hoe onthou je je sounds ?

sowhat

Ik ben Tof
Beste SF'ers

Ik ben best wel benieuwd hoe jullie het doen.

Sommige mensen hebben veel hardware and softsynt tot hun beschikking. Maar als jullie een track maken, hoe zoeken jullie nou eigenlijk je sounds.
Omdat ik soms gewoon niet meer weet welke sound ik heb.

dan ben ik genoodzaakt om alle sounds af te gaaan. Nu heb ik niet zoveel ( hard- en soft)als anderen hier en dat scheelt.

misschien hebben jullie enkele tips ?

In een .txt .doc file die je in het mapje zet waar al je samples midi files etc staan.
Als je het dan op een cdrom fikt dan heb je alles gewoon in 1 keer bij de hand.

joh ik sta daar helemaal niet bij stil? Ik begin helemaal van scratch bij elke song. Ik heb helemaal geen mapje of zo waar al mijn vaak gebruikte dingetjes staan. Dat wil ik niet want dan maak je elke keer weer hetzelfde en dat is nix, ja toch?

R

Ik noem de Midi-tracks (in cubase) naar het preset nr. bijv. Ik heb een Roland XP-30 en een Novation KS-Rack.

Bijv.

XP: Pr-C: 122 betekend- Op de Roland XP-30, preset PR-C: 122
KS: 411 betekend - Op de Novation KS-Rack preset 411

Tim

Ik zelf maak veel aantekeningen van de dingen die ik doe...en als geluiden echt belangrijk zijn sla ik ze vaak ook nog op in de vorm van een sysex dump.

Wat voor mij prettig werkt...maar dat zal voor elke andere chaotische geest weer anders werken...zijn "formulieren"..
Zo heb ik voor m'n mixinstellingen in m'n recorder een formulier waar ik snel instellingen op kan noteren (idem voor de mixer). Verder heb ik voor elke song een aparte directory waarin ik alles wat met die song te maken heeft opsla en mapjes waarin ik alles op papier (partitruur, formulieren, aantekeningen, diskettes, cd's) per song bewaar.

Toegegeven ik ben een bibliofiele archief freak...maar voor mij werkt t

Origineel geplaatst door Arv
joh ik sta daar helemaal niet bij stil? Ik begin helemaal van scratch bij elke song. Ik heb helemaal geen mapje of zo waar al mijn vaak gebruikte dingetjes staan. Dat wil ik niet want dan maak je elke keer weer hetzelfde en dat is nix, ja toch?

R

Hmm ik ook,

Ik heb gear met knoppen (behalve mn JV1080 die is hoofdzakelijk voor de drumsounds) en als ik een track maak, pak ik eender welke preset uit mn Nova of JP8000 en ga gewoon knoppen draaien tot ik een lekkere sound heb..
En als ik klaar ben met opnemen save ik de hele zooi niet eens!!! Geluiden niet en nummer niet, want dat heb ik binnen korte tijd toch weer gemaakt...

tja..talent he;) Nee grapje natuurlijk maar wanneer ik een sound hoor,speel ik daar wat bij en vaak speel ik nooit hetzelfde met verschillende sounds. Elk geluid roept weer wat in me op.

En nogmaals maak de sound die JIJ wil maken. En zoek gewoon een sound die bij je track past,en die jij lekker vind klinken.

Het is nu allemaal leuk en aardig.

maar hoe onthou jullie nou wat voor sounds erin je bakkie zit.

Ik heb vele soorten strings. maar hou vinden jullie die nou terug ?

bijv op mijn JX staan ze vlak bij de __ I __ presets vanaf I-81

misschien heb ik een korte geheugen en daarom onthou ik ze niet.

nog een voorbeeld : PRo-53 , daarzitten zoveel sounds in dat ik gewoon niet meer weet wat voor sounds erin zitten.

ik gebruik het vaak genoeg, maar het onthouden van die plaats van de sound is moeilijk.
Telkens moet ik alle sounds afgaan om die ene sound weer terug tekrijgen

Beetje vaag ?

Origineel geplaatst door sowhat

nog een voorbeeld : PRo-53 , daarzitten zoveel sounds in dat ik gewoon niet meer weet wat voor sounds erin zitten.

ik gebruik het vaak genoeg, maar het onthouden van die plaats van de sound is moeilijk.

