Zoo, ik lees deze tread nu pas .... Vooral het roland benelux mc505 verhaal, geweldig !!!
De rest trouwens ook, leuk om dit soort dingen te lezen.
Even kijken of er nog dingen zijn welke ik bijna was vergeten.
1995-2000
In die tijd van de drive in shows waar ik meedraaide vele studenten/hockey/schoolfeesten meegekregen.
Als 16 jarigen met z'n 3en (2 DJ's en LJ) in een studentenzolder top40 muziek draaien, afgewisseld met house. We kregen alleen cola te drinken van de daar aanwezige zwaar bezopen studenten van 19+ waardoor we continue in onze eigen cola-darmgassen stonden te dampen tot vroeg in de ochtend. Op een gegeven moment daalde hierdoor wel de nodige verzoekjes waar wij niet op zaten te wachten.
1996 Tijdens een klassefeestje wegens technische problemen snel een dance nummer op willen zetten en alleen de artiestnaam "Dune" lezen. Je weet wel, top40 happy hardcore. Vervolgens was het de cover van "who wants to live forever" waarna de hele toko over mij heen kwam omdat er iemand in tranen was uitgebarsten. Het origineel van Queen was namelijk op een begrafenis van een dierbare gedraaid pasgeleden. Wist ik veel, sorry
1995 Onze LJ had pas een dure microfoon gekocht, ik weet nog dat hij goudkleurig was en een flink deel van zijn vakantiebaantjes-geld kostte. Vervolgens werd de microfoon + kabel gebruikt als tarzantouw door de dronken hockeymannetjes. Onze pogingen om het arme apparaat weer veilig te stellen werden tegenhouden door een man of 5. Duurde een half uur voordat de microfoon in staat van ontbinding richting onze hoofden werd teruggegooid. Achteraf wel netjes iets geregeld met ouders van de jongens.
1996 Op een eigen schoolfeest tot 3x toe de verkeerde naald eraf pakken door de zenuwen. Moet je een paar keer overkomen voordat je dat nooit meer gebeurt.
Tijdens de megafestatie (1996 ?) samen met mijn drive in maatje (hij draaide club, ik draaide hardcore) met platentas aanbelanden bij een volledig ingerichte anonieme discostand. Bleek er eentje van Veronica te zijn maar zo mochten ze niet heten om een reden. Er stond geen kip bij en wij wilden wel draaien. Dat mocht. Ik begin met wat hardcore (beat is flow, live versie) en binnen no time stonden er 150 man om de stand, met 10 man welke flink los stonden te gaan. Verder opgebouwd naar harder en sneller. Eenmaal aanbeland bij Neophyte's "execute" kwam de standbeheerder TIJDENS een overgang naar mij toe, trok de koptelefoon van mijn kop en blerde hard in mijn oor of ik ook wat anders kon draaien dan "deze k4nk3rh€rr13"
Heb direct een terrorplaatje opgezet voor 15 seconden en heb daarna de stekker uit de mixer getrokken en de standbeheerder een middelvinger gegeven voor het oog van inmiddels 250 man (niemand kon meer door de gang lopen). Ben samen met m'n maatje het podium afgestapt, handjes schudden met wat publiek welke niet snapten waarom wij moesten stoppen. 100 meter verder bij een BlackBooster stand hebben we een lekkere club/oldschool set samen neergezet, begeleidt door 3 goedbegevelde dames in bikini in het ernaast gelegen bubbelbad
1997 Tijdens een schoolfeest dronken we iets teveel (terwijl we nog moesten draaien) en konden nog met moeite onze overgangen goed maken. Vervolgens draaide ik vol trots een eigen nummer en kreeg 3 hockeyfiguren op m'n nek. Middelvingers over en weer. Toen besloten ze zelf even de muziek uit te komen zetten. Fel als ik toen was sprong ik met mijn domme zatte kop op die gasten om wat klappen uit te delen. Van mijn muziek blijf je af. Dikke vechtpartij, wat bloedneuzen. Die gasten zijn verwijderd en ik kon verder m'n setje afmaken met nog wat rustige RnB om de sfeer op het schoolfeest weer wat rustiger te maken, inclusief mijzelf
1998 Ik weet niet meer precies hoe ik er belande, maar ik draaide in het Hilton hotel in Rotterdam in een afgehuurd zaaltje voor een ver familielid welke gehoord had dat ik dj was. De hele zaal ging los (jong en oud) bij het opzetten van james brown. Zelfs ik werd er funky van, like a sexmachine
Verder natuurlijk de bergen verzoekjes waar je "last" van hebt als je top40 georiënteerd draait. Al dan niet bandjes welke het leuk vinden om een beetje mee te pingelen met de muziek welke je draait.
