Solina Strings vs. Eminent Unique?

Eminent 310 of Solina String Ensemble

Eminent 310 of Solina String Ensemble

Afgelopen week heb ik de Eminent 310 van forumlid Gijs mogen bewonderen. Erg fraai en ik was onmiddellijk verkocht. Waanzinnige strings.

Zelf gebruik ik samples voor dat string geluid en in combinatie met mijn smallstone phaser heb ik een Jarre geluid dat heel dicht bij het origineel in de buurt komt. En toch.... Het blijven samples.

Vandaag hoorde ik van mijn oude muziekleraar, dat ie heel waarschijnlijk nog een 310 heeft staan waar ie niets meer mee doet. Hij kan ook nog voor een heel zacht prijsje aan een Eminent Solina String Ensemble komen.
Die 310 vind ik gaaf, maar is wel een flinke jongen die veel ruimte in gaat nemen. Mijn studio is ook nog eens op zolder, dus twee trappen op met de 310 is een heel gedoe.

Misschien dus de String Ensemble kiezen. Ik vraag me echter af of die strings identiek zijn aan die van de 310. overal lees ik dat de solina String Ensemble gebruikt is door Jarre, maar ik lees ook niet zo vaak dat het de 310 is die hij gebruikt.

de vraag is simpel. Wat moet ik nemen? De 310 of de solina string ensemble. klinken ze even goed en hebben ze dezelfde mogelijkheden?

Het orgel van de 310 is overigens niet zo bijzonder, dus daar zou ik hem zeker niet voor nemen. Het gaat puur om die strings.

Nog een ander vraagje. Op internet lees ik hier en daar iets over een midi kit voor de Solina String Ensemble. Wie kan me daar meer oververtellen? midi op zo'n dicng zou toch wel heel handig zijn. Is dat voor een beetje handige doe het zelver in elkaar te knutselen? Kent iemand sites met meer info?

Een hele lap vragen, hopelijk heeft iemand antwoord.

Groeten,

Rene

Ik heb zelf een 310 Unique, en vind 'm toch echt anders klinken dan de String Ensembles die ik ken.
Als je er ruimte voor hebt, meteen voor de 310 gaan, heb je nog stereo strings ook... :)
En de superlage knor-baspedalen.
Jarre Equinoxe is onmiskenbaar een 310, in ieder geval.

MIDIficeren van een Solina Strings kan wel, dacht ik, maar een 310 kan je vergeten.
Ergens in deze thread heb ik ooit wat gepost over een obscure interface met relais, dacht ik, maar dat is niet echt realistisch.

Ik heb gisteren voor het eerst een 310 Unique bespeeld, ik wilde 'm overnemen van iemand. Ik had een groot imposant orgel verwacht maar eigenlijk is het maar een klein ding. Tijdens het test-spelen gingen er steeds meer dingen kapot. Ik heb 'm dus maar daar gelaten (stond trouwens boven op een slaapkamer) :confused:

Maar hoe dan ook, wat ik niet kon vinden was een schuifregelaar om de sustain-tijd van de stringsectie in te stellen, ik zag alleen maar een drukknop.
Ik heb zelf een Solina String synthesizer, en net als bij de normale string ensemble zit hier wel een sustain-regelaar. Zit die instel-funktie ergens vestopt bij de 310 ? Ik vind het namelijk erg belangrijk om de sustaintijd naar smaak in te kunnen stellen.
Ik gebruik trouwens een moogerfooger phaser, die heeft een mono-ingang maar stereo-uitgang :okdan:

Enne, heren welke reeds een 310 bezitten: hoe zit het met jullie lichaamslengte ? Met mijn 2 meter was ik niet in staat om m'n knieen onder de ritmebox te krijgen om zo het zwelpedaal in te drukken.:stupid

Origineel geplaatst door wouw
Ik heb gisteren voor het eerst een 310 Unique bespeeld, ik wilde 'm overnemen van iemand. Ik had een groot imposant orgel verwacht maar eigenlijk is het maar een klein ding. Tijdens het test-spelen gingen er steeds meer dingen kapot. Ik heb 'm dus maar daar gelaten (stond trouwens boven op een slaapkamer) :confused:

Jammer zeg!

Maar hoe dan ook, wat ik niet kon vinden was een schuifregelaar om de sustain-tijd van de stringsectie in te stellen, ik zag alleen maar een drukknop.
Ik heb zelf een Solina String synthesizer, en net als bij de normale string ensemble zit hier wel een sustain-regelaar. Zit die instel-funktie ergens vestopt bij de 310 ? Ik vind het namelijk erg belangrijk om de sustaintijd naar smaak in te kunnen stellen.

Nee, dat kan je niet instellen. De sustain knop die jij bedoelt is (even spieken) pedal sustain, en dat is een functie die nergens op slaat. Geeft een soort 'fixed envelope' aan je pedalen.
Het sustain verhaal is één van de verschillen tussen Solina String en Eminent Unique.
Een ander is het klank-karakter. Ik vind een Solina 'nasaler' klinken dan een Unique.

