VA synth intresse peiling ?

Je hebt op je cpu nog een aantal inputs over, je hebt er maar 4 nodig om 15 kanalen in te stellen. Je kunt dan dipswitches of een dual row header met jumpers gebruiken als dipswitches te duur zijn?

Even opletten, de dspic heeft interne pull-ups (wel aanzetten in je software). Dus je moet je switches met de ground verbinden bij een switch closed. Anders gaan je inputs "zweven".

Voor het testen kun je op je breadboard, gewoon de input pinnen met de ground verbinden om de dipswitches te simuleren.

Je kunt ook een plek in je geheugen gebruiken voor je midi channel. En een interrupt routine schrijven die bij een change van je inputs de nieuwe channel wegschrijft. Hierdoor kun je hem on the fly aanpassen zonder al teveel programmeerwerk.

Ik volg je topic al een tijdje. Wellicht is het interessant om alles te open-sourcen. Iemand merkte al eerder op Github hiervoor te gebruiken. Je weet maar nooit waar anderen je mee kunnen helpen of wat voor mooie dingen er nog meer uit kunnen ontstaan.

Ja ik zal de WPUs gebruiken, thnx.
Ik ga er niet vanuit dat iemand het kanaal wil veranderen terwijl die aanstaat,
liever geen interrupt, je weet tog met bounce enzo storting, geen zin aan.
Gewoon bij reset het kanaal in het geheugen schrijven.

Hey waarom zou ik dit open sourcen ?,
bijna alle open source codes die ik heb gezien zijn door amateurs gemaakt.
Dan stuur je Roland of Access virus tog een mailtje of ze hun synths op Github uploaden ?,
dat gaat ook niet gebeuren lijkt mij.
Ik heb hard gewerkt, en ga het niet weggeven zodat iemand die niet hard heeft gewerkt ermee vandoor gaat.
Als iemand uitleg nodig heeft als die ergens niet uitkomt help ik mensen graag, maak een topic aan, als ik kan helpen help ik.
Als ze nou eens een programmeer sub topic aanmaken in het zelfbouw gedeelte, word het ook wat vriendelijker om over codes te praten.

Bedrijven met codes kunnen dit voor veel geld verkopen,
neem bijvoorbeeld Creamware ASB, heeft ook zijn techniek doorverkocht aan Ferrofish.
Dat is veel geld waard, en word niet weggegeven als iemand erom vraagt.

Hoi, ik ben ook geïnteresseerd in dit project en koop tzt graag een PCB of kitje. Het goedkoop houden idee staat me erg aan : ) Maar als het gaat om enkele (tientallen) centen, ten opzichte van klank kwaliteit zou ik toch zeker voor de klank gaan. Juist om zo'n goedkoop ding zo goed mogelijk te laten klinken!
Nog een opmerking die ik zou willen maken is dat het mij handiger lijkt om alle connectoren en evt pots/knopjes, aan één zijde van de print te houden. Dat maakt het een stuk makkelijker om de PCB in een behuizing te stoppen. Maar wellicht hadden jullie dat ook al lang bedacht en gaat dat niet ivm met de 10x10cm print.
Natuurlijk kan je de connectoren ook met een draadje aan de PCB verbinden, maar direct op de PCB is wel sjiek.
Oh nou ik er verder over nadenk, is het wel leuk om hem in een eurorackje te kunnen bouwen, en dan is 10x10cm juist wel weer handiger ten opzichte van een langere print.
Succes ermee, en ik hoop snel iets van die synth te horen!

ben nog een paar dagen met vakantie, daarna wil ik snel de print versie 1.0 definitief maken en bestellen en testen!

