Beste aanschaf?

mie

Nieuwkomer
Ik heb enorm veel drang om een synth te gaan kopen maar zit (nog?) niet zo erg in dat wereldje. Nu vroeg ik me af of er hier mensen waren die mij misschien wat tips kunnen geven over wat ik het beste aan kan schaffen.

Mijn plan: Ik wil graag lekkere jaren 80 electro/synthpop maken. Welk apparaat is hiervoor dan voor een beginner met hardware aan te raden? Verder geef ik de voorkeur aan een zeer flexibele arpeggiator, aangezien ik daar graag mee speel.

Zegt u het maar!

Dit is een moeilijke vraag.

Wat is je budget een beetje? Wat heeft je voorkeur? Veel kleine machines, of 1 machine met veel geluiden? Toetsen?

Ja sorry ik zal even wat duidelijker zijn.

Ik zou graag toetsen willen en het liefst (denk ik) 1 machine met veel geluiden. Ik wil hem ook in combinatie met de computer gaan gebruiken. Budget weet ik niet zo goed. Kijk duizenden euro's heb ik er echt niet voor over maar ik snap ook dat ik met 100 niet echt ver zal komen... Oh ja en een vocoder zou een leuke bijkomstigheid zijn :) maar als ik zo een beetje rond lees zijn die niet echt vaak op synths te vinden.

Mischien een 2ehands

ms2000(grote broer)& microkorg(Toetsen & vocoder)
nova laptop(zonder toetsen & vocoder)
Yamaha An1x (toetsen ,goede synth,veel sounds ook te downloaden via het net,geen vocoder en erg flexibel)Aanrader!

Origineel geplaatst door mie
Ja sorry ik zal even wat duidelijker zijn.

Ik zou graag toetsen willen en het liefst (denk ik) 1 machine met veel geluiden. Ik wil hem ook in combinatie met de computer gaan gebruiken. Budget weet ik niet zo goed. Kijk duizenden euro's heb ik er echt niet voor over maar ik snap ook dat ik met 100 niet echt ver zal komen... Oh ja en een vocoder zou een leuke bijkomstigheid zijn :) maar als ik zo een beetje rond lees zijn die niet echt vaak op synths te vinden.
Kijk nu komen we al een stuk verder..

Dit is helaas niet mijn gebied, ik kan niet zo goed tegen polyfone synth, maar er zijn genoeg mensen die je wel kunnen helpen. Een extra vraag is wel wat je met de drums wilt gaan doen. Wil je uit dat ene apparaat zowel de drums als leads / bassen halen?

Origineel geplaatst door justin
Mischien een 2ehands

ms2000(grote broer)& microkorg(Toetsen & vocoder)
nova laptop(zonder toetsen & vocoder)
Yamaha An1x (toetsen ,goede synth,veel sounds ook te downloaden via het net,geen vocoder en erg flexibel)Aanrader!

Die microkorg had ik ook al in gedachte. Alleen zijn die bijna nergens 2e hands te koop. Heb er ooit ergens 1 in de winkel zien liggen en die was toen 600 euri geloof ik. Lijkt me wel echt een geinig ding. Vooral die ingebouwde vocoder spreekt me aan.

Origineel geplaatst door Bass
Een EG101 is wel wat voor jou...

die ziet er inderdaad echt wel sappig uit zeg!

Ik ga eens ff rondkijken.

Origineel geplaatst door mie
Die microkorg had ik ook al in gedachte. Alleen zijn die bijna nergens 2e hands te koop. Heb er ooit ergens 1 in de winkel zien liggen en die was toen 600 euri geloof ik. Lijkt me wel echt een geinig ding. Vooral die ingebouwde vocoder spreekt me aan.

Kijk eens bij.

www.2ehands.nl
www.marktplaats.nl
www.interface.nl

Ze staan voor zon 300 to 350 2ehands vast wel te koop. En anders check ook even de Yamaha AN1x,die zal 1ehands ook wel rond de 350euro zijn,top synth voor weinig geld! alleen altijd een beetje ondergewaardeerd. Maar ik haalde er 10x betere sounds uit,als de beroemde jp8000 tevens een afrader.

voor synth. informatie & allerhande bezoek eens de sites van.

- Sonicstate
- Harmony Central
- Sound on Sound (SOS)
- Gear Junkie (nl)

Beste aanschaf

Beste aanschaf

Als je een apparaat wilt hebben lijkt me de aanschaf van een Roland XP30 of XP50 wel handig. Bij de XP30 heb je al standaard heel veel geluiden en kun je via de SR-JV-serie extra geluiden in voeren. De XP50 heeft een sequencer aan boord waarmee je met meerdere sporen stukken muziek kunt opnemen. Deze worden vaak tweedehands aangeboden. Ook een Roland D20 is bruikbaar, heeft niet zoveel standaard geluiden, maar wel een 9 spoors sequencer aan boord en een floppiediskdrive.

