Juno 106 vs Alpha Juno2

paul

Joe haj
beste synthliefhebbers,

zou iemand me kunnen vertellen wat ut verschil is tussen deze 2 synth's...
ik kan van iemand een 106 kopen.. maar misschien ben ik wel beter af met een Juno2.

ik produceer hardcore.. maar volgensmij zijn ze daar allebei wel geschikt voor....

alvast bedankt voor de info

:halleluja

Paul

Heeft niet iemand je al eerder aangeraden de search hier te gebruiken? ;)

In die Alpha zit dat oldskool dominator mentasm geludije,, in die Juno106 niet

Je had beter een topic over Juno106 vs 60 kunnen starten, die 2 zijn moeilijker te onderscheiden van elkaar.

oke.. laat ik de vraag dan anders stellen: Welke Juno is ut meest geschikt voor hardcore..

Is dat A: juno 60
B: juno 106
C: juno2
D: een andere juno iets geval

8>

Origineel geplaatst door paul
oke.. laat ik de vraag dan anders stellen: Welke Juno is ut meest geschikt voor hardcore..

Is dat A: juno 60
B: juno 106
C: juno2
D: een andere juno iets geval

8>

Je ken ze alle 4 gebruiken voor de hardcore...het is alleen de vraag wat voor style hardcore.
Het is namelijk niet een multiple apparaatje zoals nordlead of virus enz :)

Ja dat hebben ze me net op ut MOH forum ookal verteld;)

Ik heb een virus die ik voor melodieen ga gebruiken... en wil nu iets voor scheurende geluiden voor in de opbouw van mn tracks

Hmm, je hebt al een virus? Ach ja, waarom niet. Zowel de Alpha als de 106 lijken me aardig geschikt voor wat je wil, hoewel de synths onderling wel verschillen. De juno 106 is de meest bekende en meest gezochte juno omdat het een goede synth voor beginners is en een zeer fijn analoog geluid heeft. Naar mijn smaak was de alpha juno wat dunner, maar ik kan me vergissen. De Alpha Juno 2 is met name bekend vanwege de 'hoover', een preset geluid dat in veel vroege rave en hardcore platen is gebruikt (meest bekend is Human Resource 'Dominator'). De Alpha Juno ken ik niet echt, een kennis van mij had er eentje en ik heb er ooit 's mee geklooid. Was een leuke synth en makkelijk te editen.
De Juno 106 is naar mijn smaak een prima apparaat, echt zo'n synth die altijd leuk blijft ook al heb je collectie flink uitgebreid door de jaren heen. Nadeel van de 106 kan zijn dat een osc stuk is, dat schijnt een veel voorkomend probleem te zijn. Als je 'm koopt, let dan dus op dat alle 6 de stemmen het doen (druk dan 6 toetsen tegelijk in, opbouwend van 1 naar 6, dan kun je het horen). Er is ook een test-mode, waarin je verschillende functies kunt testen op defecten:
http://machines.hyperreal.org/manufacturers/Roland/Juno/info/roland.Juno-106.test-mode.txt

Kwa scheurende geluiden (denk dat je rauwe/vage synth geluiden bedoel) is denk de virus zeker meer geschikt voor.
Ik heb zelf de Virus rack en haal daar erg vage spul uit tot geknetter aan toe (niet dat geknetter op de wc) ;)
De juno's zijn denk meer voor de melodietjes enz maar denk niet echt dat scheurende spul.
Komt ook omdat de Virus OSC,filter,LFO enz heeft en de juno niet tot misschien 1 of 2 :)

Ik heb de 106 gehad, en heb nu nog steeds de Alpha .

De 106 is niet echt geschikt voor hardcore. Kan natuurlijk wel, maar hij kan niks wat de Alpha niet kan. Daarentegen krijg je uit de 106 nooit goede hoovers, die je wel uit de Alpha krijgt.

Ik raad je dus af om die 106 te kopen.

En ik vraag me, als ik eerlijk ben, ook af of je die Alpha wel moet kopen, zeker als je nog een JP80x0 op je verlanglijstje hebt staan. Dat ding is dan wel iets duurder, maar je kan er ook wel zoveel meer mee doen. En ook hoovers mee maken.

TOch niet helemaal mee eens. Die Juno60 zijn keiharde scheurprehardcore tracks meegemaakt zoals DIgital Boy, Meditation Air of Gloom, Tronik HOuse, etc

Ik zou toch ook je virus eens wat beter onder de knie krijgen want daar moeten dat soort geluiden ook uit te halen zijn. AL heeft de juno een iets ander karakter, de Juno heeft snel zo'n oldskool vibe omdat het geluid herkenbaar is uit al die oude platen.

Wat ik weet is dat een juno 2 (en mks50 dus) een 5 stage envelope hebben en de 106 een normale 4 stage ADSR.
Je kunt in de juno 2 dus de toonhoogte een duikeling als het ware laten maken.
Van normale toonhoogte omlaag, met of je de pitchbender snel aantrekt en loslaat. De alpha juno heeft chord memory, hierdoor kun je met 1 vinger akkoorden spelen, of je gooit alle 6 stemmen op dezelfde noot. Dan krijg je dus echt dat vette unison geluid waar de juno 2 zo bekend om staat.

