Akai S2000

gdandelo

Nieuwkomer
Ik heb onlangs van iemand een AKAI S2000 midi sampler gekregen. Ik ben een echte leek in samplen, ik weet amper wat het is.

Zou iemand kunnen zeggen wat je er juist mee kan doen? Dan kan ik een idee krijgen of het de moeite loont voor mij om dat ding bij te houden. Is het voor gebruik in studio bedoeld? Of ook voor live?

--------
Kurzweil PC88, KORG X5D, EMU Proteus, Roland VK-8M

Gekregen, zegt u?

Gekregen, zegt u?

Hoi,

Nu ben ik ook nieuw in het metier, maar 'k heb zelf al enige tijd een S2000 en ik kan er wel iets over zeggen.
In tegenstelling tot ondermeer jouw synths creëert een sampler niet zelf z'n geluid maar werkt men een ingeladen geluid (vaak vindt er wel nabewerking plaats, zoals ADSR, looping, LPF, en, als jouw Akai de EB16 effectenkaart heeft, ook nog diverse galmen, flanging, chorus, etc..).
Dus, er moet geluid = sample worden toegevoegd, vanaf een floppy, vanaf een Zip-drive, vanaf een CD-Rom-drive, vanaf een externe harddisk of last but not least, vanaf een PC. Overigens blijft het niet bij alleen maar een sample inladen; de meeste goedklinkende sample-patches hebben een zogenaamd program bestaande uit vaak meerdere samples en informatie over hoe deze samples over de diverse toetsen van het keyboard worden verdeeld en gemengd: zie handleiding.

Vervolgens kunnen door middel van een via MIDI aangekoppeld keyboard de samplegeluiden worden afgespeeld, danwel door middel van een sequencer multitimbraal vele partijen worden afgespeeld. Overigens heeft de S2000 ook een interne sequencer (ik vind 'em niet zo handig).
Hoe kom je aan die geluiden? Meestal zit er standaard bij de sampler wel een floppy met fabrieksgeluiden, ook te gebruiken om de demotune af te kunnen spelen. Verder zijn er diverse CD's met samples via Internet te verkrijgen (Google; zoeken op S2000 samples CD). Een andere mogelijkheid is om via speciale programma's op je PC programs (zie boven) met samples te maken en te uploaden in je Samplers. Die samples kunnen dan "gemaakt" worden van WAV-bestanden, dus dit biedt grote mogelijkheden. Het programma MESA kun je hiervoor gebruiken en is gratis te downloaden van internet. Overigens heb je hier wel en zogenaamde SCSI-verbinding voor nodig tussen je PC en de sampler (net als rouwesn tussen de sampler en de andere externe apparaten; CD- Rom-drives, Zip-drives en Harddisks). Voor je PC betekent dit dat er een SCSI-kaart in gemonteerd moet zijn en dat je op zoek moet naar de passende kabels.
SCSI is overigens een hoofdstuk apart, waarover je overigens op dit forum veel kunt vinden.

Succes.

Hmmm bedankt...

Vrij duur die cd's heb ik de indruk.

Eenmaal een sample is ingeladen, kan je die dan ergens bewaren zodat je die sampler ook zonder computer kan gebruiken (voor live doeleinden) of is dit niet mogelijk?

--------
Kurzweil PC88, KORG X5D, EMU Proteus, Roland VK-8M

Ja,

Opslaan op de ingebouwde floppydrive of de via SCSI verbonden die Zipdrive of die externe Harddisk. er zijn goedkopere manieren om aan die CD's te komen.

Wat het allerleukst is: er zit ook een sample input op! Jaja! Daarmee kun je gewoon alles samplen wat je maar wilt! Is dat wat!

Ik heb de S2000 jarenlang live gebruikt en het is één vande betrouwbaarste apparaten die ik ooit heb meegemaakt. Niet kapot te krijgen, en als ie al kapot ging, was het probleem in een half uurtje opgelost. De sampler is behoorlijk eenvouding te gebruiken, ondanks dat het display klein is. Je bent het best af met een manual om erachter te komen hoe en wat precies. http://www.akaipro.co.jp/global/archiveOM/2_S2000.zip
Om samples op te slaan wil het wel handig zijn om een zip drive te kopen, dat werkt sneler dan een floppy en je kunt er ook wat meer op kwijt. Live ook wel handig, dan kun je gewoon in één keer een multi laden.

