Behringer B-control

Heb ik weer.....

Heb ik weer.....

Vandaag ook maar een BCR gekocht omdat die toch wel erg handig is voor erbij, wat blijkt:
op de een of andere manier laat hij geen midi clock door.....

Ik wil dus mijn laptop met ableton syncen aan mijn mono,md,esx combo of andersom.
Vanaf mijn monomachine via midi in, via USB weer naar pc, geen clock, wel note en cc's etc...
Vanaf de PC via USB, via midi out naar de monomachine, ook geen clock.
Verders werkt alles prima, dus wat dat betreft geen klachten.
Ik heb alle U-modes geprobeerd btw.
Ik heb hem nu in midi mode staan en gebruik nu een steinberg USB-MIDI voor de connectie met de PC, dan werkt het gelukkig allemaal wel, alleen een beetje zonde dan van de dubbele midi interface.
Weet iemand misschien een oplossing? Ik heb al een mailtje naar behringer gestuurd dus misschien nog een antwoord uit die hoek.

Ronald.

Origineel geplaatst door quifster
waarschijnlijk weet nog niet iedereen het, maar de originele behringer editor voor de bcr2000 en bcf2000 is al een paar dagen te downloaden vanaf de behringer website.

Werkt als een trein.

En voor de mensen met een bcr2000 die echt heel veel tijd over hebben hier een filmpje met wat je ook kan doen met een bcr2000 8o)
http://www.trippler.net/files/mov/bcrevo.mov

hahaha, Nu weet ik het zeker; ik ga er één halen. ben je hem zat kun je hem nog altijd als kerstverlichting gebruiken.

Hoi

Heeft iemand van jullie de BCR2000 werkende met Logic? Ik ben al een tijd bezig dit voor elkaar te krijgen maar zonder goed resultaat.
Ik probeer dus het aangeleverde environment van Behringer in mijn eigen Logic Audio songs te importeren, ik heb alleen weinig kennis van het environment. Voor zover ik zie neem ik wel alles goed over uit de handleiding alleen lukt het niet om iets te bedienen in Logic met de BCR.

In de tutorial song, waar alles al is opgezet, lukt het mij wel om Logic te bedienen met de BCR. Misschien zie ik een klein dingetje over het hoofd waardoor het niet lukt.

Het is voornamelijk m'n bedoeling om plugins te bedienen.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Bedankt.

Origineel geplaatst door Saturation
Hoi
Het is voornamelijk m'n bedoeling om plugins te bedienen.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Bedankt.

Misschien een beetje te laat, maar de BCF is veel beter geschikt voor Logic. Ik heb ze namelijk allebei. De BCF kan in dedicated Logic control mode werken. Hoef je niets meer in te stellen, de BCF wordt gewoon herkend en je kunt zelfs de display software donwloaden van de site die exact de display nabootst van een originele Logic control surface.
Dit is werkelijk waar plug en play, werkt dus mega goed!

De BCR zal best werkend te krijgen zijn, maar dan zal je zelf een environment in elkaar moeten bouwen. Hiervoor kun je een channel splitter gebruiken welke je linkt naar de verschillende audio objecten, zodat elk audio object op een midi uitgang van deze spiller zit. Als je dan deze splitter selecteerd als track kun je de movements als midi data opnemen. Misschien een beetje omslachtig, maar wel werkend te krijgen. nadeel is wel dat zelf zal moeten uitzoeken welke CC's bij welke controllers horen. echt flexibel is het dan niet meer, maak 1 standaard song waar alles al op zijn plek staat en gebruik die voor elke song als template.

Op www.dancetech.com staan een aantal filmpjes over deze controllers, erg leerzaam!

Ronald.

Bedankt voor je reactie.

Met die channel splitter lukte het niet, maar het werkt nu wel met het Behringer environment. Die filmpjes zij idd leerzaam!

Voor diegenen die met de zelfde setup gaat werken:

Je kan de tutorial song afspelen en de alles overnemen in je eigen Logic songs. Aan het audio object dat je dan zou willen bedienen heb je een FB ctr en CTR monitor aangesloten die een nummer hebben. Je moet dan bij "Control target" Insert Ctrl kiezen met het nummer dat overeenkomt met het nummer van die monitors, zodat je dat audio object kan bedienen.

Dan moet je het slot selecteren bij "Midi Cha : slot #" waarin de plugin zich bevind die je wilt bedienen. Voor audio objects begint het nummeren van de slots bovenaan de rij. Voor audio instrument objects begint het nummeren bij het slot waar je je synths laad, daarna ga het nummeren verder bovenaan.
Om een plugin te selecteren die zich bovenaan een audio instrument object bevind, kies je dan "3 : Slot 2" b.v.

