Gekregen, zegt u?
Gekregen, zegt u?
Hoi,
Nu ben ik ook nieuw in het metier, maar 'k heb zelf al enige tijd een S2000 en ik kan er wel iets over zeggen.
In tegenstelling tot ondermeer jouw synths creëert een sampler niet zelf z'n geluid maar werkt men een ingeladen geluid (vaak vindt er wel nabewerking plaats, zoals ADSR, looping, LPF, en, als jouw Akai de EB16 effectenkaart heeft, ook nog diverse galmen, flanging, chorus, etc..).
Dus, er moet geluid = sample worden toegevoegd, vanaf een floppy, vanaf een Zip-drive, vanaf een CD-Rom-drive, vanaf een externe harddisk of last but not least, vanaf een PC. Overigens blijft het niet bij alleen maar een sample inladen; de meeste goedklinkende sample-patches hebben een zogenaamd program bestaande uit vaak meerdere samples en informatie over hoe deze samples over de diverse toetsen van het keyboard worden verdeeld en gemengd: zie handleiding.
Vervolgens kunnen door middel van een via MIDI aangekoppeld keyboard de samplegeluiden worden afgespeeld, danwel door middel van een sequencer multitimbraal vele partijen worden afgespeeld. Overigens heeft de S2000 ook een interne sequencer (ik vind 'em niet zo handig).
Hoe kom je aan die geluiden? Meestal zit er standaard bij de sampler wel een floppy met fabrieksgeluiden, ook te gebruiken om de demotune af te kunnen spelen. Verder zijn er diverse CD's met samples via Internet te verkrijgen (Google; zoeken op S2000 samples CD). Een andere mogelijkheid is om via speciale programma's op je PC programs (zie boven) met samples te maken en te uploaden in je Samplers. Die samples kunnen dan "gemaakt" worden van WAV-bestanden, dus dit biedt grote mogelijkheden. Het programma MESA kun je hiervoor gebruiken en is gratis te downloaden van internet. Overigens heb je hier wel en zogenaamde SCSI-verbinding voor nodig tussen je PC en de sampler (net als rouwesn tussen de sampler en de andere externe apparaten; CD- Rom-drives, Zip-drives en Harddisks). Voor je PC betekent dit dat er een SCSI-kaart in gemonteerd moet zijn en dat je op zoek moet naar de passende kabels.
SCSI is overigens een hoofdstuk apart, waarover je overigens op dit forum veel kunt vinden.
Succes.