachments

• xonectrl92.jpg
    xonectrl92.jpg
    28,8 KB · Bekeken: 83
Origineel geplaatst door fenderbender
heeft iemand hier ervaring mee?

Ervaring niet echt, maar er bestond zo'n apparaatje, gemaakt door Redsound, met een BPM-teller (goed werkend overigens) en een midi-out. Helaas niet meer in productie. Een alternatief is er niet echt.

Ik gebruik momenteel een Roland D2 groovebox naast draaitafeltjes. Dat lukt aardig om de D2 op het gehoor met een al spelend muziekje te syncen. Voordeel is ook dat je met BPM-bend geen toonhoogte verschillen hoort, zoals dat wél het geval is met bvb een draaitafel of cd speler zonder master tempo.

Je kunt dus proberen om zo'n D2 op de kop te tikken en deze gebruiken als tempo controller. Als je hem enkel daarvoor gebruikt moet dat heel goed lukken me dunkt. (Als je de interne seq ook nog es wilt gebruiken dan zul je misschien wat moeite hebben want de van de d-field functies kun je maar één tegelijk gebruiken.)

O ja tap tempo werkt erg slecht op de D2, die zit er telkens zo'n 5 BPM naast. Maar als je een beetje kunt cue-en dan moet dat geen probleem zijn.

Alternatief is er eigenlijk wel.. Maar dan moet je niewe dj mixer kopen :X

allen & heath xone: 92
allen & heath xone: 92 ctrl [bij mijn weten (nog) niet leverbaar]
ecler nuo 5

Die hebben dezelfde functeis als dat apparaatje van redound [de bpm sync gleoof ik] ingebouwd.

Ik heb geen ervaring met het tegelijk bezig zijn,maar wel om en om, en tussendoor elkaar wat aanvullen.
Dit gaat in ieder geval zonder problemen.

De DJ kan een plaat gelijk zetten met jouw BPM, en dan mix je over (draai de bas weg o.i.d) Als hij dan bezig is heb ik tijd om andere set-ups in te laden (duurt lang op de SU700...heeeel lang) En dan met de hand af en toe op de maat wat geluiden toevoegen.
Daarna zet ik mijn set-up gelijk met zijn tempo op dat moment, en neem ik het weer over. Als de DJ dan een passend stukje tussen door er doorheen gooit is dit ook geen probleem. Dit gaat altijd goed, maar is denk ik ook afhankelijk van de DJ. Ik kan altijd weinig aan het BPM veranderen live, dat laat ik aan de DJ over. Je moet wel een beetje op elkaar ingespeeld zijn, zeker als je tussendoor sampletjes door zijn plaat gooit en hij stukjes door jouw live-set mixed..

Origineel geplaatst door QuincMan

allen & heath xone: 92
allen & heath xone: 92 ctrl [bij mijn weten (nog) niet leverbaar]
ecler nuo 5

Die hebben dezelfde functeis als dat apparaatje van redound [de bpm sync gleoof ik] ingebouwd.

Niet helemaal; die Redsound heeft een zogenaamde "notch" functie, zeg maar iets analoogs aan de pitch bend functie op cd-spelers. Je kunt ook de BPM aanpassen met knopjes en aldus cue-en op het gehoor.

Bij die mixers die je noemt is er wel een midi-uitgang, die midi clock verzendt maar volgens mij niet met de genoemde mogelijkheden die de wél Redsound heeft. De vraag is nu in hoeverre die mixers de juiste BPM van de audio afleiden. Zoals we allebei weten is een BPM calculator nooit zo goed als een geoefend oor. Die manuele functie vind ik dus wel ferm belangrijk.

En om nu een volledig nieuwe mixer te kopen om een audio-midi sync te hebben...

Een alternatief noem ik die mixers dus niet.

"..OUT! At this time, we are not able to ship this article. Either the manufacturer has discontinued the production or our stock has run out. This page exists only as an archieve..."

Die kunnen hem ook niet meer leveren..

Origineel geplaatst door fenderbender
kheb op een duitse site de beat syncer gevonden (http://www.musik-service.de/ProduX/...ssories/Red_Sound_Micro_Sync_Beat_Xtra_EN.htm)
maar deze kost €244,- . vinnik eigenlijk een beetje teveel voor een aparaat wat niks leuks doet. Dan liever een Roland D2 voor €200,- en wat meer oefenen (zucht)

Ik vraag me af of je ervaring hebt met muziek naadloos aan elkaar te rijgen (beatmixen)... Ik hoop het voor jou zoniet wens ik je veel sucses!

:dj: :dj: :dj:

[Edit]
O ja mocht je de kans hebben om een MC-307 te kunnen kopen moet je dat ZEER ZEKER doen. Met zo'n slider is het namelijk véél gemakkelijker om je groovebox te syncen! Bovendien heb je hier die zogenaamde "notch" knoppen (op de Roland heeft het echter 'push' en 'hold' - zoals je met een draaitafel doet om bij te sturen). Op een D2 heb je die knoppen niet maar je kunt wel hetzelfde effect bekomen door op het d-field te wrijven. I.p.v. de slider kun je de rotary encoder op de D2 gebruiken.
[/Edit]

Laatst gewijzigd:
Back