"Slot select" moet aan. Het maakt voor deze methode niet uit welke waarde "Feedback switch" heeft.

Om er achter te komen bij welke knop/slider welke cc hoort, kan je de knop/slider bewegen met de muis en kan je in het environment in de "FB ctr" monitor zien welke cc er bij hoort.
Dan kan je dat op je BCR instellen in edit mode.

Het maakt bij mij niet uit op welk MIDI kanaal de BCR zend, maar vreemd genoeg ontvangt Logic geen MIDI signaal onder kanaal 10. Het maakt nu ook niet uit op welk spoor je in het arrange venster staat.

De rest moet je misschien zelf uitzoeken, zoals hoe je het werkend krijgt met de learn functie van de BCR.

Ik wil binnenkort ook een BCR gaan halen, was al een tijdje op zoek naar zo`n soort controllertje.
Ik heb begrepen dat het met Ableton goed werkt..... MOOI 8)
Maar ik had ook gelezen dat Reason geen midi data naar de bcr terugstuurt.... Ik begrijp het volgens mij niet helemaal goed, maar betekent dit nou dat de bcr dus géén instellingen "overneemt" van het geselecteerde device in Reason?
En dit zou in andere pakketten wel zo moeten werken zeg maar?

Dus als je in Reason een device selecteert.... hoe gaat het dan? ... dan neemt Reason de midi data van de bcr over?
Dat zou wel heel erg klote zijn dan....... Juist met die endless rotaries is het relaxed dat je gelijk aan de slag kunt, en dat alle parameters in één keer goed staan....

Wie kan het een en ander verduidelijken voor me? *D

[edit] Na even op de Propellerheads site gekeken te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat de bcr, evenals vele andere midi controllers wel ondersteund worden in versie 3.0 :halleluja

For those of you with a more hands-on approach to making music, the revolutionary Remote technology in Reason 3.0 will be a welcome new feature. Reason now easily controls motorized faders and control surface displays. And then some. This is true hardware integration! Remote gives Reason smooth, seamless, out-of-the-box communication with external MIDI controllers and hardware control surfaces, giving you plenty of scope for real-time tweaking of Reason's functions and features - on stage or in the studio. Because Reason 3.0 comes prepared for a majority of the controllers on the market, all you have to do is hook up your hardware and fire up Reason - no tedious configuration required. Reason 3.0 comes with complete Remote mappings for each of the supported controllers. The preset Remote mappings link your controller's knobs, buttons and faders to the parameters within Reason's devices, giving you instant, tactile control over any function in any Reason unit. Support for multiple control surfaces lets you dedicate one control surface and its faders to Reason's mixer, while using your master keyboard for playing and controlling other Reason devices.

Laatst gewijzigd:
Ik zit eraan te denken om hem aan te schaffen om mijn reFX Vanguard aan te sturen. Helaas stond er nog geen preset op de site die hier ergens genoemd werd. Hopelijk is het vrij makkelijk om zelf zo'n complete preset te bouwen. (in cubase)

Ik heb nog gekeken naar andere merken maar kwam eigenlijk niets tegen zoals deze versie met al die draaiknoppen. De Remote25 en MicroKontrol hebben beiden toetsen en die hoef ik nou juist niet. Alleen de drehbank is net zoiets zover ik weet. Zie ik iets over het hoofd?

De prijs is in ieder geval zeer prettig en het lijkt me voor de Vanguard aansturen een goed apparaat. Toch..... ?

Lijkt me een perfecte oplossing voor wat je zoekt.

Ik weet alleen niet hoe dit in Cubase tegenwoordig werkt, je kunt met die BCR alle midi CC's zowiezo aan, dus als de plugin en/of cubase hier raad mee weet zit je snor. Bijkomend voordeel is dat alle knoppen endless zijn, de bovenste rij telt voor 4, deze kun je namelijk met 4 drukknoppen "shiften" zeg maar. Je hebt dus in een preset 4 x 8 + 3 X 8 draaiknoppen met led ring tot je beschikking. Als je dan switched naar een volgende preset en weer terug switched springen alle knoppen weer terug naar hun laatste stand, je kunt dus meerdere presets tegelijkertijd gebruiken!

Ronald.

Hoe gaat de samenwerking tussen hardware/softsynths en de BCR tijdens het selecteren van patches op je synth?

Moet je voor iedere patch een controllerdump naar de BCR doen om de actuale waarden van alle CC's te krijgen? Of kan dit allemaal volautomatisch?
En is het ook mogelijk om vanuit de BCR een program select naar de betreffende synth te sturen (evt. achtereenvolgens met een request voor alle controller data zodat de pots gelijk goed staan).

