Solina Strings vs. Eminent Unique?

Wie was er een tijd geleden nou bezig de 310 midi aan te sturen?
Ik heb er een paar maanden geleden eens iets van gelezen......weet alleen bij god (om even in de helige modus te blijven dan :D ) niet meer waar ik dat gelezen had.
Amen :halleluja

Heb de laatste dagen even zitten kijken op 't forum wat betreft MIDIficeren.
Ik geloof dat de conclusie was dat een MIDI OUT mod wel zou kunnen voor de Solina String Ensemble.
MIDI IN zou een stuk lastiger zijn. MAAR: je kan natuurlijk wel de externe input gebruiken om een willekeurig suf geluid (uit een MIDI aanstuurbare synth) te behandelen met de "Chorus Of The Gods"! Het 'brongeluid' uit de Eminent is namelijk ook niet echt bijzonder...

Origineel geplaatst door ZmokE
Wie was er een tijd geleden nou bezig de 310 midi aan te sturen?
Ik heb er een paar maanden geleden eens iets van gelezen......weet alleen bij god (om even in de helige modus te blijven dan :D ) niet meer waar ik dat gelezen had.
Amen :halleluja

Volgens mij was ik dat! Maar nu weer een andere hobby: muziek maken :)

Treinspotters onder ons: kijk eens goed!
Het is dus iets aparts: een Eminent 310 Theatre kast, maar met de knoppen (groene/grijze kleur) van de Eminent 310 non-Theatre. Wist niet eens dat dát ook nog kon!

Hey ik wist ook niet dat zo'n soort model bestond. Vind alleen de echte 310 unique toch het mooist, alhoewel die Theatre ook wel z'n charmes heeft. ;)

Origineel geplaatst door wesko
Volgens mij was ik dat! Maar nu weer een andere hobby: muziek maken :)

Ow...ja kan hoor..weet wel dat er toen foto's bij stonden van die contacten van de 310 waar een bos met draden naar toe liep.....
Wel jammer..was wel een cool project vond ik.
Ik kan die thread ook niet terug vinden...

Zo te zien is alleen maar MIDI IN mogelijk.
Helaas slechts op 'n Solina Strings, en dan nog een bepaalde uitvoering.

MoreGraphics Midi Interface

Maar het is wel móóóói... zucht!

midi%20az.jpg

Ik kom trouwens ook nog een Kenton kitje tegen. Ook voor de Solina Strings.
Kitje is denk ik niet meer leverbaar... Handleiding

Ik zou gaan voor een Eminent 310 unique, omdat je dan ook meteen een compleet orgel erbij hebt. Prachtig ding is dat eigenlijk zeg!!

Phochos:D 8~

Origineel geplaatst door ZmokE
Ik heb al een hele tijd dat ding (de 310 dus) staan. Heb er echter nog weinig mee geexperimenteerd.
Zou iemand met wat tips kunnen geven hoe ik hem moet instellen op de Jarresound?
En het laatste nummer van de Equinoxe cd, is dat ook de eminent?
Dat vind ik ook een waanzinnig geluid....zou het daar ook wel van willen weten.
Of of....een manual...wie heeft er een manual :D

Ik heb wat docjes op mijn site staan van de 310.

En Jarre, da's simpel. Alle registers uit, rechterpaneel strings 4" en 8" selecteren. That's it. Alle andere dingen uit. De Orbisound links maakt dan volgens mij niets uit. Wel even door de phaser halen, daarna wat reverb/chrus/delaysaus erover naar smaak, doet wonderen.

Speel CCGGcc CCGGcc CCGGcc CCGGcc (C hoog, c laag) en je weet of je goed zit. Suc6

Even ten overvloede: op de site van Wesko staat dus de Eminent Service Manual!
Een belangrijk document voor de échte liefhebber dus!

@Wesko: TOP! :halleluja

Jaaaa, laten we de 'echte' Jarre settings posten!
Ik heb er nog één:

Alles uit (stringsynth etc.)
Bovenste klavier (rechtse tabs): String 4', Oboe 8', French Horn 8', Trumpet 8', Accent Solos
Grijze knop Percussion AAN
Grijze schuif Percussion Length 1/3e
Reverberation schuif helemaal open
Orbitone AAN, stand CHORUS. Grijze knop UPPERMAN AAN
Speel 3e octaaf C, A#, G#, G: Oxygène 8!
8~

Ik heb nog even gemaild met de maker van het MIDI interface voor de Solina Strings:

[start]
De toetsen van de String Ensemble zijn simpele aan/uit contacten die de (niet actieve) toongenerator/divider triggeren. Bij orgels als oa. de 310 (en alle orgels for that matter) staan de toongenerators per octaaf constant geluid te maken en door nou op een toets te drukken 'patch' je het geluid door naar de output. Je zult dus inderdaad met mechanische relais gaan werken zoals in http://www.tomaatnet.nl/~handebruijn/muziek/fig_hw.htm omschreven staat, met alle nadelen van dien...

Bovendien is onze kit niet meer leverbaar, dus toch maar even inspelen en opnemen/sampelen op HD... :-)
[eind]

Dat betekent dat het geluid dus ook heel anders is (mooier :D )! Een orgelopwekking is anders dan zoals de solina het doet... Zie ook een andere thread hier ergens ("toonwiel").

Origineel geplaatst door Hanz
Even ten overvloede: op de site van Wesko staat dus de Eminent Service Manual!
Een belangrijk document voor de échte liefhebber dus!

@Wesko: TOP! :halleluja

Tip: haal de achterwand eraf en kijk in het zakje aan de wand. Daar zit een dooie spin en een vergeelde manual. Hollands Vakmanschap!

