Euhm, toch nog even dit ter verduidelijking voor de verschillen, aangezien er toch wel wat onzin wordt gepraat hier:
G400: zowel in singelhead (SH) als dualhead (DH); 16 of 32 MB.Voor zover ik weet zijn alle 400 modellen met sdram. Wordt verder bijna niet meer geleverd.
G450: zowel in SH als in DH uitvoering; 16 of 32 MB.
16 MB versie is alleen sdram, 32 MB versie alleen ddr. Heeft hardwarematige DVD ondersteuning (G400 niet).
G550: in ieder geval DH, SH weet ik niet precies, in ieder geval niet in de winkel waar ik werk. Alleen ddr. Ook hardwarematige DVD ondersteuning.
Videokaarten met ddr zijn sneller dan met sdr, maar dit staat niet (direct) in verband met welk type systeemgeheugen je hebt. Systemen gebaseerd op ddr geheugen zijn sowieso sneller dan met sdr, en als je videokaart ook ddr heeft, dan is dat mooi meegenomen. Het is dus niet zo dat je ddr videokaart sneller wordt als je ddr systeemgeheugen hebt, maar de algehele prestaties gaan omhoog met ddr, dus ook je framerates.
Over dualhead: kun je zowel TV als andere monitoren op aansluiten. Het grote verschil met vele (oudere) videokaarten is dat de 2e aansluiting kwalitatief net zo goed is als de 1e, hij is beter dan de meeste twin-view aansluitingen van andere 3D kaarten.
Over de prestaties: 2D zijn de matroxkaarten superieur t.o.v. veel andere kaarten, zeker de oudere nvidia kaarten. De nieuwe Geforce3 en 4 zijn kwa beeldkwaliteit tegenwoordig zeker net zo goed, tenminste, dat geldt in ieder geval voor de Geforce3 Ti (en hoger) serie. Op 3D zijn deze kaarten uiteraard veel beter, maar de TV-out/Twin-view mogelijkheden zijn vaak minder dan de matrox kaarten.