Origineel geplaatst door sten
Hoe gaat de samenwerking tussen hardware/softsynths en de BCR tijdens het selecteren van patches op je synth?

dat is afhankelijk van je softsynth volgens mij.

Moet je voor iedere patch een controllerdump naar de BCR doen om de actuale waarden van alle CC's te krijgen? Of kan dit allemaal volautomatisch?
En is het ook mogelijk om vanuit de BCR een program select naar de betreffende synth te sturen (evt. achtereenvolgens met een request voor alle controller data zodat de pots gelijk goed staan).

Ja, je kunt ook program changes sturen. Je kunt vanuit de bcr zelf geen request sturen (voor zover ik weet).

Als je gebruik maakt van cubase en generic remote dan staan alle values gelijk goed, voor elke softsynth waar je een GR voor aangemaakt hebt.

dus als je bijvoorbeeld de cutoff op 30 hebt staan in patch 1 dan staat de ledkranz van je cutoff knop op de bcr ook op 30. Verander je met je muis op het scherm de cutoff dan veranderd de value plus ledkranz op je bcr mee.
Andersom geldt uiteraard ook. Dit werkt voor 99 procent van de vsti's en fx-en.

Origineel geplaatst door Hazes
.....Ja, je kunt ook program changes sturen. Je kunt vanuit de bcr zelf geen request sturen (voor zover ik weet).

Je kunt zeker wel een request sturen vanuit de BCR. Ik heb hem net en gebruik deze feature met mijn G2 engine. Je moet weten wat voor sysex string je nodig hebt voor je request (is hardware afhankelijk; voor de G2 staat het in de manual). Bouw deze sysex string mbv van een computerprogramma, bijv midiox. Zet je BCR in de 'learn' modus, zend de sysex string naar je BCR. Deze slaat de sysex string op en kan hem vervolgens weer uitzenden als je de zojuist geprogrammeerde knop weer gebruikt. Eitje.

Het enige wat niet kan is de sysex string programmeren op je BCR (en met de editor lukt het me ook niet). LEARN gebruiken dus.

Origineel geplaatst door quifster
dus als je bijvoorbeeld de cutoff op 30 hebt staan in patch 1 dan staat de ledkranz van je cutoff knop op de bcr ook op 30. Verander je met je muis op het scherm de cutoff dan veranderd de value plus ledkranz op je bcr mee.
Andersom geldt uiteraard ook. Dit werkt voor 99 procent van de vsti's en fx-en.

Ok, dat is duidelijk. Ik zal de Generic Remote functionaliteit eens bestuderen.

Staan alle standen v/d BCR controllers ook gelijk goed als je een andere patch kiest in je softsynth? Of moet je eerst een betreffende controller met je muis selecteren om die waarde naar je BCR door te sturen ?

Ok, dat is duidelijk. Ik zal de Generic Remote functionaliteit eens bestuderen.

Staan alle standen v/d BCR controllers ook gelijk goed als je een andere patch kiest in je softsynth? Of moet je eerst een betreffende controller met je muis selecteren om die waarde naar je BCR door te sturen ?

nee, alles staat direct goed.
je kan zelfs door je patches heen lopen met 2 drukknoppen, zodat je de muis helemaal niet meer nodig hebt. verder zie je bij het wisselen van de patch automatisch je values en ledkranzen veranderen.

wat je ook kan doen is cubase zelf er volledig mee besturen, ikzelf heb bijvoorbeeld voor mijn eerste 8 subgroupen volume meters op de bcr , dus de led kranzen bewegen mee met de vu meters in cubase, daaraan gekoppeld heb ik uiteraard de solo, eq, mute, level, panning per kanaal plus start en stop op mijn bcr2000.

Origineel geplaatst door vos_paul
computerprogramma, bijv midiox. Zet je BCR in de 'learn' modus, zend de sysex string naar je BCR. Deze slaat de sysex string op en kan hem vervolgens weer uitzenden als je de zojuist geprogrammeerde knop weer gebruikt. Eitje.

Ok, alle knoppen v/d BCR zijn dus vrij te programmeren ?

Dus meerdere sysex strings onder een knop zijn ook mogelijk; bijvoorbeeld : Program Select + sysex request controllerdata string (zodat een druk op een BCR knop genoeg is om bv een patch te selecteren en controllerdata te requesten).

Het enige wat niet kan is de sysex string programmeren op je BCR (en met de editor lukt het me ook niet). LEARN gebruiken dus. [/B]

Net zo makkelijk toch ;)

Back