Origineel geplaatst door wesko
Bovendien is onze kit niet meer leverbaar, dus toch maar even inspelen en opnemen/sampelen op HD... :-)
Nou ja, dat heeft ook z'n charme... ben mezelf nu aan het leren hoe ik die baspedalen moet gebruiken.

Stom vraagje: moet dat met 1 voet? Of mag je smokkelen voor de 'hoge' C? :confused:
Een Eminent als "my first organ" - je kunt het slechter treffen!
Dat betekent dat het geluid dus ook heel anders is (mooier
)! Een orgelopwekking is anders dan zoals de solina het doet... Zie ook een andere thread hier ergens ("toonwiel").
Eerlijk gezegd geloof ik er niets van dat de Eminent een toonwiel orgel is (à-la Hammond).
Gewoon divide-down oscillator spul, naar ik begreep.
Héél anders dan een Solina kan het nooit zijn, in ieder geval - heb wel eens gelezen dat de diverse rondliggende onderdelen van de Eminent 310's werden ingezet om String Ensembles mee te fabrieken.
Dit om het in uiterste doodsnood verkerende Eminent nog even boven water te houden...
De toetsen van de String Ensemble zijn simpele aan/uit contacten die de (niet actieve) toongenerator/divider triggeren. Bij orgels als oa. de 310 (en alle orgels for that matter) staan de toongenerators per octaaf constant geluid te maken en door nou op een toets te drukken 'patch' je het geluid door naar de output.
Da's een plausibel verhaal! Ik las al op Tomaatnet zoiets over een toets die met een 5-tal circuits verbinding maakt.
Dit getal van vijf blijkt samen te hangen met de aanwezige registers. Er is één rij veertjes voor de sustain, die ik bijna nooit gebruik; en drie rijen voor respektievelijk de vier, acht en zestien voet (= hoog, midden, laag). Dan is er nog een vijfde rij die blijkbaar iets met de voeding van doen heeft: alle veertjes zijn onderling doorverbonden.
Trouwens: als je even met de Eminent speelt en probeert te snappen hoe het string ensemble werkt, dan kom je vlug tot de conclusie dat de Tibias functie het niet doet als je ook maar ergens een 'string' functie (bovenste klavier, onderste klavier, sustain) toepast. Lijkt me dus dat de string synth in de Eminent niets anders is dan een of meerdere Tibias met daarover de befaamde chorus. Het allervreemdst: je kan juist niet over die Tibias het losse chorus knopje aanzetten!
Jarre had het snel door: in Bodegraven worden mooie spulletjes gemaakt.
Bodegraven ligt hier nog geen 10 kilometer vandaan... Vind ik toch een leuk idee!
Tip: haal de achterwand eraf en kijk in het zakje aan de wand. Daar zit een dooie spin en een vergeelde manual.
Wegens verregaande arachnofobie ben ik niet verder gekomen dan het optillen van het scharnierende deksel.
Toen had ik al snel de conclusie getrokken dat de hele familie van genoemde spin op de begrafenis is geweest...