Solina Strings vs. Eminent Unique?

Origineel geplaatst door Hanz
Persoonlijk vind ik gehaakte kleedjes op de toetsen ook een essentiele accessoire!

Trouwens, zie ik het nou goed dat je die 2000 zowel kan krijgen met 'kleine' baspedalen als met volledige pedalen (zoals in een kerkorgel)? En welke heb jij nou, Unic?

Ik heb de 13 serie. De foto die jij hebt geplaatst is serie 12 of lager. Gezien de oudere ritme sectie.

(Ik kan je eventueel tonen mocht je er zelf niet uitkomen wat nu dat verschil in rimte sectie is)

En ik heb hem met volpedaal. dat is dus "kerkorgel" grootte...

Gelukkig zijn die demonteerbaar met een stekker. Anders niet te verhuizen namelijk.

Laat ik zeggen dat ik erg benieuwd ben hoe ****** groot dat ding nu is... Mijn huiskamer is dan wel vol in ieder geval:P

:dubbel: humor toch???:D

ps: Ik weet dus niet of ik hem nog moet op gaan knappen of dat ie gelijk bespeeldbaar is. Hij is immers gratis. Anders heb ik 150 kilo aan openhaardhout:eureka:

Mijn moeder heeft overigens op koninginnedag een demonstratieplaat van de eminent 1600 voor me op de kop getikt 8D
Die van de 1500 had er ook bij moeten zitten maar dat vakje was helaas leeg.

Het verlossende antwoord over het String Ensemble van
Huib de Bruijn
-------------
Het SE in de E2000 is nog mooier dan de losse SE en de E310.
De losse SE is een mono-instrument en in de E310 zijn al 2 hulpversterkers
gebruikt om alles 3 kanalig te maken.
Het systeem werkt met faseverschuiving, zodat meerdere versterkers nodig
zijn.
In de E2000 is bovendien inderdaad crescendo toegevoegd en is meer aandacht
besteed aan de filtering
-------------

Ik ben best benieuwd hoeveel verschil er dan inzit.

NB: Voor een Jarre liefhebber pur sang die HET geluid wil hebben is de 2000 dan misschien niet geschikt? Voor mij maakt het niet uit iig:)

Origineel geplaatst door FLechdrop
Mijn moeder heeft overigens op koninginnedag een demonstratieplaat van de eminent 1600 voor me op de kop getikt 8D
Die van de 1500 had er ook bij moeten zitten maar dat vakje was helaas leeg.

Als je dezelfde LP hebt als ik dan klopt het wel dat een vakje leeg is; kant A is een Jazzy demo van de 1500, kant B een klassieke (lees: kerkorgel muziek) demo van de 1600. Ik heb ook een LP van de 2000 maar die wordt vergezeld van bas, gitaar en drums en klinkt te suf.... Hierbij een compi-tje van de Jazzy 1500 (zie http://eminent.geersingmuziek.nl onder historie).

Er mag overigens gedanst worden op deze swingende mp3 :D :D

Origineel geplaatst door jgeers01
Als je dezelfde LP hebt als ik dan klopt het wel dat een vakje leeg is; kant A is een Jazzy demo van de 1500, kant B een klassieke (lees: kerkorgel muziek) demo van de 1600. Ik heb ook een LP van de 2000 maar die wordt vergezeld van bas, gitaar en drums en klinkt te suf.... Hierbij een compi-tje van de Jazzy 1500 (zie http://eminent.geersingmuziek.nl onder historie).

Er mag overigens gedanst worden op deze swingende mp3 :D :D

Ah, dat zal het wel zijn dan. Ik denk niet dat ze veel verschillende demo lp's hadden met de 1500 en 1600. Het vakje ziet er wel uit alsof er nog een lp in hoort, maar misschien hoort dat ook.

Zelf ben ik ook sinds een week of twee de trotse bezitter van een 310.
Ik vroeg me af wat nou de handigste manier was om de boel aan te sluiten op mijn mengtafel.
Op dit moment heb ik het als volgt gedaan:

Stereo headphone uitgang van de 310 aangesloten op twee mono kanalen van mijn mengtafel.
Op 1 van die twee kanalen heb ik vervolgens een smallstone phaser aangesloten als insert effect.
Beide kanalen vervolgens in het midden gepand. Heb nu dus niet echt een stereobeeld meer. En als ik de phaser wil gebruiken, moet ik het kanaal waar de phaser niet aanhangt dichtzetten, anders hoor ik een gphased en niet gephased signaal door elkaar.

Aangezien ik meestal met de phaser speel, staat 1 kanaal altijd dicht en maak ik de 310 dus in feite mono. Door de pan in het midden te zetten hoor ik in ieder geval door twee speakers geluid en met wat reverb en zo kan ik toch nog iets van een stereo effect genereren.

