visual arranging.

justin

Shauna
Citeer:

Users of software sequencers like Logic and cubase will be familiair with seeing the various parts of theire songs represented as Blocks on the arrange screen. This is obviously a great help when arranging,as you can acctually see when various tracks will drop in and out. On the other side of the coin thought,this can lead to visiual arranging,wich might fool your ears into hearing a better arrangement then is really there because it looks right.

Oke. denk je dat de plaats van de mixer en je montorscherm hierin een grote rol spelen?.

Denk je dat wanneer je je mixer en moitorscherm apart opstelt dat je hier minder last van hebt,dan wanneer je je monitorscherm boven je mixer hebt geplaatst.(bijv.)

Of zijn er mensen die dit probleem ondervonden hebben,en daardoor hun opstelling van monitor & mixer gewijzigd hebben. En mixer en monitorscherm apart opstellen.

Tips of suggesties,mischien kijk je hier wel anders tegen aan. Of je vind het maar bullshit.

Ik vind dit een heeeeeeeeele goeie topic, ik hoop dat meer mensen hier over hun licht kunnen laten schijnen.

Ik denk aan de ene kant dat kijken naar je parts en de midi tracks kunnen helpen om een dieper begrip te krijgen van je muziek. Ik heb bijvoorbeeld veel geleerd over acoorden en toonsoorten door alleen maar te kijken naar de keyedit in cubase,, daardoor heb ik toch echt een betere kennis en vaardigheid opgebouwd van harmonieen (zonder muziekles).

Alleen denk ik wel dat je jezelf moet dwingen om te arrangeren in je hoofd. Ik kwam er een paar maanden geleden achter dat ik een heel nummer in mijn hoofd kan arrangeren. Ik kwam hier achter doordat mijn monitor stuk was en hele vlakken wegvielen. Zonder ik het wist, had ik dus een dieper begrip van muziek, en paste dit ook niet toe.

Conclusie:
Kijk naar hoe je je midiparts hebt samengesteld,, probeer te leren van hoe je melodien in elkaar zitten, maar probeer ook te vertrouwen op je eigen muziekbegrip,, want die vergeet je te ontwikkelen als je alleen maar naar een beeldscherm staart.

Ik hoor iig veel verhalen van mensen die totaal andere muziek gaan maken wanneer ze overstappen van software, naar hardware sequencing.... dus invloed heeft het zeker

Zeker een interessant onderwerp

Veel mensen die bezig zijn met arrangeren op de computer sluiten hun ogen tijdens het afspelen van het arrangement. Ik zelf ook. Wat mij opvalt is dat wanneer je bijvoorbeeld Cubase gebruikt en naar het scherm kijkt je ziet aankomen welke gebeurtenis er in het arrangement aankomt. M.a.w. je ziet een effect, een baseline etc aankomen door de 'blokweergave' van het programma. Een overgang kan hierdoor 'smoother' lijken dan dat deze in werkelijkheid is. Ik heb zelf tijdens mijn afstudeerperiode in de VS mogen werken met een eye-tracker. Dit zou ook erg interessant zijn voor deze vraagstelling. De eye-tracker kan namelijk tot op 'pixel nauwkeurigheid' weergeven waar iemand op het scherm naar kijkt, uitgezet tegen de tijd. Of als percentage van de gehele meting etc. etc. Ik denk dat tijdens het afspelen van het arrangement de ogen scannen om te kijken wat er aankomt. Dit kan denk ik een belangrijke factor zijn tijdens het arrangeren en het beoordelen van het arrangement. Ik ben benieuwd of meerdere mensen deze mening met mij delen.

Dit is een van de grote voordelen van een hardwaresequencer natuurlijk. Je luistert gewoon.
Wat heeft muziek eigenlijk met (letterlijk) kijken te maken? Dat is toch voor mij één van de hoofdredenen voor mijn overstap.

BTW: bobaphat check voor je hardware-noden de Yamaha qy700 eens als sequencer. Lijkt me een bommetje.