Jouw project, jouw beslissing wat je ermee wilt, maar toch valt over het volgende wel wat opmerkingen te maken.
Hey waarom zou ik dit open sourcen ?
Nou, bijvoorbeeld omdat het dan voor anderen mogelijk is om dit verder te ontwikkelen, zoals Soepkip ook al zegt, wie weet wat voor mooie dingen hieruit kunnen ontstaan. Tenzij je van mening bent dat wat jij nu hebt gemaakt de ultieme, definitieve versie is van wat mogelijk is...

bijna alle open source codes die ik heb gezien zijn door amateurs gemaakt. Dan stuur je Roland of Access virus tog een mailtje of ze hun synths op Github uploaden ?
Dus jij bent geen amateur? Jij behoort tot dezelfde categorie waar Roland en Access onder vallen?
Ik heb hard gewerkt, en ga het niet weggeven zodat iemand die niet hard heeft gewerkt ermee vandoor gaat.
Hoezo, wie zou "ermee vandoor" gaan? Zoals zo vaak bij open source is de de kans veel groter dat mensen hier ook hard aan gaan werken om tot iets te komen dat nog beter is.
Bedrijven met codes kunnen dit voor veel geld verkopen (...) Dat is veel geld waard, en word niet weggegeven als iemand erom vraagt.
Als dat de eigenlijke reden is waarom je het voor jezelf wilt houden, en wanneer je denkt dat bv. Roland en Access tot jouw gelijken behoren, waarom dan dit überhaupt hier posten? Dan ligt het meer voor de hand dat je het zelf als commercieel product op de markt brengt en er geld mee gaat verdienen.

Zoals gezegd, jouw project, jouw beslissing. Maar de redenatie erachter lijkt me niet geheel logisch.

bijna alle open source codes die ik heb gezien zijn door amateurs gemaakt
Haha, het hele internet zit met opensource code aan elkaar vast. Kun je nagaan ;)

Met een goeie licentie voorkom je juist dat iemand er met je code 'vandoor' gaat.
De licentie kan zelfs verplichten dat iedereen die iets met jouw code doet verplicht is om de veranderingen onder dezelfde licentie te openbaren.

Hey dank je wel Draakje,
idd. zou ook leuk zijn voor in eurorack, aangezien je genoeg milliampere over hebt op de 5 volt altijd, en er hoeft dan ook geen 5 volt regulator in + je kan voor de 9 volt gewoon 12 volt pakken,
alleen de -12v is dan ongebruikt.

Hij gebruikt constant maximaal 100 mAh, tog heb ik 150 neergezet voor opladen van elkos, en voor mocht het LEDje een keer door een ( even afkloppen ) software fout constant aanstaan ( niet meer uitgaan ).

+ ik denk dat er meer intresse is voor eurorack, alleen heb ik dat zelf niet, ook geen behuizing probleem meer dan.
Zoals ik al zei ik heb hierna ook nog een phase distortion ( Casio CZ clone ),
en ook een phase modulation ( Yamaha DX clone ),
de phase distortion en de phase modulation gebruiken hetzelfde printplaatje/ontwerp,
alleen de software is anders,
beiden met een 16x2 LCD en EPROM ( nog niet werkend ) om de geluiden op te slaan.
Het geheugen word iets anders ingedeeld, beiden in 1 chip gaat zoals het nu lijkt nog niet lukken, en ik maak het mezelf makkelijker door apart te maken.
Als eerst had ik de PM1 gemaakt, daarna de PD1, daarna de VA1.
Ondertussen heb ik veel geleerd om nog meer erin te proppen, zodoende ga ik die 2 opnieuw programmeren.
Zo heeft de PD1 een 4 poly optie, met alle 8 stage enveloppes afgewisseld geprocesssed.
Ik vind de Casio enveloppes vele malen mooier dan de Yamaha super simpele en irritante enveloppes, ik ga nu de Casio enveloppes in de Yamaha DX bouwen.
PD1 en PM1 zijn beide mono niet stereo, geen effect erover.

Het ding is dat de 5 volt regulator erg warm word in mijn 2 prototypes,
zou je niet zeggen voor 100mAh, anders kunnen uiteindelijk als alles individueel werkt alle 3 de synths in 1 behuizing kunnen bouwen, mist het koel blijft.
Die regulators kunnen 1A of zelf 1,5A aan, 300mAh moet wel kunnen dacht ik.
Even afwachten hoe warm deze gaat worden.

Met een goeie licentie voorkom je juist dat iemand er met je code 'vandoor' gaat.

Op mijn manier voorkom ik dat nog beter.
a.u.b. niet om project codes meer vragen.

