Akai S2000

gdandelo

Nieuwkomer
Ik heb onlangs van iemand een AKAI S2000 midi sampler gekregen. Ik ben een echte leek in samplen, ik weet amper wat het is.

Zou iemand kunnen zeggen wat je er juist mee kan doen? Dan kan ik een idee krijgen of het de moeite loont voor mij om dat ding bij te houden. Is het voor gebruik in studio bedoeld? Of ook voor live?

--------
Kurzweil PC88, KORG X5D, EMU Proteus, Roland VK-8M

Gekregen, zegt u?

Gekregen, zegt u?

Hoi,

Nu ben ik ook nieuw in het metier, maar 'k heb zelf al enige tijd een S2000 en ik kan er wel iets over zeggen.
In tegenstelling tot ondermeer jouw synths creëert een sampler niet zelf z'n geluid maar werkt men een ingeladen geluid (vaak vindt er wel nabewerking plaats, zoals ADSR, looping, LPF, en, als jouw Akai de EB16 effectenkaart heeft, ook nog diverse galmen, flanging, chorus, etc..).
Dus, er moet geluid = sample worden toegevoegd, vanaf een floppy, vanaf een Zip-drive, vanaf een CD-Rom-drive, vanaf een externe harddisk of last but not least, vanaf een PC. Overigens blijft het niet bij alleen maar een sample inladen; de meeste goedklinkende sample-patches hebben een zogenaamd program bestaande uit vaak meerdere samples en informatie over hoe deze samples over de diverse toetsen van het keyboard worden verdeeld en gemengd: zie handleiding.

Vervolgens kunnen door middel van een via MIDI aangekoppeld keyboard de samplegeluiden worden afgespeeld, danwel door middel van een sequencer multitimbraal vele partijen worden afgespeeld. Overigens heeft de S2000 ook een interne sequencer (ik vind 'em niet zo handig).