ruis/kraak in mengpanelen

- -

Ouwe rot
in mijn zoektocht naar een uitgebreide mengtafel heb ik de volgende vraag:

hoe komt t dat sommige mengpanelen gaan kraken en ruizen na verloop van tijd ?
is dit te verhelpen ?

Dat kraken komt door je faders zit rotzooi tussen.
Stof kap aan te raden al sje mengpaneel niet gebruikt.
Volgens mij stond daar laatst iets van in op het blad interface.
Spuitbus en je fader zo'n 20 keer heen en weer bewegen.

GEEN CONTACTSPRAY GEBRUIKEN !!! Als je daar eenmaal aan begint kun je het met de liters gaan aanslepen.
Busje droge perslucht werkt het beste.

Krakende faders heb ik nooit last van gelukkig. :)

En anno 2004 is het ook een goed idee om te stoppen met roken.
D'r zijn nog zat andere dingen waar je dood aan kan gaan dus dat zit wel snor.

Idem geldt voor chips, koekjes, bammetjes en ander kruimelige zooi.
Trouwens denk dat wierook ook stiekem stoft.
En natuurlijk antiroos shampoo. :D

Ja ik heb altijd wel bescherming over mijn mixers van Dateq zijn ongeveer een jaar oud,maar de nieuwste mixers mengtafels zijn ook minder gevoelig de faders dan! maar stof is nooit goed op dat spul.
nu zit de opening van de faders van Dateq niet van boven maar van de linker zijkant.
William

Origineel geplaatst door murphi
GEEN CONTACTSPRAY GEBRUIKEN !!! Als je daar eenmaal aan begint kun je het met de liters gaan aanslepen.
Busje droge perslucht werkt het beste.

Waat ik zo moe van wordt dat je als leek altijd tegenstrijdige adviezen krijgt.:confused:
Wordt in het blad interface spray aangeprezen dan nu weer perslucht.
Uiteindelijk weet je dan nog niks en moet je er zelf door schade en schande wijs worden.
Maar het lijkt me zelf dat met perslucht uit proberen als erste te preferen is.
Als dat niet werkt kan je nog altijd aan de spray.

Ik weet niet welke spray wordt aangeprezen in de Interface, maar contact spray heeft de (nare) eigenschap in eerste instantie gekraak te verhelpen, maar op termijn de boel alleen maar erger te maken. Contact spray werkt een beetje als smeerolie (is beetje vettig), daardoor gaan nieuwe stofddeltjes zich hechten aan de faders en hoopt de troep zich steeds verder op. Vandaar het advies perslucht te gebruiken.

Origineel geplaatst door Exzit
Waat ik zo moe van wordt dat je als leek altijd tegenstrijdige adviezen krijgt.:confused:
Wordt in het blad interface spray aangeprezen dan nu weer perslucht.
Uiteindelijk weet je dan nog niks en moet je er zelf door schade en schande wijs worden.
Maar het lijkt me zelf dat met perslucht uit proberen als erste te preferen is.
Als dat niet werkt kan je nog altijd aan de spray.

synthforum.nl wordt (in tegenstelling tot enkele bladen) NIET gesponsord door fabrikantjes van contactspray enz..

zegt dit genoeg ? ;)

(natuurlijk is dit totaal uit de lucht gegrepen, maar neem maar van mij aan dat je van tips van liefhebbers, die zelf ook vaak door schade en schande wijs geworden zijn, meer opsteekt als van tips uit 'n commerciëel blad)

Origineel geplaatst door gemmetje
(natuurlijk is dit totaal uit de lucht gegrepen, maar neem maar van mij aan dat je van tips van liefhebbers, die zelf ook vaak door schade en schande wijs geworden zijn, meer opsteekt als van tips uit 'n commerciëel blad)

Inderdaad van daar dit syntforum zo geweldig is.:halleluja

Ik gebruik 99% alcohol. Wat die overige procent inhoud weet ik niet uit m'n hoofd.
Maar het heet electro reiniger geloof ik. Had ik vast al een keer ergens op dit forum vermeld.

Origineel geplaatst door sander
Ik gebruik 99% alcohol. Wat die overige procent inhoud weet ik niet uit m'n hoofd.

Dat is dat 1e slokje om te proeven, sander..... ;)

1% water gok ik. Die twee stofjes vinden elkaar nogal fijn schijn't.
Daarom is 99% drinken ook niet bepaald gezond.

Maar dat kun je toch ook bij de apotheker halen? (Jazeker! de apotheker!)

Ik zou mijn schijtkunde nog eens overdoen Fuse :D Water heeft hogere dichtheid dan alcohol.

Voor reinigen van kontakten, knoppen en faders gebruikt de pro Cailube en DeOxit.
http://www.caig.com/

Maar eerst perslucht proberen is aan te bevelen; if it ain't broken? don't fix it!

Slechte voedingen, lekkende condensatoren of versleten.
Voedingen zijn ook vaak de oorzaal van dit soort problemen.

Ik heb ook krakende knopjes van de buss-select op mn mackie 16-4,, maar daarbij hielp dat lucht blazen niks helaas,,,zal ik nu toch het proberen met contactspray?? of zijn de potmeters gaar?

Origineel geplaatst door radiance
Vraagje: is het zo dat je met VCA faders geen last kunt krijgen van kraakjes?

Dat hoort zo te zijn, ja. Bij VCA's wordt het volume bepaald door een elektrische schakeling en de fader (het vervelende , krakende, mechanische gedeelte) levert alleen de stuurspanning (control voltage, net als bij synths) voor de schakeling in plaats van dat het signaal door de koolstofborstels eronder moet reizen met alle ellende van dien...

Back