aansluitingen Gitaar pedaal

peshay

Ingeburgerd
Misschien een domme vraag, maar dan zal ie ook makkelijk te beantwoorden zijn. Ik wil graag een distortion/overdrive pedaal kopen om als effect te gebruiken op mijn synth('s). Omdat ik totaal niet bekend ben met deze pedalen vroeg ik mij af wat voor aansluitingen hier doorgaans op zitten, en hoe ik het effect het beste kan aansluiten (insert of aux). Ook ben ik benieuwd naar de voeding, ik neem aan dat het geen "passieve apparaten" zijn. zit er een gewone stekker aan of gaat zoiets op batterijen?

Ik heb toevallig nog wat gitaarpedalen te koop. Maar voor de toepassing waarvoor jij ze wil gebruiken kan ik je dat alleen maar afraden. Ik kan je nu alvast voorspellen dat dat nergens naar klinkt. Dat gaat met software véél beter.Er zijn zelfs genoeg freeware distortion plugins .Maar heb je die effekten voor live gebruik nodig ,of heb je geen pc, dan kun je toch beter een effektenbak kopen die voor synthesizers bedoeld is.

Ik heb er evt ook nog een tekoop ;)Vaak kunnen ze op batterijen en op psu

Re: aansluitingen Gitaar pedaal

Origineel geplaatst door peshay
Omdat ik totaal niet bekend ben met deze pedalen vroeg ik mij af wat voor aansluitingen hier doorgaans op zitten

Volgens mij zitten er gewone jacks op zodat je de uitgang van je synth op die pedaal kan aansluiten. Het pedaal sluit je dan aan op je mengpaneel. Maar als insert op je mixer moet ook gaan vermoed ik.

Zelf heb ik geen ervaring met effectpedalen.

Origineel geplaatst door MIDIoot
... een effektenbak kopen die voor synthesizers bedoeld is.

Ik wist niet dat er effectenbakken bestaan die specifiek voor synthesizers bedoeld zijn?

Die gitaarpedalen gaan gewoon op battereien en je kan ze gewoon met een grote jackplug aansluiten. Je zal echter wel merken dat ze er niet voor gemaakt zijn omdat je redelijk snel een potie ruis erbij krijgt. Echter krijg je wel een echt apart geluid. Ik gebruik het zelden, hoewel ik mijn pedalen daarom niet weg zou doen.

Misschien kan je voor een behringer effectapparaat kijken.

NOG een nadeel van gitaar-fx -> die dingen zijn altijd mono ! (iig de ingang)

Je kunt ze zowel als aux als insert gebruiken, maar ik raad je aan om (als je TOCH zo'n ding aan wil sluiten) je synth rechtstreeks in zo'n bakje te prikken.
Ikzelf gebruikte (in m'n reggae & dub-tijd) nogal eens 'n Zoom gitaar-delaytje, werkte op zich best leuk, maar de geluidskwaliteit werd er (zoals hierboven reeds gemeld) niet beter van. Live (in 'n kroeg vol dronken mensen) maakt dat weinig uit, maar voor opnames is het ZEKER GEEN aanrader !

ach Gemmetje, voor de geluidskwaliteit doet ie 't toch niet, hij wil een distortion/overdrive. Zelf zou ik je een pedaal van Boss aanraden, die heeft een aantal heerlijk overdrive/dist pedaaltjes. Vooral de MT2 is heerlijk smerig.... :duivels:

Origineel geplaatst door ProtoHuman
ach Gemmetje, voor de geluidskwaliteit doet ie 't toch niet, hij wil een distortion/overdrive. Zelf zou ik je een pedaal van Boss aanraden, die heeft een aantal heerlijk overdrive/dist pedaaltjes. Vooral de MT2 is heerlijk smerig.... :duivels:

voor de betere soundologische viezigheden is Boss idd ZEKER een aanrader !!

o ja: al die pedaaltjes werken op batterijen, en de meeste ook met 'n adapter (boss & zoom volgens mij allemaal)

Origineel geplaatst door gemmetje
voor de betere soundologische viezigheden is Boss idd ZEKER een aanrader !!

o ja: al die pedaaltjes werken op batterijen, en de meeste ook met 'n adapter (boss & zoom volgens mij allemaal)

Ik kan je aanraden om een adapter te kopen, wat die dingen vreten batterijen. Bovendien gebruiken ze ook stroom als de stekkers er in zitten, maar 't effect uit staat. Dus moet je altijd de stekkers er uit halen als je 'm niet gebruikt. En dat wil je nog wel eens vergeten (ik spreek uit ervaring)

Ik kan het toch niet laten: doe jezelf een lol en koop een Amp-simulator met ingebouwde effecten.
Dat sluit simpel aan (Line In: je synth, en de Line Out(s) (stereo!) direct in je mengtafel. Of luisteren met koptelefoon.)
Oh ja en de stekker in het stopcontact... :eureka:

