regelbare condensator ?

Niel

OPEN DIE GAIN & EQ !!!
aangezien mensen misschien over m'n vraag heenlazen in een ander tread even los de vraag:

n00b]

Je hebt, als je weerstandjes nodig hebt, weerstandjes met vaste waardes en potmeters waarmee je de weerstandswaarde kan regelen.

Heb je hetzelfde ook voor een capacitator ... eh .... condensator ?
Een regelbare condensator dus ?

[/n00b]

Ik wil de begin attackpitch waarde kunnen regelen namelijk ...... voornamelijk hoger kunnen zetten.
Iemand een simpel anwtoord op deze vraag?

De attack tijd wordt altijd bepaald door een condensator in combinatie met een weerstand. De verhouding telt. (;)) Je hebt dus helemaal geen regelbare condensator nodig. Een regelbare weerstand is voldoende.

Kijk eens naar DIY ADSRs... Daar zie je hoe een regelbare A in elkaar zit.

De weerstand bepaalt hoeveel spanning er uiteindelijk opgeslagen wordt in de condensator. wat daarna los gaat .... ?

even de link bekeken .... duidelijk iets wat langs mij heen is gegaan tijdens natuurkunde :confused:

Het enige wat ik hoef te weten is welk weerstandje ik moet vervangen door een linaire potmeter op de 909 print ...

Damn, ik prober er zelf uit te komen maar ergens lukt het gewoon nèt niet =(

Aangezien mijn gewilde mod niet beschreven is op de Colin Fraser pagina post ik hierbij het schema en het verhaaltje via de link :

http://hardware.freepage.de/cgi-bin/feets/freepage_ext/41030x030A/rewrite/raf909/bassdrum.htm

Ik hoop dat er een technisch iemand meeleest en mij kan vertellen welke weerstand ik moet vervangen om de eerste pitch attack toon regelbaar te maken. Daarmee bedoel ik dus niet de tune, die de env. tijd van de attack regelt.
C9 is al gemodificeerd naar 0,49 uF en R57 heeft al een regelbare potmeter. Dit is het dus niet.

help :confused:

Varicaps?

Soortement van diodes die een regelbare capaciteit hebben doormiddel van een spanning aan te bieden...

Dit zou je kunnen gebruiken wil je doen wat jij wilt..

kan je weer via een spanningsdeler zoals een potmeter een variabele spanning aan de varicap diode aanbieden, die weer veranderd van capaciteit..

Zender bouwers onder ons "misschien" kennen dit wel :D

Back