AUW! [schokken in de studio]

the red eye

Ouwe rot
Ha!

ik krijg de hele tijd schokken van mijn apparatuur. Ik weet niet waar het aan ligt, maar elke vijf minuten krijg ik wel een vonk van een van mijn apparaten, of zelfs van de klink van de deur naar mijn studio. Superirritant. Heeft iemand hier ervaring mee/ een opplossing voor??? Ik bedoel, electric boogie is te gek, maar na een tijdje wil je ook wel weer eens muziek maken :P

Voor zover ik weet heb ik alles goed aangesloten, alleen heb ik in de studio geen geaard stopcontact; dat heb ik alleen in de douche, en om daar nou m'n synths neer te zetten.....

Re: AUW! [schokken in de studio]

Origineel geplaatst door the red eye

Voor zover ik weet heb ik alles goed aangesloten, alleen heb ik in de studio geen geaard stopcontact; dat heb ik alleen in de douche, en om daar nou m'n synths neer te zetten.....

Als je apparaten hebt met 'n geaarde stekker eraan, zou ik die toch maar op 'n geaard stopcontact aansluiten. Eventueel een extra draadje trekken van je douche naar je herrie-hokje (dan natuurlijk WEL netjes in 'n pvc-pijpje stoppen enz.).

Maar dan nog klinkt dit probleem als een mankement ergens in je gear of stroomvoorziening. Liggen er nergens kabels bloot ofzo ? Misschien heb je 'n super-spannende stroomvoorziening gemaakt waar iets mee verkeerd is ?

Re: AUW! [schokken in de studio]

Ha!

ik krijg de hele tijd schokken van mijn apparatuur. Ik weet niet waar het aan ligt, maar elke vijf minuten krijg ik wel een vonk van een van mijn apparaten, of zelfs van de klink van de deur naar mijn studio. Superirritant. Heeft iemand hier ervaring mee/ een opplossing voor??? Ik bedoel, electric boogie is te gek, maar na een tijdje wil je ook wel weer eens muziek maken :P

je voeten van de grond tillen als je loopt helpt ook aardig heheheh ;)
oftewel minder sloffen, zeker als je je lekkerste trainingsbroek aan hebt.

heb hier ook regelmatig wat schokjes terwijl al het hoognodige geaard is, krijg
zelfs schokjes door de plastic van de RS7000 casing.

enigste wat ik dus heb kunnen opmerken is dat het voornamelijk gebeurt als ik een trainingsbroek draag en
inderdaad loopt te sloffen.

Zo te lezen heb je het niet alleen met apparatuur, maar ook met 'dode' dingen als deurkrukken, auto's etc. en levende dingen als vriendinnen etc. Dan is de diagnose simpel: statische electriciteit. Dat heeft weinig te maken met aarding van apparatuur. Als je het alleen hebt met je PC bijv. dan kan je gaan denken aan aarding.
Verschil: statische electriciteit is 1x een 'vonk' (vereffening van het potentiaal verschil), aardingsprobleem is continu een 'bzzzzzzt' gevoel (de stroom loopt continue door jou heen naar de aarde).

Ligt misschien aan je vloerbedekking (synthetisch?), kleding (let ook op je schoenen, als de zool 'isoleert' krijg je om de haverklap een mep) en inderdaad: "gedrag" (jezelf opladen d.m.v. schuifelen, wrijven etc.). Kan ook te maken hebben met de droogheid / lage luchtvochtigheid van je leefomgeving. Kijk ook eens naar je stoel (bijv. plastic tuinstoelen zijn een drama...)

Je kan er van die apparaatje kopen met een lampje erin die je ontladen. Maar da's meer een gimmick.
Of net als je op auto's ziet, zo'n rubberen 'staart' aan je broek hangen :D
Serieus: gewoon even experimenteren wat uitmaakt, kleding varieren is het makkelijkst...
En: naakt componeren is heel inspirerend, hoor ik wel eens :D

Tip: zou wel voorzichtig zijn, zeker als je knutselt met PC's of elektronica. Die houden niet zo van vonkjes enzo... :)

Laatst gewijzigd:
zoals ik het lees heb jij veel last van ESD (Electro Static Discharge) oftewel statische electrisiteit. Hiertegen kan je de volgende dingen doen.