Ga dus binnenkort me kamertje even anders indelen en wilde een nieuwe tafeldesk gaan maken. Dat was ook een van de redenen waarom ik deze thread starte.

Maar ik was dun van plan om de mixer en de Monitors gescheiden op te zetten.( ik denk toch dat het wat beter werkt,dan steeds je ogen dicht te doen etc.of je tracks steeds op een cdrje branden en dan luisteren of het arrangement wel lekker zit,het schept toch een bepaalde scheiding).Ik bedoel dan is het probleem reeds opgelost. Zo kun je rustig je mix en sound afluisteren zonder ook de hele tijd op het beeldscherm te gaan turen. Dat lijkt me toch beter dan dat je je Monitors boven je mixdesk heb staan.Wat ik overgens nu wel heb.

Origineel geplaatst door 6 trak
1 = horen, 2 = zien... bij het arrangeren... de uiteindelijke luisteraar kan ook niet visueel je arrangement ontleden...
het geeft meer overzicht maar om nou alles op basis van de hoeveelheid blokjes te gaan baseren etc... nou nee...

Oke,maar het kan wel zijn dat je dan wat scherper bent.Wanneer je even met je kop van het beeldscherm bent(2 zien) en daadwerkelijk kunt luisteren wat er echt gaande is(1 horen) dan evt. misleid te worden door het arrangement.

Ik denk toch dat mensen echt te vaak daardoor zien dan horen. Je bent daardoor te veel met het arrangement,functies bezig in het programma. Wanneer je uiteindelijk de dingen hebt gescheiden,dan kun je dingen toch rustiger in je op laten werken en echt luisteren.

Ik ben toch van mening dat het toch wel degelijk een rol speelt.

Het gaat niet eens om de tools, als je echt goeie muziek wilt maken,, afgezien van de mix dan. Moeten je hersens zo muzikaal getraind zijn dat je in je hoofd al een schets kan maken van een arrangement. ALs je dit kan, hoef je al niet eens meer te kijken of te luisteren,, je weet het gewoon.

Origineel geplaatst door nick nova
Dit is een van de grote voordelen van een hardwaresequencer natuurlijk. Je luistert gewoon.
Wat heeft muziek eigenlijk met (letterlijk) kijken te maken? Dat is toch voor mij één van de hoofdredenen voor mijn overstap.

BTW: bobaphat check voor je hardware-noden de Yamaha qy700 eens als sequencer. Lijkt me een bommetje.

:eureka: :eureka: :eureka: :eureka: :eureka: :eureka: :eureka: :eureka: :eureka: :eureka:

Jezus hee dat ding is funky as hell man,,,, wat zou je nu voor zo'n ding betalen???

Effe googlen nog

ik sluit me bij de stelling aan. heb net een Moog Prodigy binnen, en vreemd genoeg vind ik het een plus dat er geen MIDI/CV opzit. zo wordt ik verplicht om zelf te spelen, want ik betrap me er soms op dat ik vakjes zit in te kleuren ipv echt te spélen.

echt objectief een mix luisteren gaat bij mij idd niet zo goed als ik naar t scherm kijk. ik loop dikwijls een rondje in de kamer, of kijk de andere kant uit om te luisteren.

Origineel geplaatst door bobaphat
:eureka: :eureka: :eureka: :eureka: :eureka: :eureka: :eureka: :eureka: :eureka: :eureka:

Jezus hee dat ding is funky as hell man,,,, wat zou je nu voor zo'n ding betalen???

Effe googlen nog

tijdje terug heeft er een maanden op 2 e hands .nl en marktplaats gestaan voor 475 euro

over het visuele aspect de mens is eerder op zijn zicht gericht als gehoor alle roofdieren hebben dat

Ik merk ook als je niet naar de monitor kijkt of de monitor uitzet!
of gewoon een cdtje brand en ergens anders luister je tot hele andere luisteraspecten!

Mee eens dus!!

het is echt een goede aanrader, om de monitor af en toe eens uit te zetten!!!

Back