Ik gebruik trouwens een moogerfooger phaser, die heeft een mono-ingang maar stereo-uitgang :okdan:

Unique is altijd stereo, trouwens. Moet je 'n 2e phaser erbij kopen! ;)

Enne, heren welke reeds een 310 bezitten: hoe zit het met jullie lichaamslengte ? Met mijn 2 meter was ik niet in staat om m'n knieen onder de ritmebox te krijgen om zo het zwelpedaal in te drukken.:stupid

Ikke is 1.93 meter. Gelukkig heb ik een Theater Eminent Unique, en die heeft ingebouwde ritmebox, dus niet zo'n 'puist' eronder hangen. Kortom, ik kan lekker gassen met dat ding! :)

Ik heb zelf een Eminent Unique 310, degene die Jarre dus heeft, maar ik ben zelf maar een kleine 1.76 m vergeleken met jullie. :D Maar goed ik heb er geen last van als ik achter de orgel zit, kan makkelijk mijn knieën kwijt. En tja, Jarre is een nog kleiner mannetje dus vandaar dat die orgel zo groot bij hem lijkt. ;)

Ik heb ook zo'n Eminent gehad, zonder alle toeters, bellen en rotary speakers (is dat ook een 310? Of een 300?).
Anyway... gekregen voor een fles whiskey.

Toen ik uit huis ging bij m'n ouders, heb ik 'm weggegeven aan een vriend.
En toen een jaar later ben ik die vriend uit het oog verloren...

Ben overigens blij dat ik dat ding niet 2x heb moeten verhuizen, maar het is wel jammer dat ik 'm kwijt ben.
Kan me niet voorstellen dat die maat van me 'm bewaard heeft.

Hier wat geluid uit een Solina String Synthesizer. Daarop kun je het geluid van de string-sectie wel of niet door de filter-sectie laten gaan.
Ik heb wat jarre-accoorden ingespeeld. Eerst het droge Viola-geluid, dan met een beetje MPX550 galm, vervolgens de moogerfooger phaser erbij (6-stage) en afgerond met het geluid van de stringsectie door de synth-sectie gelusd waar de trigger-automaat voor een gate-effect zorgt.

Attachments

• solina synth.mp3
    979,6 KB · Bekeken: 154
...die phaser... :{ :{
Ik had al veel op m'n wishlist, maar da's t'r weer eentje...

Re: Eminent 310 of Solina String Ensemble

Re: Eminent 310 of Solina String Ensemble

Origineel geplaatst door renepela

Het orgel van de 310 is overigens niet zo bijzonder, dus daar zou ik hem zeker niet voor nemen. Het gaat puur om die strings.

Eerlijk gezegd ging het mij (1.85m) aanvankelijk ook alleen maar om de strings. Maar het orgel is een stuk veelzijdiger is mij onlangs nog gebleken toen ik een poging deed om Oxygene part 5 te benaderen. De flanger uit Nuendo doet de rest...

Welke geheimen zal de 310 in de toekomst nog meer prijsgeven?

:kroon:

Het mooist 'verborgen' geluid uit de Eminent 310 vind ik nog het eind van Oxygene II / begin van Oxygene III.

Kwestie van even je hele onder-arm over het keyboard laten walsen...
Echt waar, toen ik dit trucje onthuld zag, m'n bek viel open! :{

Attachments

• oxy-intro.mp3
    500,5 KB · Bekeken: 176
Als er nog mensen zijn die interesse hebben in de elektronische circuits: onderin een verhuisdoos heb ik nog de originele handleidingen en layouts van de circuits liggen... En dan niet de schema's, maar echt zoals de prints eruit zien, met de soldeerbanen enzo. Kopietje is altijd mogelijk, de originele boekjes houd ik zelf.

[edit 28 aug.]ik heb het hier over de Eminent 300[/edit]

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hanz
Het mooist 'verborgen' geluid uit de Eminent 310 vind ik nog het eind van Oxygene II / begin van Oxygene III.

Kwestie van even je hele onder-arm over het keyboard laten walsen...
Echt waar, toen ik dit trucje onthuld zag, m'n bek viel open! :{

Smullen! Zelf gespeeld? Graag voor alle liefhebbers je exacte recept Hanz :P
We hebben het er ooit eens over gehad in dit draadje...

Nee sorry, gewoon van de cd geript.
Zal wel even zelf iets pogen te doen, als ik wat tijd over heb.

Nee. Het verhaal van noise uit een Eminent is een fabeltje dat we hier al eens eerder bespraken.
Komt oorspronkelijk uit de koker van de wereldberoemde Per Kristian, maar ik denk eerlijk gezegd dat hij een geheugenfoutje maakt. Zonder aan z'n impressive skills af te willen doen, trouwens.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=41573

Of het moet zijn dat hij een 310 uit een serie had die de ruis wél kon produceren. Er zijn gedurende de productie periode aanpassingen geweest in het ontwerp omdat bepaalde onderdelen niet meer leverbaar waren. De emmertjes geheugens zouden daar wel eens een rol in kunnen hebben gespeeld...

Maar ach, waarom zou Jarre noise uberhaupt uit de Eminent willen halen als 'ie al een VCS en 2600 had... Of willen we het nou toch exact weten :confused:

Back