Is er een handiger manier om de boel aan te sluiten. Is de 310 echt stereo? Of staat op het linker en rechter headphone kanaal in feite hetzelfde signaal en heeft een 310 van zichzelf al niet echt een stereo beeld? Dit laatste lijkt me sterk, omdat ie toch ook van die orbitone effecten heeft en zo.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door renepela
Is er een handiger manier om de boel aan te sluiten. Is de 310 echt stereo? Of staat op het linker en rechter headphone kanaal in feite hetzelfde signaal en heeft een 310 van zichzelf al niet echt een stereo beeld? Dit laatste lijkt me sterk, omdat ie toch ook van die orbitone effecten heeft en zo.
Dat ligt een beetje aan je mengpaneel.
1) Je kan natuurlijk de phaser als AUX effect 'pre-fader' op je mengpaneel aansluiten.
2) Of je kan een patchpaneel gebruiken en bij gebruik van de phaser de boel ompluggen op 't patchpaneel.

Gisteren ben ik in het bezit gekomen van een Eminent Theatre 310 Unique. Is de Theatre meer waard dan de gewone versie? Waarom wel/niet? Persoonlijk vind ik de gewone cooler qua look en het is ook handiger om er nog dingen op te zetten. Uiteraard zijn dit slechts details. Heeft iemand reeds geprobeerd een extern instrument door de interne Orbitone chorus te sturen? Heeft ooit iemand geprobeerd om de Orbitone chorus unit eruit te halen en te gebruiken als extern effect device?

Inderdaad, de marktprijs is hetgeen de gek aanvaard van de gek die het koopt. Maar de vraag is of er een reden is om een Theatre te kiezen i.p.v. een gewone.

Ik dacht dat de 310 een externe input had, waardoor je een externe synth doorheen de Orbitone kan sturen.

Origineel geplaatst door mattydemont
Inderdaad, de marktprijs is hetgeen de gek aanvaard van de gek die het koopt. Maar de vraag is of er een reden is om een Theatre te kiezen i.p.v. een gewone.`

Eh, omdat je dan bij het elite-gezelschap van een al select clubje mag horen? :D
Als dat nog niet genoeg is:
-Ingebouwde Rhitmix (ipv zo'n puist die eronder hangt)
-Andere kast
-Exclusieve 'theater' trim met goudkleurig logo en notenhouten accenten. (*Hanz heeft teveel autofolders gelezen ;))

Ik dacht dat de 310 een externe input had, waardoor je een externe synth doorheen de Orbitone kan sturen.

Nou, de mijne staaat strak tegen de muur, dus ik heb het nooit kunnen proberen.
Maar ik dacht inderdaad dat er achterop nog een mysterieuze aansluiting zit, waardoor signalen naar binnen én buiten kunnen worden gevoerd?
Ben benieuwd wie het verlossende antwoord geeft! :)

Origineel geplaatst door Unic
Maar oh Hanz!! op die 310 zit dus een knop om die orbitone aan te zetten of uit te zetten? en dan kan je de strings of andere geluiden er door heen voeren?

Nou, dat niet direct... maar er zit wèl een knop om alle orgelgeluiden van het bovenste manuaal door de 'strings sectie' heen te jakkeren. Komt eigenlijk op hetzelfde neer.
Mits maar en tenzij er al sprake is van een externe input (iemand?) dan zal het wel met die knop werken?

http://www.bluesynths.com/1Tests-e/Solina-StringEnsemble.html

The life and soul of the Solina simply would not be achieved without its Chorus Modulation circuit. Initially coined the Orbitone 3D Chorus on the 301 Unique, and described as a “slow acoustic tremolo from classical music. The Orbitone effect gives your organ a substantial enrichment of the musical possibilities”. In today’s industry we take for granted the vast array of effects that surround us, yet before the invention of DSP based processing, such effects were not so common. Many synthesizers (especially early poly-synth’s) relied on a chorus modulator to increase the sounds presence, and it was usually implemented to bolster their weak oscillator or filter, although not always the case. Organs were no exception; as soon as the modulation is turned off you’re presented with a very pure reed tone which is certainly usable, but not ideal.

The Solina’s modulation circuit is a very desirable chorus effect even to this day, and it has been known for individuals to shred their Solina Ensembles in order to modify the circuit and thus process external inputs. It was possibly a mistake on Eminent’s behalf for neglecting to implement an external input circuit, but with a little research you will find that the older family member, the 310-Unique, has exactly this feature, and a stereo output.

Er zitten inderdaad 2 inputs aan de achterkant, waarvan 1 afgesloten. Maar het fijne weet ik er ook niet van, toen ik hem net had heb ik iets door de open input proberen te voeren en ik hoorde vrijwel geen orbitone effecten.

Back