2000-heden
2000- Mijn eerste netjes gefactureerde boeking in tliburg in de inmiddels afgebroken tent"the subway" was wel ok. Afgezien van dat bij binnenkomst mijn gehele platenkoffer plaat voor plaat door een portier werd gechecked of er drugs in zat

Dat was voor mij geen probleem want ik was ruim op tijd. Maar een bevriende dj kon pas 10 minuten na zijn begintijd de eerste plaat erop leggen door dit ietswat overdreven drugsbeleid. De plek waar ik moest draaien lag achterin de bijzaal, met een gladde dunne bamboetrap over de bar heen. En die was behoorlijk glad geworden door de zwetende massa en de rookmachines. Dat ging gelukkig goed, maar mijn net nieuwe Nokia 3210 verdween wel in de donkere diepte onder mij, achter de bar. 's ochtends heb ik hem nog terug kunnen vinden tussen de glasscherven en zwarte partydrek.
2001- Mijn eerste grote feest (HmH) en de meest leerzame over het vak. Ik had nog geen eigen auto en liet mij chauffeuren door een collega dj. Zonder kaart of duidelijk idee waar de zaal lag raakten we de weg kwijt in een woonwijk met uitzicht op de Arena. We dachten dat alles vanaf de snelweg wel duidelijk aangegeven zou zijn. De organisatie had mij gevraagd een uur voor het optreden (ik was de eerste dj) aanwezig te zijn zodat ik de draaitafels kon testen. Ik dacht aan een half uurtje wel genoeg te hebben en snapte niet dat het verhuurbedrijf dat niet kon doen, welke al die spullen opbouwde. Met die instelling en een berg zenuwen, zonder routekaart kwamen we om vijf minuten voor mijn begintijd aan bij de zaal. De artiesteningang kon ik niet vinden ondanks heen en weer gebel dus besloot ik gezien de tijdsdruk mij door de hoofdingang naar binnen te werken. Ik schreeuwde dat ik de eerste dj was en NU naar binnen moest. Uit de menigte dook een uitsmijter op welke mij met koffer en al boven het publiek uitilde en mij 50 meter verder voor de neus van één van de organisatoren neerzette welke net een scheldsalvo in de rondte aan het vuren was op de nog niet aanwezige eerste dj. " Hier ben ik" .... die boze blik zal ik niet snel vergeten. Ik werd door een productieaasistente aan mijn arm meegesleurd naar de hoofdzaal waar inmiddels een kleine 100 man van de stilte stonden te genieten. Achter het podium stond de stagemanager welke na een blik op zijn sheet mij kon vertellen dat ik op podium 3 moest zijn. Dat was het enige podium wat op ongeveer 10 meter hoogte stond en geen trap had. En er was niemand om het kraanwagentje te besturen. Iemand anders van de productie heeft mij en mijn chauffeurende collega dj met horten en stoten naar 10 meter hoog gewerkt om vervolgens zigzaggend ons in de buurt van het podium te rijden. De laatste meter lukte niet. Met hoogtevrees en een 10 meter diep gat onder ons zijn we met platenkoffer en al het podium opgesprongen. Snel de eerste plaat erop. De naald stuiterde alle kanten op. Aha, daarom moest ik dus een uur eerder aanwezig zijn. Na 5 minuten kloten met een dubbeltje en wat tape deden de draaitafels het redelijk maar er was nog geen geluid. Inmiddels waren we 15 minuten in mijn draaitijd en was er nog geen zaalgeluid. Na weer wat gekeutel kreeg ik eindelijk geluid uit mijn monitorspeaker waarna er een licht gejuich klonk vanuit de kleine 1000 man welke nu wisten naar welk podium ze moesten kijken. Met het kraankarretje kwam dezelfde productiemeneer vragen waarom er geen zaalgeluid was. Ik antwoorde dat ik gewoon uit de master stuurde maar er bij de hoofdzaalmixer waarschijnlijk niks openstond. Hij daalde weer langzaam de donkere diepte in en na 5 minuten was er wel zaal geluid. Die laatste 35 minuten heb ik alle stress, frustratie en zelfverwijten er even uitgedraaid, wat wel nodig was. De rest van de nacht was erg gezellig met een berg fijne mensen met oa een zoektocht naar een vip-ruimte of iets wat daarvoor door kon gaan, na het afkijken van de liftcode van een nietsvermoedende medewerker. Sindsdien ben ik in ieder geval nooit meer te laat gekomen voor een boeking !!!