Beetje vaag ?

Dat kun je toch ook nie onthouden. Je moet je daar denk ik ook niet teveel mee bezig houden. Je kunt je sounds ook een naam geven,zodat je ze mischien beter kan herkennen.

bijv.

string001
string002
....

analoog string
pad string
....

weet ik veel.

Origineel geplaatst door sowhat

Beetje vaag ?

Ik schrijf op een patchsheet de geluiden op die ik goed vind en ik geef ze een naam die mij toelaat makkelijk het geluid te herkennen later. Maar misschien dat dit voor jou niet helemaal werkt. :D

Dan krijg je na een tijd wel een hele hoop patchsheets, maar die hang ik gewoon aan de muur. Dan ziet het er zo uit:

Attachments

• patch.jpg
    patch.jpg
    50,5 KB · Bekeken: 164
Laatst gewijzigd:
Als ik samen met ProtoHuman aan het werk ben, beginnen we meestal gewoon vanaf 'scratch', dus met het bouwen van geluiden. Op die manier weet je ook precies hoe je sound is opgebouwd waardoor je die ook weer makkelijker kunt aanpassen als dat nodig is.

Aangezien we met digitale synths en VA-tjes werken, kunnen we onze patches gewoon opslaan dus dat is niet zo'n probleem.
En als we dan onze sequence (in CuBase) opslaan, voeren we in het bijbehorende Notepad in dat programma onze gegevens in betreffende dat nummer, dus welke patch van welk apparaat.

Voor de mixer hebben we een tabel gemaakt waarin we onze mixerinstellingen kunnen noteren.
Voor de synths en Fx hebben we ook dergelijke tabellen gemaakt zodat we kunnen zien welke geheugenplaatsen al in gebruik zijn. Zo heb je ook niet de kans dat je een reeds in gebruik zijnde geheugenplaats overschrijft.

Ik heb eens voor mijn doepfer zo'n patchsheetjes gemaakt, maar je wordt er dol van. Gewoon vanaf nul beginnen en synths met een zeer beperkte preset bank gebruiken!

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Ik heb eens voor mijn doepfer zo'n patchsheetjes gemaakt, maar je wordt er dol van.

Patchsheets voor modulars zijn inderdaad geen pretje :D

Je kunt je sounds ook in een boek schrijven.

Bank A

001 Bell
002 Pietje
003 bass
004 accordion
005 string

...

Bank B

001 etc

...

Overzichtelijk en functioneel. Hoef je alleen maar je boek erbij te pakken. En als je sounds overgeschreven hebt in je synth,doe je dat ook in je boekje.

uiteraard heb ik ook presets (lees: geluiden die ik eerder zelf heb gemaakt)... maar het is voor mij ook 'geen enkel probleem' (dubbelzinnig) om geluiden gewoon weer from scratch te bouwen... niet handig (voor sommigen) maar het heeft tevens een voordeel omdat je iedere keer met echt nieuwe/frisse/originele sounds start...

een getrained synthprogrammeur hoeft slechts te horen/analyseren en kan een geluid razendsnel weer bouwen...

Origineel geplaatst door 6 trak

een getrained synthprogrammeur hoeft slechts te horen/analyseren en kan een geluid razendsnel weer bouwen...

Ja da's waar, als je je synths vanbinnen en vanbuiten kent, dan bouw je in geen tijd een geluid weer op.

Spijtig genoeg kan ik niet helpen met het probleem van het terugvinden van presets hoewel ik ook denk dat het logisch is van een structuur in je presets te steken zodat je sneller je geluiden kan vinden.

misschien is Sounddiver van Emagic een optie?

Daar kun je ook heel snel je patches van je synths bij elkaar zoeken, bv alle strings sorteren en er bv één string-bank van maken.

Werkt echt perfect!

Origineel geplaatst door Arv

R

In Sonar sla ik in de song files (wrk/bun) zelf gewoon de bijbehorende sysexfiles van mijn synths op.
Dus heb daar eigenlijk geen problemen mee. (Behalve bij mijn analoge synth zonder memory)
Asl ik een oude song ophaal zend ik dedaarin opgeslagen bijhorende syx files naar de betreffende synths.
En klaar is kees. Tracks staan dan al goed ingesteld.
Of bedoel hij iets anders?

Last edited by a moderator:
Back