Mijn tip: Behringer Bass V-AMP. Is geschikt voor gitaar, basgitaar en keyboards (staat ook op de doos... :))
Grote voordelen:
-Geen probleem met impedantie en ruis en batterijen en moeilijk gedoe. (eigen ervaring...)
-Kost ook niet veel: 159 Euro's.
-Er komt meer effect uit dan met 1 'type' pedaaltje. Dus chorus, distortion, delay, phaser, flanger, wah, whatever.
-Je kan lekker draaien aan knopjes (altijd goed, natuurlijk) tot het klinkt. En dan gewoon als preset wegschrijven!
-Gitaareffecten zonder amp-sim klinken wel erg rauw. Amp-simulators halen vaak 't scherpe randje er af. (als je wilt... :D)

luister eens hoe een gitaar vervormt wordt door zo'n bepaal en vervolgens wat voor bagger die van een synth signaal maakt

ik zou het dus ook niet doen .. op gitaren e.d. klinkt het 1000 keer beter !!

De bagger krijg je als je 'm polyfoon probeert te gebruiken. Dan gaat 't algauw fout. (hoeft niet, maarrrr...)
Monofoon over een fijn bass-pattern of over een vette lead? 8~
If that is wrong, I don't wanna be right! :mega:

Origineel geplaatst door Hover
Ik wist niet dat er effectenbakken bestaan die specifiek voor synthesizers bedoeld zijn?
Ok dat was een beetje dom geformuleerd dan, maar gitaarpedalen zijn wel specifiek voor gitaren bedoeld en niet voor synthesizers.

Misschien is het de muziek die ik maak,
maar achter mijn simmons sds-8,
hangt standaard een metalzone, hoor.
Er zijn nl. ook mensen die die vieze zooi wel
mooi vinden:)

Origineel geplaatst door Hanz
De bagger krijg je als je 'm polyfoon probeert te gebruiken. Dan gaat 't algauw fout. (hoeft niet, maarrrr...)
Monofoon over een fijn bass-pattern of over een vette lead? 8~
If that is wrong, I don't wanna be right! :mega:

eh als je akkord aanslaat op een gitaar dan ?
maar volgens mij is het signaal van een gitaar veeel anders dan een synth line out

Is er hier op dit forum dan helemaal niemand die "ook" gitaar speelt??

Inderdaad is er een duidelijk verschil tussen Synth line out's en Gitaaroutputs. Je zult het synth output level dus laag moeten houden en het effect-out signaal weer wat op moeten trekken. Gitaarpedalen zijn gemaakt voor gitaristen....... en gaan dus echt niet stuk als ze een synth line out worden aangesloten.

Dat gitaarpedalen alléén monofone signalen aankunnen is (in de meeste gevallen) onzin. Het ge-process-te is een audiosignaal. Basta. Uitzonderingen zijn octavers die alleen goed weken met een enkelvoudig ingangssignaal daar ze aan analoge frequentie doen.

Grappig dat men hiet klakkeloos Boss doosjes aanprijst terwijl in gitaristenkringen enorme discussies gaande zijn over wie wat waar en waarom. Zo'm Metalzone staat daar in het geheel niet zo hoog in aanzien...

Gebruik al jaren Gitaar-effect-pedalen voor m'n kicks en synths....gewoon via een insert.....zorg idd wel dat het ingangs nivo niet te hoog is,dan heb je wat meer mogelijkheden om de klank te veranderen.....je krijgt er wel een berg ruis bij,daarom gooi ik het signaal door een gate....

Aanraders : de pedalen van ProCo....( puur analoog,top-kwaliteit....de "Rat" is volgens gitaristen in m'n kennissenkring een top-bak,kep zelf een "Deucetone Rat",supergeil )

Heb zo'n Amp-modelling ding van Digitech geprobeerd,was kut....al dat soort apparaten blijven digitale simulaties,dus behalen vaak niet het gewenste resultaat....dan kun je beter een DP/2 of DP/4 kopen,die klinkt qua OD/Distortion veel beter voor synths....

wat een onzin weer allemaal! Waar zijn de 'toetsenisten' en 'producers' enz...die opzoek zijn naar originele en vreemde sounds?! Waarom worden klakkeloos afgedaan als; dat moet je niet doen, dat werkt niet, dat klinkt niet, daar zijn ze niet voor gemaakt enz..?! Veel van de mensen hier zijn misschien alleen maar gewend te werken in een tijd van computers en pugins en software maar doe dit soort ideen nooit zomaar van de hand...
De meer waarde van analoge spullen kan, ik zeg KAN, heel groot zijn. Kijk of het werkt of het iets is wat je wilt horen en gebruik het dan.
En graag geen commentaar want ik ben zelf een spelende muzikant in de 20, met een eigen studio met ontzettend veel nieuwspul, maar heb voor de sound ook op het podium gestaan met een Yamaha DX-7 met een hele rits analoge effectbakken...een dag later sta ik er misschien weer met m'n Korg Triton studio en daarna weer met een 19" rack met verschillende zooi...
Experimenteer met sounds en als iemand om hulp of tips vraagt reageer dan dan op als je iets zinnigs te zeggen hebt!

Dat moest er even uit!

Back