2004 Mijn eerste live act. Ik had wat dingen voorbereid en een berg apparatuur bij mij. Aangezien ik pas laat op moest besloot ik zittend op een barkruk achter mijn setup een dutje te doen tijdens het feest. 5 minuten voor ik moest beginnen werd ik wakker geschud en heb mijn ding gedaan. Naderhand ben ik erg trots op wat ik toen heb laten horen, maar tijdens het optreden wist ik amper waar ik was en wat ik precies aan het doen was. Verstoorde nachtritmes zuigen
2004 Mijn grootste feest tot nu toe was in de Ahoy. Vanwege een congres in een nabij gelegen zaal kon de zaal waarin ik moest draaien pas later open ivm geluidsoverlast. Ik was de eerste dj en besloot maar eens een soundcheck te doen vóór het optreden (van je fouten leer je

) Van de 3 aangesloten draaitafels en 2 cd spelers deden alleen 1 draaitafel en 1 cd speler het. Dit lag aan de dj mixer welke stuk was. Op het moment dat de techniek aan het overleggen was wat te doen werden de hekken opengegooid en stroomde de zaal vol met een kleine 6000 man, "hakkuh!!!" schreeuwend, met ontbote tanden en gebalde vuisten richting het podium. Ik besloot mijn 45 minuten te doen met de werkende draaitafel en werkende cd speler want gelukkig had ik een cdtje meegenomen met eigen tracks welke nog niet uitgebracht waren. Het was passen en meten met de middelen maar het publiek heeft gelukkig niks gemerkt van deze technische problemen. Na mij werd de dj mixer verwisseld voor een collega dj welke hier ook op SF zit. De techniek vergat alleen eerst even de zaalmixer dicht te trekken voordat ze alle pluggen eruit trokken, gevolgt door behoorlijk aardegebrom op vol zaalgeluid. Geloof dat ook die mixer nog steeds problemen gaf, maar veel heb ik er niet van meegekregen. Ik was nog van de adrenaline rush aan het nagenieten.... 6000 handjes in de lucht ......
2006 afgelopen weekend was zwaar, weinig slaap en veel rijden om te draaien op een groot festival in Duitsland. Onze slaapplek was niet goed geregeld door de hoofdorganisatie maar gelukkig had de suborganisatie halsoverkop nog een hotel kunnen regelen, top!
3 uur slapen en weer 5 uur terugrijden naar NL
Meer kan ik op dit moment niet voor de geest halen wat ik voor bijzonders heb meegemaakt.
*Edit* oja ...
2004 ergens onder een viaduct van de A9 bij diemen. Illegaal feestje onder de snelweg. Ik trad op met Robin kampschoer en =Xtrecist=. Onze elektriciteit kwam van een generator welke soms uitviel. onze xxxx euros aan apparatuur stond op een platte wagen tussen het blubbergras, nadat het net keihard had geregend. Monitoring was er niet, ik deed de beats met m'n 909, ruimte voor de rest van mijn apparatuur was er niet. Chris en Robin volgde mij een beetje in tempo met hun virussen, samplers en TB303, ik hoorde alleen mijzelf door de koptelefoon. De mensen vonden het geweldig en riepen "JODEN JODEN !".