Laatst gewijzigd:
Nee ik bedoel eoa chinees die de hardware namaakt en exacht dezelfde binary flashed.

Als iemand het echt graag wil verkopen dan doen ze dat wel.
Een goede licentie is alleen maar een stok achter de deur.

Maar tis jouw projectje hoor.

Ik vind het alleen wel grappig hoe je opensource programmeurs amateurs noemt terwijl de hele wereld met hun code aan elkaar hangt (en kan iemand zich mutable instruments nog herinneren? :P)

Hey guys,

Een klein beetje advies voor de print die in ontwikkeling is: testen jullie hem wel even voor je hem hier te koop aanbiedt? Anders moet iedereen straks modificaties gaan maken omdat de print layout of component selectie toch niet bleek te kloppen. Verder is het slim om degene die de layout maakt ook een BOM te laten maken, zodat je zeker weet dat de onderdelen in de footprint passen. Dat scheelt ook weer ontevreden klanten. En tot slot: hou rekening met douane inklaring en btw kosten als je in China wat laat maken. Dat kan de prijs namelijk opdrijven.

Groeten,

Rutger

Ps. Keramische condensator in microfarrad bereik wordt ergens genoemd. Ik neem aan dat dit een elektrolytische moet zijn? Of is het een bijzondere MLCC? Keramische condensatoren zitten meestal alleen in de picofarrads.

Hey guys,
Ps. Keramische condensator in microfarrad bereik wordt ergens genoemd. Ik neem aan dat dit een elektrolytische moet zijn? Of is het een bijzondere MLCC? Keramische condensatoren zitten meestal alleen in de picofarrads.

Ja 10U is verplicht, is bij Mouser te krijgen,
anders zit je aan tantaal, die zijn explosief,
de handleiding zegt dat het zo moet.

Ik vind het alleen wel grappig hoe je opensource programmeurs amateurs noemt terwijl de hele wereld met hun code aan elkaar hangt (en kan iemand zich mutable instruments nog herinneren? :P)

Beter lezen voordat het een op een kroeg gevecht uitloopt.

Dus jij bent geen amateur? Jij behoort tot dezelfde categorie waar Roland en Access onder vallen?

Dat heb ik ook niet gezecht, deel mij even lekker in een hokje in.

Hoezo, wie zou "ermee vandoor" gaan? Zoals zo vaak bij open source is de de kans veel groter dat mensen hier ook hard aan gaan werken om tot iets te komen dat nog beter is.

Hoezo kunnen ze dat zelf niet maken zonder mijn hulp ?, beter zoals Roland of Access virus bedoel je ?,
laten we eerst kijken hoe het word, voordat je het wilt verbeteren, of doe jij overal ketchup bij ?

Als iemand het echt graag wil verkopen dan doen ze dat wel.
Een goede licentie is alleen maar een stok achter de deur.

Daarvoor heb ik mijn eigen stok achter de deur waarmee ze achter het net vissen :
dan kom ik met een program change update die gebruik maakt van hetzelfde geheugen,
ik zit al te denken over een polyfone sinus toon met auto pan, dan kun je met program change de preset veranderen,
qua program space heb ik nog 50% over, ik denk dat er minimaal nog 20 synths in kunnen,
ook heb ik nog wat codes voor een Moog filter die ik kan proberen toe te voegen,
wel lullig als ze net 1000 examplaren hebben gemaakt.

Oja bij deze : licensie = verboden reverse engineer, voor de rest gratis in gebruik, en er mag geen geld aan verdient worden.

Laatst gewijzigd:
Nee, ik deel je niet in een hokje, ik stel vragen. Je zegt zelf dat mensen beter moeten lezen, maar dat moet je zelf dan ook doen. Die vragen van mij liggen voor de hand, jij wilt niet doen aan open source, en zegt dan: "bijna alle open source codes die ik heb gezien zijn door amateurs gemaakt". Daarmee wek je de suggestie dat jij dan niet hoort bij de amateurs. Dan doe je vervolgens de suggestie om Roland of Access te vragen om hun materiaal te zetten op Github, dit zijn commerciële bedrijven. Die doen dat niet, net zo als jij dat ook niet wilt doen. Je suggereert dat je geen amateur bent, noemt daarna commerciële bedrijven, dat doet inderdaad vermoeden dat jij jezelf schaart onder dezelfde categorie als Roland en Access.

