Natuur en Techniek

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Gisteren avond een geweldige ervaring in Den Haag. Hoog boven het Voorhout stond een bijna volle maan midden in een halo. Op zich niet zo bijzonder, zij het dat er ook niet op grote hoogte een sterke storm stond, die pas opviel toen een vliegtuig (techniek) de cirkel binnenvloog, ongeveer op half vijf. Hoewel de vliegrichting niet de maan zelf zou kruisen, gebeurde dit door de storm wel. Steeds dichter naderde het vlietuig het middelpunt, terwijl de condensstreep bijna recht omlaag wees. En plots gebeurde er iets fantastisch. De schaduw van de condenstreep schoof ook de cirlkel binnen, maar was in tegenstelling tot de condensstreep, zwart en donker. De schaduw viel natuurlijk op de wolk die de halo veroorzaakte. De schaduw ging sneller dan de condens en haalde die in. Toen ze bijna samen vielen leek het een ronde buis. Toen het vliegtuig de maan bereikte, vielen ze echt samen, volledig zwart. Voorbij de middelpunt van de halo, het vliegtuig kwam al boven de maan uit, schoof de schaduw de condenstreep vooruit, verdween weer, waarna vliegtuig, voor mijn gevoel erg traag, de cirkel weer verliet...

Een leuke show van de Natuur en de Techniek!

Wout
(die het soms wel leuk vindt niet van de straat af te zijn :)

Laatst gewijzigd:
Mooi beschreven.
Leuk dat dit soort dingen je opvallen. Ik wijs m'n vriendin (of zij mij) weleens op een mooie lucht, zonsondergang, halo etc.. terwijl omstanders me aan staan te gapen met een blik van onbegrip. :)

groet

Tom

Wat verbazing van omstanders betreft, en grote geestdrift bij mij... Den Haag liggend aan zee met z'n prachtig strand, het liefst Kijkduin, kan veel moois bieden. Zo zag ik in de vroege zomer van 1997 eens de 'groen flits'. Voor niet ingewijden: de rode stralen kunnen bij zeer bijzondere weersomstandigheden ook afbuigen en dan gaat het aller laatste stukje van de zon, ongeveer een halve seconde, diep groen onder.
Met een grote groep mensen stonden we na een maaltijd in een strandtent naar de ondergaande zon te kijken, een enkeling niet, want die had de zon al zo vaak zien ondergaan. Ik zag het gebeuren en schreeuwde "Yes!!!" Iedereen bleef doodstil en verward staan.
"Ehhh, Wout, zag jij dat nou ook?"
"Dat die groen werd?"
"Het was dus echt zo?"
"En dat is heel bijzonder en zeldzaam!"
Langzaam begon men te aanvaarden dat het geen gezichtsbedrog was geweest... Het was leuk om die verbazing in enthousiasme te zien veranderen. De volgende dag had ik via iemand een 'Kijk' (of 'Zenit'?) opgescharreld, waarin alles goed beschreven stond. En de 'niet kijkers' hebben gebaald!!! :)

Wout
(die zijn leerlingen probeert uit te leggen dat het leven één grote ontdekkingsreis voor je is!)

Ik heb ooit zo'n moment gehad in de Eiffel....
Ik keek met mijn vader door m'n bescheiden telscoopje (om de beurt ;) ) en opeens hoorde ik een soort van geknetter, ik keek om en zag een vuurbol (voor de niet ingewijden, een zeer heldere meteoor zeg maar). Het verschijnsel was in luttele seconden voorbij , maar het lichtspoor is zeker een halve minuut blijven nagloeien. En dat aan een strakke nachtelijke hemel. Echt donker...met melkwegband duidelijk zichtbaar.
Mijn vader beschreef overigens een zelfde geluid en heb in een tijdschrift gelezen over meerder ervaringen van het "horen" van een meteoor.
Natuurlijk kan het niet...de afstand is te groot om geluid en licht tegelijk waar te nemen.
Een aardige verklaring was dat een vorm van electrostatische energie je haren zou doen knetteren...

In ieder geval een moment om niet te vergeten

groet

Tom

Heel mooi

Heel mooi

In Toscane heb je ook waanzinnige wolkenpartijen 's ochtends bij
zonsopgang. Op een ochtend in Augustus werd ik wakker; ik dacht dat
het zeek van de regen; een constante ruis. Ik opende de luiken en zag dat
er geen regen viel maar er een krachtige wind over de heuvels en bergen blies heel
gestaag; de bladeren van de honderden bomen daar veroorzaakten de "regenruis".
In het oosten werd het diepe met sterren besprenkelde blauwzwart van de nacht
al lichter. Gauw koffie gezet en naar de tuin gelopen.
Over de heuvels werd een staalgrijze zeppelin wolk van rechts naar links gedreven,
recht een perzikkleurige stapelwolk in, die juist van links naar rechts bewoog.
Ondertussen hield het luide ruisen rondom in de heuvels aan.
Plotsklaps toen de zeppelin bijna helemaal in de stapelwolk was doorgedrongen kwam er recht
op mij een rozerood schuim (zoals de "still" van een duik in de zee) op me af.
Je zag dus drie windrichtingen door elkaar; ieder met zijn eigen kleur wolk.
Dat boven de blauwgroene heuvels en het heiïge gras van het veld bij de beek achter.
Een driedimensionaal spektakel, dat me deed denken aan een vertraagde versie van de
effekten uit Close Encounters of the Third Kind.