Ik vind de juno 106, voor zover ik hem uit heb kunnen diepen bij mijn maat thuis, wat warmer en meer geschikt voor rare effect geluidjes met LFO modulatie ofzo.
Doordat de 106 veel knoppen heeft kun je er beter mee tweaken en is ie levendiger.

De alpha juno heb je een parameter up/down toets en een value +/- toets en daarmee moet je de hele synth programmeren. Optioneel is de PG300 programmer waardoor je de alpha net als een juno 106 met schuifjes en schakelaars kan instellen.

Wat mij niet duidelijk is, is of je tegelijkertijd kunt werken met de PG300 en een inkomend midi signaal

De alpha beschikt ook over unieke oscillatoren die (naar mijn weten) niet in andere synths voorkomen.
Een zaagtand met pulsbreedtemodulatie, een pulse met pulsbreedtemodulatie en ook een subosc met diverse golfvormen.

Voeg daar de moddervette chorus aan toe en misschien een delay / echo via je mixer en voila! hardcore / hardstyle to da max max max max (DOEFFFDOEFFFDOEFFFDOEFFF)

Ik denk dat je meer kunt met een alpha juno 2, alleen moet je wel veel geduld hebben met het programmeren van het ding als je geen PG300 hebt.

Mijn advies is Alpha juno 2!

...iemand die de 106 kan verdedigen?...

-C-

Origineel geplaatst door Diversion
Kwa scheurende geluiden (denk dat je rauwe/vage synth geluiden bedoel) is denk de virus zeker meer geschikt voor.

Vind ik ook.

Komt ook omdat de Virus OSC,filter,LFO enz heeft en de juno niet tot misschien 1 of 2 :)

Alleen moet je niet dit soort gekke dingen gaan zeggen. Keb nu ff geen zin om uit te leggen wat een OSC, filter en LFO is, maar als je dat ff opzoekt, dan merk je dat een synth zonder OSC niet kan.

De Alpha Juno en de Juno 106 zijn allebei andere synths alhoewel ze beide wel geschikt zijn voor hardcore al vind ik persoonlijk de Alpha Juno wat meer scheuren..

Alpha Juno heeft bijvoorbeeld pulsewidth modulatie op de zaagtand (of heet dat dan sawwidthmodulation :S )
en je kunt de envelope aan de dco hangen om dus o.a. de ''Dominator'' sound te maken (deze preset heet de ''what the hell'' preset.

De Juno 106 vind ik wat warmer klinken en nodigt eerder uit om te programmeren door zijn sliders maar is een totaal andere synth vind ik.

Maar laat je niet ontmoedigen door het datawiel op de Alpha Juno want er is een mooie editor voor de PC waarmee je je Alpha Juno kunt editten via MIDI.

Ik zou zeggen beluister ze allebei eens om zo zelf je geluid te kiezen wat je zoekt!
Zijn allebei leuke synths met allebei hun eigen klank..
Maar als je echt Hardcore wilt zou ik gaan voor de Alpha Juno 2.Maar let op hij kan veel meer dan dat.

(heb zelf een Juno 2 die wat schroefjes mist en linksachter licht beschadigd is maar verder technisch 100% misschien doe ik hem bij een mooi bod weg als je interesse hebt..)

Ow paul... denk eens na wat je kunt met de combinatie Access Virus C en een S3000xl?
Steek je alpha geld in een S3000xl met 32mb en harddisk of zip?
Maar da's een tip, geen must ;)
Ik heb zelf ook regelmatig in zo'n gear-dillema gezeten.:D

-C-

De alpha juno heeft chord memory, hierdoor kun je met 1 vinger akkoorden spelen, of je gooit alle 6 stemmen op dezelfde noot. Dan krijg je dus echt dat vette unison geluid waar de juno 2 zo bekend om staat.

Dit geldt alleen voor de MKS-50, die wijkt iets af qua mogelijkheden. De MKS-50 kan ook per patch performance parameters vasthouden (soms gewoon irritant trouwens), en de andere 2 alleen globaal. De MKS-50 kan ook in mono mode, dan heb je dezelfde patch op 6 kanalen, voor gitaaraansturing zeg maar, maar je kunt er ook leuke foefjes a la Eurythmics basslines mee maken natuurlijk.

De Juno 1 en 2 zijn iets makkelijker te bedienen met de Alpha Dial, dat gaat net ff wat sneller met selecteren en veranderen van parameters.

Diep idd ff goed je Virus uit ik heb er zelf geen maar weet dat het een krachtige synth is met zeer veel mogelijkheden!
Maar als je echt het typische dominator geluid wilt dan is er geen alternatief voor de Alpha Juno.

Heb ze beide gehad/in mijn bezit (106 verkocht Alpha Juno 2 nu hier) maar vind persoonlijk de 106 leuker (maar ik ben ook geen Gabber ondanks dat ik kaal ben :D )

Back