a. zorg dat je apparatuur in een geaarde stekkerdoor zit, die naar een geaarde wandcontaktpunt gaan.
b. zorg dat er bijv. een draadje (bijv. speakerkabeltje) vanaf je metalen rack, naar de verwarming loopt. Zo kan de spanning namelijk weg. zo aard je de case.
c. om zelf van dit soort spanning af te komen (en ik heb me destijds laten voorlichten en volgens mijn kan een mens tot 40.000 volt opbouwen bij hem zelf en das niet dodelijk ofzo, want het gaat om het aantal ampere), kan je gewoon in je handen wrijven bijv en dan klappen. Ik weet het, het klinkt triest, maar het werkt wel. Als ik met pc's werk (Dus uit mekaar haal op componenten plaats, gebruik ik een wristbandje. das eigenlijk hetzelfde als een speakerkabeltje waarvan de binnenste metalen geleider naar de verwarming loopt (ook metaal).

kort samengevat: Tijd om de boel te gaan aarden en jezelf te ontlanden af en toe. 's Zomers heb ik der trouwens veel last van. Bijna alles wat ik aanraak krijg ik een shokje van. Wordt der soms heeeeeel erg gek van. 'k ga namelijk niet de hele dag maar in me handen wrijven en dan een keer klappen...lol ;)

Misschien is het raadzaam om een piercing te nemen, bijvoorbeeld een tepelpiercing en dan een kettinkje eraan aan bijvoorbeeld de verwarming. Centrale verwarming is namelijk ook aangesloten op de aardrail.
Op deze manier wordt je continu ontladen en heb je geen last meer van die vervelende schokken.

-C-

Kan iemand me uitleggen hoe dat 'wrijven & klappen' verhaal werkt?
Het gaat bij statische ontladingen toch om een verschil in potentiaal (ofzo... ik zeg maar wat) tussen jezelf en het voorwerp dat je aanraakt? Dus: d.m.v. wrijven laad je jezelf op, kan me niet voorstellen dat het helpt. En klappen, waar blijft dat opgebouwde potentiaal dan?

Misschien snap ik het wel gewoon verkeerd, maar ik word graag gecorrigeerd... :D

trouwens nog wat. ik weet het shame on fatar, maar als je nou toch geld uitgeeft aan apparatuur, zorg dan ook dat je goede stekkerdozen koopt. eentje met zekering en piek/dal spanning. zowieso voor je computer. ik heb al twee keer een kapote voeding van een pc gehad in me vorige huis.

Origineel geplaatst door Hanz
Kan iemand me uitleggen hoe dat 'wrijven & klappen' verhaal werkt?

pff ik niet, maar zo is het me wel geleerd.:geslaagd:

Oh, en misschien wel handig om te weten:

Fatar's "optie B" -> draadje van het te aarden object naar de verwarming is dus VERBODEN (en strafbaar heb ik me wel es laten vertellen). Natuurlijk gaan er nu tientallen mensen zeggen dat ze dat al jaren doen, maar dat doet er geen afbreuk aan.

Daarbij, denk es aan het volgende: als je in een flat woont en je buren aarden, laten we zeggen, een rotte ouwe PC aan de centrale (gemeenschappelijke) verwarming, dan kan je zelf dus een fijne elektrische mep krijgen!
En dus ook de dure apparatuur die jij tevens hebt geaard aan diezelfde verwarming.

Maar goed, als je het toch wilt doen, wel eerst even de radiator een stukje 'kaal' schuren waar je het draadje aankoppelt... Radiatorverf isoleert namelijk. :D

En eh... eigen verantwoording! :engel:
'Breakin' the law, breakin' the law!' :duivels:

Zo. Daar kan ik wat mee.

Ik had al bedacht dat et misschien aan de vloerbedekking in combinatie met mijn kleding kon liggen, dus daar ga ik effe mee experimenteren, en ik loop de hele dag op sloffen te sloffen, dus daar zou ik wat aan kunnen doen. Misschien naakt, kunnen de overburen ook een lachen8o) Toen ik laatst ging stofzuigen kreeg ik steeds echt harde tikken van de zuigstang, en alleen in mijn studio, maar daar ligt ook andere vloerbedekking dan in de rest van mijn huis, dus nu ontlaad ik de stang telkens ergens aan voor ik hem vastpak, maar dan slaat de vonk al op meer dan een centimeter afstand over. Behoorlijk spanningsverschil dus. Maar het vreemde is dat ik het pas sinds een paar maanden heb en de laatste tijd steeds erger, terwijl ik hier al anderhalf jaar mijn studio heb..
Nou ja, ik ga wel wat dingetjes proberen. Iig bedankt voor de reacties!