Niet weg doen, een sampler is altijd handig en de S2000 is zeker de moeite waard, en al helemaal als 'ie gratis was. Succes.

Ik heb al wat rondgezocht, maar blijkbaar kan je die cd's alleen maar kopen. Op kazaa is nix te vinden. Zijn er ook andere manieren om aan die cd's te geraken?

Gilles

Ik begrijp 't niet... waarom wil je persé sample CD's voor dit ding? Dan moet je ook een SCSI Rom drive hebben voor je Akai. Of ben je een bofkont en zat die er ook bij? Dn begrijp ik 't wel. Maar anders, je kunt toch lekker samplen van platen, je oude apparatuur en wavjes die je op het net kunt vinden?

kijk hier bijvoorbeeld:

http://machines.hyperreal.org/samples.html
http://www.modarchive.com/waveworld/

Origineel geplaatst door Chinetti
Ik begrijp 't niet... waarom wil je persé sample CD's voor dit ding? Dan moet je ook een SCSI Rom drive hebben voor je Akai. Of ben je een bofkont en zat die er ook bij? Dn begrijp ik 't wel.

Kijk 'ns naar https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=23885 Ik was er gisteren nog; de Lacy harddisk was weg maar er waren nog genoeg SCSI CD-Rom-lezers (stuk of vier).

Maar anders, je kunt toch lekker samplen van platen, je oude apparatuur en wavjes die je op het net kunt vinden?

Ook die zul je toch moeten nabewerken met MESA of Millennium of iets anders, om er een Akai Sample-programma van te maken?

Ik heb het idee dat de werkwijze waar jij op doelt alleen werkt als je percussie-achtige geluiden wilt weergeven, dus één sample gespreid over het totale toetsenbord. De Munchkinisatie (in Nederland bekend als het Knabbel&Babbel-syndroom) werkt dan juist als klankkleuring die in hedendaagse muziek veel wordt gebruikt.
Als het gaat om meer natuurlijke en akoustische geluiden, zoals piano, strings, brass, dan is die munchkinisatie níet welkom, en zul je dus meer meerdere samples met overlappende en crossfadende keygroups moeten werken. Als je maar één sample of WAV-je hebt, kun je hier tot op zekere hoogte meedere van maken met behulp van timestretching. Ik heb daar nog geen ervaringen mee, maar het lijkt mij een moeilijk klusje.
In ieder geval betekent die laatste werkwijze dat je niet toe kan met het opnemen via de audio-ingang van een sample, en dan maar gaan met die banaan.

Origineel geplaatst door pjeut
Ook die zul je toch moeten nabewerken met MESA of Millennium of iets anders, om er een Akai Sample-programma van te maken?

Nee hoor, ik sample altijd alles met de input, niks nabewerken. Gewoon, samplen, truncaten, programs maken, etc, kan allemaal intern. Okay, het is een hele klus, zeker omdat het display van de S2000 nogal summier is, maar je leert je sampler zo wel heel goed kennen. Binnen de korste keren doe je het echt verdomd snel.

Origineel geplaatst door pjeut
Ik heb het idee dat de werkwijze waar jij op doelt alleen werkt als je percussie-achtige geluiden wilt weergeven, dus één sample gespreid over het totale toetsenbord. De Munchkinisatie (in Nederland bekend als het Knabbel&Babbel-syndroom) werkt dan juist als klankkleuring die in hedendaagse muziek veel wordt gebruikt.
Als het gaat om meer natuurlijke en akoustische geluiden, zoals piano, strings, brass, dan is die munchkinisatie níet welkom, en zul je dus meer meerdere samples met overlappende en crossfadende keygroups moeten werken. Als je maar één sample of WAV-je hebt, kun je hier tot op zekere hoogte meedere van maken met behulp van timestretching. Ik heb daar nog geen ervaringen mee, maar het lijkt mij een moeilijk klusje.
In ieder geval betekent die laatste werkwijze dat je niet toe kan met het opnemen via de audio-ingang van een sample, en dan maar gaan met die banaan.

Ik begrijp 't nu. Ik moet zeggen, ik gebruik de sampler alleen om mijn eigen spulletjes te samplen en voor dingen als percussie, dus daar ik heb geen problemen mee. Het was niet in me opgekomen dat mensen zo'n ding ook voor andere topepassingen zouden willen gebruiken :) Sorry.

Back