Een spiritueel moment, het allermooiste krijg je nog steeds kado.

Mooie thread, bedankt Wout,

ISPdeRuiter

Soms doe ik weleens een poging zo'n moment te vangen.....

Attachments

• 8061082.onderganga2.jpg
    8061082.onderganga2.jpg
    28 KB · Bekeken: 84
nog eentje dan :)

Attachments

• 8061010.lucht1.jpg
    8061010.lucht1.jpg
    43,8 KB · Bekeken: 80
ik fietste tijdje geleden regelmatig naar m'n werk over de (dan doodstille) boulevard s'ochtends vroeg, echt schitterende plaatjes soms... van de opkomende zon tussen de wolken, de boulevard, de zee, voorbijgaande schepen... ik ging bijna in mezelf zingen: hier aan de kust, de... ....uhm ja dat nog net niet dus 8o)

Wout
(die zijn leerlingen probeert uit te leggen dat het leven één grote ontdekkingsreis voor je is!) [/B][/QUOTE]

:okdan:

waar was je toen IK nog in de banken moest aanschuiven ik wist toen eingelijk niet wie er met meer tegenzin in de klas was de leraar of de leerlingen en dat werkte hoe dan ook best wel aanstekelijk

trouwens tom heel mooie foto"s

De symfonie, die ik ooit hoorde... en alleen ik!
Ik kampeerde in Vogelwaarde, een gat in Zeeuws-Vlaanderen, dat stukje Nederland waar je eigenlijk alleen komt als je er echt iets te zoeken hebt, al ligt Gent wel binnen bereik.

Ik zat 's-middags rustig voor m'n tentje te lezen, toen plots de matige wind volledig stil viel. Rechts van mij begon een koe te loeien, waarschijnlijk op een kilometer afstand, of zo, maar wel in de stal, wat het geluid een galm mee gaf. Na een paar keer kwam er van links atwoord van een andere koe, ook op flinke afstand en ook in een stal. Met een scheurend geluid vloog een grote zwerm spreeuwen uit de bomen, die een eind verderop langs de dijk stonden. Na een tijdje streken ze weer neer. Over de dijk kwam een groepje wielrenners, van rechts naar links. Het sissen van hun wielen was goed te horen, maar van hun opgewonden spraak alleen maar de klinkers: "o-aa-eu" "a-uu-ij-uu" Dit geluid ging prachtig door het stereo beeld en bij de vogels aangekomen zorgden die fietsers er voor dat die weer scheurend wegvlogen, om al kwetterend weer in een paar bomen te gaan zitten. Een paar tenten verderop bromde een mannenstem en een hoog jongenstemmetje antwoordde iets onverstaanbaars. Het bleek dat de vader zijn zoon opdracht gaf zijn zang-oefeningen te doen. Dat deed het wicht, maar in plaats van do=re=mi=fa=so=fa=mi=re=do op 'haa' te oefenen, telkens een halve toon hoger, deed hij het op 'Godverdommer-godverdomme" etc". Een harde pets maakte een eind aan deze solo, waarop de volgels weer scheurden. Beide koeien loeiden nog even een paar keer en de wind kwam weer terug...
Ik zakte onderuit.
"Wat heb je?", vroeg m'n vrouw.
"Ik hoorde net mijn symfonie."

Ze twijfelt nog steeds aan me :)

Wout
(nu al weer zes jaren gescheiden :)

Re: Heel mooi

Re: Heel mooi

Origineel geplaatst door Racy Dieven
Een spiritueel moment, het allermooiste krijg je nog steeds kado.

Zij die hun zintuigen gebruiken genieten meer...
Zij die willen genieten gebruiken alle zintuigen...

Wout

En Tom, inderdaad mooie foto's

Vandaag ook heerlijk genoten van m'n zintuigen.
In de tandartsstoel welteverstaan.

"als het pijn doet moet je je hand opsteken"
(verdoven is voor mietjes)

En naderhand opmerkt door de beste vent. "Ik kwam wel erg dicht bij een zenuw"
Alsof ik dat niet gemerkt had. Pijn is fijn.

Trouwens als het mislukt is wordt het weer een wortelkanaalbehandeling.
Da's dus ook optimaal genieten van je zintuigen.
Maar dan wel met verdoving want je kunt overdrijven en flauwvallen.

Trouwens kun je voor een kroon een mooie synth kopen.

De onverbeterlijke.......

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back