Dat wristbandje trouwens, wat moet ik me daarbij voorstellen??

Heb je geen wasmachine aansluiting in je huis daar.Die is geaard.Ik had in m,n vorge huis geen aarde (waar m,n troep staat)en nog nooit deze elenden gehad.Nu met aarde uiteraard ook niet ;)

Als het vroeger niet zo erg was en nu wel, dan lijkt het me alsof de lucht te droog is. Hoe droger de lucht, hoe beter ze isoleert en hoe meer last je krijgt van statische ontladingen. Dit zie je voornamelijk bij zonnig winterweer: koud en droog = veel last van schokjes. Je kan dit heel eenvoudig verhelpen door een luchtbevochtiger. Doordat de lucht vochtiger wordt, gaat ze ook beter geleiden en zal je minder kans krijgen om je zelf 'op te laden'.

Vermijd ook vooral synthetische kleding, draag eerder wol of katoen ... deze laatsten geleiden ook beter.

Vermijd te veel over en weer rollen met je stoel ... of vervang de kunststoffen wieltjes die eronder staan, door wieltjes van een geleidbaar materiaal zoals ijzer, inox, ... goud ??? ;) .

Voor de rest heb ik niet veel aan het vorige kommentaar toe te voegen ;)

:doei:

het zou inderdaad de droge lucht kunnen zijn, want koud winterweer in combinatie met centrale verwarming maakt de lucht hier aardig droog. Hmm. Luchtbevochtiger?? wat moet ik me daarbij voorstellen, een bak water op de vensterbank (recht achter mijn rack)?

Ik heb voor m'n houten vloer (ja, patser, weet het :)) een koud-stoom-apparaat gekocht.
Is nodig, anders springt je vloer er zo uit. Dus vandaar dat ik het volgende weet.

Je hebt (van slecht naar goed):

-Verdampers (bakje water op de verwarming, of apparaat met ventilator). Onhandig, niet zo hygienisch. Wel goedkoop! :D
-Heet-stomers. Relatief gevaarlijk. Gevaar op kortsluiting en ook iets met die legionella dinges...
-Koud-stomers. Werkt met ultrasoon geluid (da's altijd cool 8) ) Volstrekt ongevaarlijk en erg handig. Apparaat ter grootte van schoenendoos. Gewoon neerzetten en af en toe bijvullen. Slaat zelf aan als 't nodig is. Wel 't duurst.

Ik geloof dat ik voor die koud-stomer van mij iets van 100 euro betaalde.
Je *kan* natuurlijk eerst even proberen met een bakje water... :D

luchtbevochtigers, zoals b.v. ook planten, en de genoemde bakjes en of nattere doeken op de verwarming.
andere stoel, geen nylon sokken en of slofjes (|blote voeten?).
? wat voor 'n vloerbedekking heb je?. zijn je haren ook geladen??8>
zowiezo de electriciteitsboel ergens aarden want ooit een 220 schok doet echt pijn.

Planten? Wasda?? :confused:
Ik zeg maar zo: waar een plant staat kan geen gear.
De conclusie lijkt me helder! :)

Dat wristbandje trouwens, wat moet ik me daarbij voorstellen?? [/B]

uhum denk niet dat het handig is hoor, maar dat is een armbandje die je omdoet, met een draadje deraan die je aan iets aard als je bijv componenten plaatst in een pc zoals geheugen. als je namelijk statisch geladen bent kan de spanning overslaan op de chips en dat wil je niet. (meestal gebruik ik hem niet, maar is wel verdomde handig) enige nadeel aan die dingen is je bewegings ruimte die beperkt word door een koordje. in pc winkels waar ze ook reparaties doen zie ik ze wel vaak trouwens.

B00004Z5D1.01.LZZZZZZZ.jpg

best handig trouwens hoor, mocht je ook graag met pc's en andere electronica werken! kost ook nog eens geen ruk. voor pak hem beet 5euro heb je der eentje.:geslaagd:

Truckje. Ben je statisch geladen en bang voor de schok, pak dan een stuk ijzer, sleutel, schroevendraaier, etc. Hou dit ijzer vast en raak met het ijzer, dus niet met je hand, even "aarde" aan. De schok voel je dan bijna niet.

Back