Phochos

Voor die stijl die jij noemt ben ik erg tevreden over de Akai AX60. Prima machine, erg veelzijdig, makkelijk te editen (prima synth voor beginners ook) en genoeg geheugen, goede midi en dankzij keyboard split ook bi-trimbaal via midi. Hij heeft ook een appegiator, maar die is sumier en helaas ontbreekt portamento, dat is beduidend minder. Als je goed kunt knutselen zou je zelfs een kabel kunnen fabriceren waarmee je de filter input kunt gebruiken (mij is het nooit gelukt, maar ik ken een jongen die het wel heeft gedaan). De synth word wel 's vergeleken met de juno 106, maar dat vind ik zelf niet helemaal kloppen. De AX60 heeft absoluut een eigen karakter die niet te vergelijken is met een juno (ik heb ze allebei), en zelfs binnen de AX serie is het een uniek bakkie.
En verder... ach... er is zoveel leuks onder de zon. Sommige nieuwe synths hebben wel een vocoder aan boord, zoals de MS2000, de Alesis Ion, de MicroKorg en de Acces Virus. Synthpop maakt gebruik van behoorlijk simpele geluidjes, geluiden die je uit bijna iedere synth wel kunt halen.

Als het jaren 80 synthmuziek moet worden dan lijkt mij dat de DX7 in aanmerking komt.
Dat was toch de jaren 80 synthesizer!
10000 ptaches op internet.
Bands als Talk Talk gebruikte de DX7 live

(Talk Talk is van dat nummer It's my life, die de band No doubt met die afgrijselijke overdreven semi-melodramatische zeikstem met op het eind een snikje volkomen verkracht heeft.
Het op deze manier sleutelen aan klassiekers als deze zou officieel verboden moeten worden.
Ik zal nu nooit meer op een normale manier naar dat nummer kunnen luisteren snik :( )

De EMU Vintage Pro keyboard versie is ook sappig handig voor beginners. Geen cheesey dance presets maar bikkelharde Amerikaanse jaren 70/80 spierballen symfo/soundtrack/rocksynth sounds :D Dit ding zit vol met samples van de DX7 tot Mellotron en qua synthesizer mogelijkheden ook niet mis.

En multitrimbaal en ook arpeggiator en drums...alhoewel die drums wel een beetje ieletjes zijn. Notabene hun eigen SP1200 kit is een regelrechte afgang. Alhoewel de Casio SK1 drumkit weer enorm funky is :)

Volgens mij heeft de keyboard versie geen sequencer enzo...maar dat kan je toch beter met een computer doen.

Ik ga helemaal mee met die Vintage pro,, ook die rhodessounds die erin zitten zitten zijn erg lekker.

Volgens mij is hij meer op zoek naar een eerste 'all-round' synth,
dus met minimum een toetsenbordje, enkele controllers, modulation wheels, pitch bends
en met heus wat polyfony zodat hij uit 1 toestel zowel drums, bass, strings en leads kan halen.
Hierop kan hij de basis leren waarna hij later nog kan upgraden/uitbreiden.

Misschien iets uit de volgende serie klassiekers:
Yamaha CS6x, CS2x, CS1x, SY-99, SY-77
Roland JX-305, XP-50, XP-30, JV-90, JV-80
Korg N364, X5, 01w, M1

Het is al eerder gezegt!!

Het is al eerder gezegt!!

De AN1x is jou synth!

Ga zeker niet voor een eg-101 of zoiets. Die AN1x heeft een fijn toetsenbord, goede geluiden en kan wat jij wil.
Past errug goed bij de muziek die je wil gaan maken.

Ik heb er ooit 1 gehad en verkocht. Waarom? Dat vraag ik mijzelf nu nog steeds af.

Als je de jaren 80 uit wil, moet je zeker beschikken over FM, maar tevens over analoge klanken, mooie strings en drums die richting Simmons of Linn gaan. Als je dit allemaal in één aparaat wil, kom je al gauw bij een SY99 terecht. Deze is multitimbraal (16 parts) en 16 stemmig FM en 16 stemmig AWM (zeg maar rompler).

De synth is in staat om de vetste analoge klanken te produceren, maar is tevens ook goed is emulaties van bestaande instrumenten (horns, strings, gitaren enz). Ook de effectsectie met maximaal 4 effecten parallel mogen er best wezen. Als je geen PC gaat gebruiken voor sequencing, dan is de interne sequencer erg leuk om mee te werken.

Een combinatie Roland W30 en D20 werkt ook erg goed voor jaren 80 stijl. Zelf maak ik ook regelmatig iets in die aard van de jaren 80 en de fundering van drums wordt meestal gelegd door deze twee. De D20 is geschikt voor analoge geluiden ... de W30 is een sampler/workstation dus deze reproduceert gewoon wat je'r insteekt ... maar dan wel met een apart klankkarakter (is immers een 12 bits). Beiden hebben een ingebouwde sequencer. Die van de D20 is enkel een 'scratchpad' en stelt niet veel voor. Die van de W30 daarentegen komt volledig overeen met de Roland MC500 Mk2 sequencer en is heel uitgebreid (tot 24 tracks om midi data op te nemen). De D20 beschikt dan weer wel over 8 effecttypes. Ondanks deze maar slechts enkelvoudige effecten zijn, brengen ze toch wat extra ambiance in de keet. De W30 heeft geen effecten, maar dan weer wel 8 individuele outputs. Beide kan je voor een prikje op de 2de handsmarkt vinden. De SY99 moet je voor om en bij de 700 EUR ook kunnen vinden.

Dit voor wat het waard is ;)

:doei:

Back