Origineel geplaatst door phochos
Ik zou gaan voor een Eminent 310 unique, omdat je dan ook meteen een compleet orgel erbij hebt. Prachtig ding is dat eigenlijk zeg!!

Phochos:D 8~

Jarre had het snel door: in Bodegraven worden mooie spulletjes gemaakt. :luv:

Bovendien is onze kit niet meer leverbaar, dus toch maar even inspelen en opnemen/sampelen op HD... :-)

Nou ja, dat heeft ook z'n charme... ben mezelf nu aan het leren hoe ik die baspedalen moet gebruiken. :)
Stom vraagje: moet dat met 1 voet? Of mag je smokkelen voor de 'hoge' C? :confused:
Een Eminent als "my first organ" - je kunt het slechter treffen!

Dat betekent dat het geluid dus ook heel anders is (mooier :D )! Een orgelopwekking is anders dan zoals de solina het doet... Zie ook een andere thread hier ergens ("toonwiel").

Eerlijk gezegd geloof ik er niets van dat de Eminent een toonwiel orgel is (à-la Hammond).
Gewoon divide-down oscillator spul, naar ik begreep.

Héél anders dan een Solina kan het nooit zijn, in ieder geval - heb wel eens gelezen dat de diverse rondliggende onderdelen van de Eminent 310's werden ingezet om String Ensembles mee te fabrieken.
Dit om het in uiterste doodsnood verkerende Eminent nog even boven water te houden...

De toetsen van de String Ensemble zijn simpele aan/uit contacten die de (niet actieve) toongenerator/divider triggeren. Bij orgels als oa. de 310 (en alle orgels for that matter) staan de toongenerators per octaaf constant geluid te maken en door nou op een toets te drukken 'patch' je het geluid door naar de output.

Da's een plausibel verhaal! Ik las al op Tomaatnet zoiets over een toets die met een 5-tal circuits verbinding maakt.

Dit getal van vijf blijkt samen te hangen met de aanwezige registers. Er is één rij veertjes voor de sustain, die ik bijna nooit gebruik; en drie rijen voor respektievelijk de vier, acht en zestien voet (= hoog, midden, laag). Dan is er nog een vijfde rij die blijkbaar iets met de voeding van doen heeft: alle veertjes zijn onderling doorverbonden.

Trouwens: als je even met de Eminent speelt en probeert te snappen hoe het string ensemble werkt, dan kom je vlug tot de conclusie dat de Tibias functie het niet doet als je ook maar ergens een 'string' functie (bovenste klavier, onderste klavier, sustain) toepast. Lijkt me dus dat de string synth in de Eminent niets anders is dan een of meerdere Tibias met daarover de befaamde chorus. Het allervreemdst: je kan juist niet over die Tibias het losse chorus knopje aanzetten!

Jarre had het snel door: in Bodegraven worden mooie spulletjes gemaakt.

Bodegraven ligt hier nog geen 10 kilometer vandaan... Vind ik toch een leuk idee! :W

Tip: haal de achterwand eraf en kijk in het zakje aan de wand. Daar zit een dooie spin en een vergeelde manual.

Wegens verregaande arachnofobie ben ik niet verder gekomen dan het optillen van het scharnierende deksel.
Toen had ik al snel de conclusie getrokken dat de hele familie van genoemde spin op de begrafenis is geweest... :D

Laatst gewijzigd:
Tip: haal de achterwand eraf en kijk in het zakje aan de wand. Daar zit een dooie spin en een vergeelde manual. Hollands Vakmanschap!

Ja hehe grappig :D Dat was ook het eerste wat ik zag toen ik die kap eraf haalde: een zakje met de service manual en wat dooie spinnen. ;)

Waarom allemaal zo moeilijk doen??

Ik had laatst een string-preset uit mn JV1080...
1 string part overgelaten en door de interne phaser gegooid...instant Oxygene/Equinoxe hoor!...

Ik wou laatst ook zoon eminent 310 kopen...maareeeeh veelste groot !=(

Beste Bass, soortgelijk aan je opmerking in de FOF / Formant synthese thread:

Sommige mensen vinden dat gewoon leuk. L.E.U.K.
Dat noemen ze een hobby. H.O.B.B.Y.
Laat ze toch lekker!
Dus: "You wanna know why? Because I can!"

En als een JV voor jou werkt: mooi! Houden zo! :)
Je hebt je zonet 4 kuub woonkamer / studio bespaard, om maar niet te praten over je rug!

Maar soortgelijk: ik snap niet waarom je een JV-1080 hebt. Ik haal dezelfde geluiden uit een Sound Canvas.
Snap je? ;)

..zucht...

Waarom moet alles hier uitmonden in cynisme???

Ik geef alleen maar een suggestie om die sound te recreeeren zonder dat je je hoeft te vertillen...

Ah joh :)

Maar ik heb in ieder geval tot nu toe nog geen één goede gecreeërde patch/geluid gehoord dat ook maar in de buurt komt van de string sound van de 310 unique. Op de Jarre forums hebben ze ook al meerdere pogingen gedaan, maar ik vind het nergens op lijken.

Het enige wat echt dichtbij blijft is gewoon samplen, maar ook ik hou liever van the real thing. ;)

Ik heb een keer in een wilde bui wat samples gemaakt. Ik zou natuurlijk... wat op het net kunnen zetten? Dan maak ik gewoon wavjes van elke toets, van elke klank (alleen de strings natuurlijk). Ik zal er eens over denken, is wel grappig.

Back