minste vertraging midi

fortunat depero

Nieuwkomer
Ik wil graag samples triggeren op de pc via midi-pads.Ik kan de pads (een lullig roland samplertje) via usb, joystick of geluidskaart aansluiten. Met wat voor aansluiting heb ik de minste vertraging(kaart, duh! maar welke?) en hoeveel scheelt dat met usb of joystick-midi ? En wat voor een prijskaartje hangt daaraan?
Dank.

Voor dit soort Note On, Note Off, ... hoef je je geen zorgen te maken hoor. MIDI is by design toch geen snel protocol. Voor het doel dat je voor ogen hebt zie ik niet onmiddellijk problemen.

Als je meerdere MIDI-bronnen aanstuurt, veel CC-data enz., en zelfs met sysex bezig bent, wordt de keuze van een midi-interface wel belangrijker.

Zowel zo'n 'soundblaster MIDI kabel' als een eenvoudige USB-MIDI interface zijn helemaal niet duur. Maar misschien moet je eens denken aan de toekomst. Het kan best zijn dat je al aan uitbreiden denkt. Dan loont het om eens te kijken naar een MIDI-interface met meerdere in/uitgangen. Die zijn handiger in 'grotere' MIDI-setups dan het gebruiken van MIDI THRU (en vaak zijn deze ook niet echt duur tenzij je 8 afzonderlijke poorten wil hebben)

Je midi zal (indien goed geïnstalleerd) geen problemen geven. Het is de latency van je audio kaart die wrschnlk de meeste vertraging geeft. Koop een goede geluidskaart, met degelijke asio drivers.

Back