videokaartvraagje

Origineel geplaatst door h3retic

alles?!?!? *evilgrin* >:|

Ik denk dat ik maar ff onlijn die kaart ga bestellen heb ik em morgen (hopelijk) binnen :)

Als het maar geen Gistron is. Ik bestel een retail, krijg ik de bulk. Er is altijd gezeik bij die (@#*)! zaak.

Dus, let daarop ! :)

De enige verschillen tussen de G450 en de G550 is dat de 450 sdram heeft en de 550 een extra uitgang voor bijvoorbeeld naar je tv om dvd's te kijken, en aangezien je van het ddr ram haast geen kont verschil merkt ten opzichte van het sd ram(behalve als je spelletjes gaat spelen), denk ik dat je met een 450 goed uit de voeten kunt...

Euhm, toch nog even dit ter verduidelijking voor de verschillen, aangezien er toch wel wat onzin wordt gepraat hier:

G400: zowel in singelhead (SH) als dualhead (DH); 16 of 32 MB.Voor zover ik weet zijn alle 400 modellen met sdram. Wordt verder bijna niet meer geleverd.
G450: zowel in SH als in DH uitvoering; 16 of 32 MB.
16 MB versie is alleen sdram, 32 MB versie alleen ddr. Heeft hardwarematige DVD ondersteuning (G400 niet).
G550: in ieder geval DH, SH weet ik niet precies, in ieder geval niet in de winkel waar ik werk. Alleen ddr. Ook hardwarematige DVD ondersteuning.

Videokaarten met ddr zijn sneller dan met sdr, maar dit staat niet (direct) in verband met welk type systeemgeheugen je hebt. Systemen gebaseerd op ddr geheugen zijn sowieso sneller dan met sdr, en als je videokaart ook ddr heeft, dan is dat mooi meegenomen. Het is dus niet zo dat je ddr videokaart sneller wordt als je ddr systeemgeheugen hebt, maar de algehele prestaties gaan omhoog met ddr, dus ook je framerates.

Over dualhead: kun je zowel TV als andere monitoren op aansluiten. Het grote verschil met vele (oudere) videokaarten is dat de 2e aansluiting kwalitatief net zo goed is als de 1e, hij is beter dan de meeste twin-view aansluitingen van andere 3D kaarten.

Over de prestaties: 2D zijn de matroxkaarten superieur t.o.v. veel andere kaarten, zeker de oudere nvidia kaarten. De nieuwe Geforce3 en 4 zijn kwa beeldkwaliteit tegenwoordig zeker net zo goed, tenminste, dat geldt in ieder geval voor de Geforce3 Ti (en hoger) serie. Op 3D zijn deze kaarten uiteraard veel beter, maar de TV-out/Twin-view mogelijkheden zijn vaak minder dan de matrox kaarten.

thnx for the info :)

heb net de 450DH 32mb besteld, morgen (of anders vrijdag) binnen... ben benieuwd hoe dat gaat werken met meer werkruimte...

-TR-

Hoeveel kosten de 450DH en de 550DH respectiefelijk?

Wat ik graag zou willen weten BtheW is of je CPU ook minder belast wordt als je een goede Graphicskaart hebt. Denk bijvoorbeeld aan de VU metertjes bij reason of het moment dat je je hele virtuele rack naar beneden scrollt. Dat wil nog wel eens traagjes gaan in combinatie met muziek afspelen.

Jongens toch..................

Ik heb in mijn PC twee PCI kaartjes.
Twee kaarten met een S3 chip. 2D, een 2Mb en een 4Mb. Loei-oud ook nog eens. Ik gebruik alleen de standaard drivertjes van Mickeysoft. Maakt allemaal niks uit. Werkt grafisch prima. En het kan ook op verschillende resoluties per kaart hoor. Ik draai het op een PIII 733 met W98SE.

Maar ik ga ook een Matrox 450 of 550 kopen hoor, dan verdien ik weer een IRQ'tje terug. Daar heb ik altijd een chronisch tekort aan. Ook heb ik wel eens 1 of 2 tikjes in mijn HD-opnamen, en dat zou wel eens aan de PCI bus van mijn grafische kaarten kunnen liggen. Maar dat is toch altijd moeilijk na te gaan.

Ik zou dus ook de Matrox adviseren.

Maar ik wilde wel ff het statement geven dat het met 2 S3 kaartjes met maar een paar Mb ook perfect gaat (met Cubase 5.1r1). Mb's maken sowieso niets uit bij muziek. 2 Mb, 32Mb, whatever.

Origineel geplaatst door Almeros
Hoeveel kosten de 450DH en de 550DH respectiefelijk?

Wat ik graag zou willen weten BtheW is of je CPU ook minder belast wordt als je een goede Graphicskaart hebt. Denk bijvoorbeeld aan de VU metertjes bij reason of het moment dat je je hele virtuele rack naar beneden scrollt. Dat wil nog wel eens traagjes gaan in combinatie met muziek afspelen.

De welbekende Geforce series zijn CPU ontlastende GPU's (Grafics Processing Units), maar dan voor 3D. Een windowsdesktop is voor zover ik weet puur softwarematig en draait niet op OpenGL o.i.d. (er waren dacht ik wel plannen om zoiets te implementeren in windows2000), dus dat geldt ook voor alle programma's die gewoon op je desktop draaien.
Dus zoiets is afhankelijk van je gewone CPU.

Ik weet niet precies in hoeverre ze ooit een stukje hardwarematige ondersteuning voor windows desktops hebben ontwikkeld/toegepast, ik zal eens kijken of ik daar wat meer over kan vinden

Het enige wat ik zo zelf ooit heb meegekregen is dat sommige grafische kaarten windows block copy ondersteunen (zodat je hardwarematig blokken van je beeld...windows dus...kan moven). Maar dat zit er al in vanaf win95 :)

D8 dat ze nu toch wel eens een stapje verder zouden zijn :(

Back