AUW! [schokken in de studio]

Origineel geplaatst door sureshotstudio
ik weet niet of het al gezegd is maar koperen waterleidingen en radiatoren staan altijd in verbinding met aarde dus kun je dat gebruiken om je apparatuur mee te aarden.
Ja, het is al gezegd :gaap:
Nee, het mag niet }:|
Ja, het is gevaarlijk :duivels:
Nee, niet doen dus :smeris:

Statische ladingen bouw je op wanneer de luchtvochtigheid onder de 40 a 45% komt ...... Dat komt puur door de wrijvingen die je maakt wanneer je bijv. loopt door je studder .....
Deze opgebouwde spanning is dan altijd hoger dan wat de apps aan rustspanning hebben en als je dan een appje aanraakt dan krijg je de "klap" zodat beide potentialen weer gelijk zijn van lading.

Een goede remedie is om bijv. geen synthetische vloerbedekking te hebben, alhoewel het ook kan ontstaan met bijv. laminaat vloeren. je kleding kan er dus ook aan meewerken.

Ik raak na een aantal bewegingen mijn mengpaneel altijd even aan met mijn mouw van mijn trui om mijn hand.
Dan is de "klap" altijd een stuk minder en kan weer verder met mijn productie .....

Apparaten in je studder moeten altijd van een randaarde zijn voorzien en dus ook op een randaarde wanddoos hangen.
Doe je dat niet dan loop je het risico om zelf onder spanning te komen staan of dat er een app de geest geeft.
Het is dus erg belangrijk dat alle apps ook op een randaarde contact hangen

De randaarde zit er niet voor niets op ...... !!

...dan moet je dus wel randaarde hebben.

Gelukkig hebben alle nieuwe huizen (vanaf iets van '98 geloof ik) in NL dat door het hele gebouw, maar ja, niet iedereen woont in zo'n nieuw huis. Omdat ik de centrale-verwarming truc, of nog erger de waterleiding (vind ik écht onverantwoord) niet wilde toepassen werkte ik in mijn vorige flatje maar zonder aarde. Het alternatief: de electricien de boel opnieuw laten bedraden òf een verlengsnoer trekken vanuit de badkamer (heeft altijd randaarde, tenzij je in een vooroorlogs huis woont).

Maar het moge inmiddels duidelijk zijn dat dit je statische probleem niet verhelpt.
Wat ik nog niet heb gelezen, en vraag me af wie dat weet: als je gevoelige apparatuur hebt, die beschadigd kan raken middels statische electriciteit, maakt het dan nog uit of die apparatuur geaard is?
M'n gevoel zegt NEE. Je bent alleen 'veilig' als dan zowel JIJZELF als de APPARATUUR hetzelfde potentiaal hebben. Aarde is dan een goede 'referentie'. Dus apparatuur zowel geaard als jezelf aarden met zo'n polsbandje.

Maargoed, het ESD verhaal wordt soms wel erg opgeblazen, IMHO. Ben zelf bere-voorzichtig met spullen waarmee je anderen (type wollentrui-dragers met kisten) lekker ziet spelen met de blote handjes. :doei:

wat je ook kun doen is gewoon gezellig een UPS (uninteruptible power suply) dertussen hangen :D

Origineel geplaatst door the red eye
het zou inderdaad de droge lucht kunnen zijn, want koud winterweer in combinatie met centrale verwarming maakt de lucht hier aardig droog. Hmm. Luchtbevochtiger?? wat moet ik me daarbij voorstellen, een bak water op de vensterbank (recht achter mijn rack)?

Een electrisch toestelletje waar je water in een reservoir doet en dat verdampt dan op een constante basis. Een paar bakjes water langs de radiatoren helpt ook al wel een beetje, maar niet zo veel.

:doei:

Ik heb gisteren de was opgehangen in mijn studio aan een lijntje en vannacht de dur dicht gehouden, en vandaag de hele dag nog geen schok gehad:okdan: :okdan:

Het was dus de droge lucht. Ik ga voor de zekerheid en veiligheid ook nog ff een kabeltje uit mij douche trekken, heb ik de boel ook meteen geaard. Bedankt voor de hulp mensen!:biertje: :doei: :walker:

Fatar, een UPS is best wel nuttig in sommige gevallen, maar helpt dus echt niet voor eerder genoemde doelen:

1) Statische electriciteit: heeft hier helemaal niets mee te maken. Maakt het niet beter of slechter... :)

2) Aarding: integendeel, een UPS moet zélf aan een geaard stopcontact worden aangesloten om de piekbeveiligingsfunctie correct te laten werken. Nog sterker, hetzelfde geldt voor die 'piekspannings-beveiligers' / 'netfilters' die tegenwoordig vaak in je verlengsnoer zijn ingebouwd.
Als er geen aarde is om de 'vervuiling' langs af te voeren, werkt die hele bescherming gewoon niet. Dat zien echt een heleboel mensen over het hoofd! Juist daarom heeft een UPS daar meestal speciaal een LEDje voor die je waarschuwt voor een 'slechte' aansluiting aan het lichtnet!

Off-topic: over een maand plaatst The Red Eye een topic "Roest aan m'n synth, wat ertegen te doen?" ;)

haha, ja.

Ik heb ze voor de zekerheid allemaal eerst met kunsthars volgegoten. Stinkt vreselijk, maar als ik er morgen weer mee aan de slag ga kan ik er zelfs mee voetballen8o)

de enige echte.....

Attachments

• biostabielj.jpg
    biostabielj.jpg
    27,9 KB · Bekeken: 95
Origineel geplaatst door Hanz
...Gelukkig hebben alle nieuwe huizen (vanaf iets van '98 geloof ik) in NL dat door het hele gebouw, maar ja, niet iedereen woont in zo'n nieuw huis. Omdat ik de centrale-verwarming truc, of nog erger de waterleiding (vind ik écht onverantwoord) niet wilde toepassen werkte ik in mijn vorige flatje maar zonder aarde. Het alternatief: de electricien de boel opnieuw laten bedraden òf een verlengsnoer trekken vanuit de badkamer (heeft altijd randaarde, tenzij je in een vooroorlogs huis woont).

Ik werk zelf in een vooroorlogs pand, waar de bedrading totaal is vervangen een paar jaar terug.
De electricien vertelde dat het tegenwoordig wettelijk verplicht is om randaarde in te bouwen, als je gaat vervangen of bouwen. Maar sowieso nooit last gehad van schokken hier, aangezien de luchtvochtigheid in het pand hoger dan gemiddeld is (en 's zomers lekker koel door isolerende 30 cm bakstenen muren)

Paar jaar terug, ivm dringende noodzaak, zelf een ijzeren buis + draad buiten de grond in geslagen, werkte ook prima (hopen dat het niet ging onweren)

Origineel geplaatst door Niel

Paar jaar terug, ivm dringende noodzaak, zelf een ijzeren buis + draad buiten de grond in geslagen, werkte ook prima (hopen dat het niet ging onweren)

geeft in een flat wat praktische problemen,m maar... ziet er wel tof uit!

Back