Maar de interessantste vraag is eigenlijk waarom je dit zelf niet op de markt brengt als je echt denkt dat jouw werk geld waard is. Dan neem je ook die Chinees de wind uit de zeilen... :D

Als china het nog goedkoper kan gaan ze hun gang.
Zoals ik al zei : in de winkel staat er altijd een 0 teveel achter de prijs.
Als china voor 20 euro kompleet kan leveren gaan ze hun gang, daar kun je niet tegen bouwen.
Ik zou dat heel tof vinden eigelijks, zodat iedereen goedkoop zonder computer muziek kan maken uiteindelijk, aan de software kwalieteit ligt het niet.

Stel alle 3 synths zijn helemaal af, allemaal tegen 20 euro te koop...dat zou tog mooi zijn.
Zolang ze maar niet voor 200 gaan verkopen terwijl ze voor 20 maken.

Het is de software die het duur maakt, in mijn perfecte wereld is software gratis.
Als je mij dat uurloon zou moeten betalen voor al het werk wat er in zit, dan kost het ook wel een paar nulletjes te veel.

Ik zal eerlijk zeggen : alles bij elkaar zoeken online en dit topic kost nog meer grijze haren dan 3 synthesizers schrijven, daar heb ik tenminste lol in.

Laatst gewijzigd:
Ik zal eerlijk zeggen : alles bij elkaar zoeken online en dit topic kost nog meer grijze haren

Niet doen! Dat moet echt niet. ;) Het is op zich prachtig dat je dit doet en ik hoop dat jij en anderen die het straks gebruiken er plezier in hebben. En ook mooi dat je wilt dat het niet zoveel gaat kosten allemaal. Jammer dat het geen open source gaat worden, maar het is jouw keuze.

Wat betreft het op de markt brengen, als je jezelf een uurloon zou rekenen dan zou de prijs inderdaad flink hoger uitpakken. Maar het is de vraag of dat echt nodig is. Het hoeft niet perse alles of niets te zijn. Kleinschalig kan ook, stel dat je er een bouwkit van maakt. Dat is een printje, de onderdelen en de geprogrammeerde DSPIC uitleveren met een vel instructies. Los van die hele discussie over de open source, als ik lees wat je aan het maken bent dan lijkt me het heel leuk en en misschien kun je daar een heleboel mensen blij mee maken. Het helpt dan als ze alles in één keer kunnen kopen en het in elkaar zetten, zonder alles zelf te bestellen, een programmer aanschaffen, etc.

En daar mag best iets tegenover staan. Stel het kost je 20 euro, het is dan niet reëel om daar 10 keer de kostprijs voor te vragen. Maar misschien wel 2 keer? Of iets in die buurt? Als het echt leuk werkt, dan begrijpen mensen die dit willen heus wel dat je hiervoor moeite doet en die willen (binnen grenzen) daar wel wat voor betalen. Verkoop het zoveel keer, zoveel keer x euries voor jou om te investeren, voor een vervolgproject, of iets anders. Degene die lol gaat beleven hieraan zal jou dat geld heus gunnen.

Hier de PCBman ;) Ik heb de Mouser BOM compleet, en de print hier en daar nog aangepast aan footprint-specificaties. De BOM:

https://www.mouser.com/ProjectManager/ProjectDetail.aspx?AccessID=6be42f4f6e

Toch duurder dan gehoopt. Als dit project 10x wordt besteld, zijn de kosten per kit 19,35 ex BTW en dat is 23,41 inclusief BTW. Daar overheen komen de kosten voor de PCB: 2,60 per print (zie een van voorgaande posts voor berekening)

Totaal: 26,01. Met verzendkosten en verpakkingskosten wordt dat totaal zo'n 30 euro, terwijl op 15 euro werd ingezet. Hoor graag wat hiervan gedacht wordt ;)

Thx Rutger voor de tips. Volgens mij hebben we met al je punten rekening gehouden.

Back