Welke Mac

Earcatcherz

Ingeburgerd
Hoi,

Ik wil binnenkort een nieuwe Mac aanschaffen, maar weet niet goed welke. Mijn oog is gevallen op een Mac G5 1,6 Ghz, maar voor een paar honderd euro meer heb je ook al een 1,8 Ghz dual. Nu vraag ik me af of het verschil tussen deze 2 echt het prijsverschil waard is, wat prestaties betreft. Ik heb helemaal geen ervaring met dual processors en weet dus niet wat de meerwaarde daarvan is. Oja, ik wil Logic Platinum 6 erop gaan draaien, met natuurlijk veel plugs en softsynths.

Re: Welke Mac

Origineel geplaatst door Earcatcherz
Hoi,

Ik wil binnenkort een nieuwe Mac aanschaffen, maar weet niet goed welke. Mijn oog is gevallen op een Mac G5 1,6 Ghz, maar voor een paar honderd euro meer heb je ook al een 1,8 Ghz dual. Nu vraag ik me af of het verschil tussen deze 2 echt het prijsverschil waard is, wat prestaties betreft. Ik heb helemaal geen ervaring met dual processors en weet dus niet wat de meerwaarde daarvan is. Oja, ik wil Logic Platinum 6 erop gaan draaien, met natuurlijk veel plugs en softsynths.
ben geen MAC'er maar kan je wel voorspellen het verschil tussen 1 x 1,6Ghz en 2 x 1,8Ghz wel enorm moet zijn. weet niet hoe OSX dual processors gebruikt, maar veronderstel dat dat wel efficiënt moet zijn. als je niet met het extra geld inzit zou k er zeker voor gaan

werkt natuurlijk perfect op 1 processor, maar logic 6.2 zou zo nuttig mogelijk gebruik maken van dual processor systemen:

Like it's predecessor, the top-of-the-line Power Mac G5 ships as a dual processor machine. Specific optimizations have been incorporated into Logic Platinum 6.2, allowing the advanced system architecture to be fully exploited, with all power of both processors available for your productions.
http://www.emagic.de/products/ls/platinum/neuerungen/G5.php?lang=EN

de vraag is natuurlijk of jij zo'n zware dingen gaat doen dat het verschil relevant is...
ik denk dat een single processor g5 ook al zeer snel werkt, en dan is het vooral een kwestie van geld. wil je die paar honderd euro waar je andere dingen mee kan kopen, uitgeven aan een snelheidsverschil dat misschien nauwelijks merkbaar is?
je zou emagic eens kunnen mailen om te vragen of het echt zoveel uitmaakt.

De grap is bij deze MACs dat je niet alleen kiest voor kloksnelheid en een dual setup, maar ook voor een andere hardware setup. De precieze verschillen weet ik ff niet, dat moet je zelf maar ff nazoeken...

Overigens is het verschil tussen een 1,6 en dual 1,8 nogal groot, dat heb ik zelf ondervonden bij een makker van mij. Ook met het oog op toekomstige upgrades (OSX.xx) is de 1,8 waarschijnlijk een betere keus.

Die dual moet een feest zijn als je veel plugins/softsynths draait. Ik heb zelf m'n G4-800 nog nooit aan z'n max gehad... kun je nagaan hoeveel power je overhoudt op een dual G5!!!! Maar als het verschil maar 'n paar honderd euro zou ik lekker voor die dual gaan; daar kun je dan langer mee vooruit, en de tweedehands waarde ligt over 'n paar jaar nog steeds 'n stuk hoger dan die van de single 1.6 denk ik.

Als je met Logic 6 + vele plugs wil werken, dan moet je zeker voor de dual G5 1.8 Ghz gaan !

De ene processor wordt dan enkel en alleen gebruikt om het OS + Logic te runnen, en de andere G5 processor wordt volledig ingeschakeld voor je plugins en virtuele synths/samplers. Hoe werkt het in de praktijk : zodra je merkt dat de performance meter in Logic in het rood gaat, moet je zeker niet denken dat je Mac (al) aan z'n limiet zit, maar gewoon even op STOP duwen in de transportbalk, en vanaf dan worden alle plugins toegewezen aan de 2e G5 processor, en heb je dus dubbel zoveel native DSP power voor je plugs.

Vraag meteen ook aan je winkel of OS X 10.3 "panther" op je G5 geïnstalleerd is. Want momenteel zijn er nog heel wat Macs in omloop met OS X 10.2.6 "jaguar", en daar stoppen ze gewoon de 10.3 panther installatie CD's erbij in de doos. m.a.w. je moet de upgrade en het configureren zelf maar uitzoeken.

De combinatie 10.3.1 + Logic 6.3 is momenteel de meest ideale configuratie.

Denk ook aan je RAM : minstens 512 MB, als het effe kan 1GB of meer als je echt veel plugs en virtuele synths/samplers wil gebruiken.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door David

De ene processor wordt dan enkel en alleen gebruikt om het OS + Logic te runnen, en de andere G5 processor wordt volledig ingeschakeld voor je plugins en virtuele synths/samplers. Hoe werkt het in de prakijkt : zodra je merkt dat de performance meter in Logic in het rood gaat, moet je zeker niet denken dat je Mac (al) aan z'n limiet zit, maar gewoon even op STOP duwen in de transportbalk, en vanaf dan worden alle plugins toegewezen aan de 2e G5 processor, en heb je dus dubbel zoveel native DSP power voor je plugs.

Ik dacht al ongeveer dat het zo zou werken, maar ik was niet helemaal zeker van mijn zaak. Ik heb namelijk wel ervaring met Silicon Graphics machines met dual processor, maar wist niet of dit verhaal ook voor de Mac op ging.

Bedankt voor de reakties en ik ga nu dus zeker voor de dual.

precies...

precies...

...je moet daar zeker voor kiezen, grof gezegd doet processor1 het os en logic en processor2 de plugins etc.
Zou ik niet lang over denken...
Bovendien heb je dan ook meteen s/pdif etc.

Re: precies...

Re: precies...

Origineel geplaatst door VL7
Bovendien heb je dan ook meteen s/pdif etc.

Hoe bedoel je dit precies? Misschien wel een domme vraag, maar goed.

Optische digitale audio
De Power Mac G5 is voorzien van audiovoorzieningen die u gewoonlijk niet op een personal computer zult aantreffen. Op de geavanceerde optische digitale geluidsinvoer- en geluidsuitvoerpoorten kunt u via Toslink-kabels 5.1 surround-soundluidsprekersystemen en andere systemen aansluiten.

Sorry, bovenstaande stond op de Apple site, had ik nog niet eens gezien.

Back