USB / firewire externe audio

Vuurdraad (naam bedacht door Apple!, 1394 of I-link volgens Sony) is idd erg handig en biedt veel bandbreedte voor de meest gangbare doeleinden.
Als ik mag kiezen zou ik voor Firewire gaan, maar werk zelf met usb 1.1 en heb geen centje pijn, en scheelt een hoop centen.
Heb hier een Emi 2/6 en Amt8 die prima met usb overweg kunnen.

Origineel geplaatst door Ytse
Ik heb nog geen USB2.0 geluidsinterfaces gezien. Alleen USB1.1. Iemand inmiddels wel al USB2.0 devices gezien?
Firewire is idd wat stabieler. Met USB kan je in de problemen komen met interrupts. Prijsverschil zit er vooral in dat Firewire gewoon duurder is om te implementeren.

firewire kan netzo veel gezeik krijgen met irq sharing (interupts) als usb

Origineel geplaatst door MadR
firewire kan netzo veel gezeik krijgen met irq sharing (interupts) als usb

Helemaal mee eens, alleen de bandbreedte is op voorhand van Fire-wire op papier natuurlijk
beter, maar wat ik zeg, ik werk probleemloos op (goedkoper)USB.

Waarom doe jij m eigelijk weg de EMI, sorry de A62m?

Laatst gewijzigd:
Tegenwoordig komt iedere fabrikant wel met een USB of Firewire interface.

Gewoon pakken wat je goed lijkt. Zoveel verschil in de praktijk zit er niet tussen.
Maar je moet ook geen hele kluwen USB hubs of firewire dingen gaan doorlussen.

Heb met de M-audio Quattro geen centje pijn gehad.
En nu met die Novation Audio Remote verwacht ik ook geen problemen.

Beide USB en firewire kunnen gaan dwarsliggen.

Origineel geplaatst door dpi
transitlapopti.jpg

wij gebruiken deze... ben er zeer tevreden over.. en niet duur.. +- 120 euro...

klik

Dat kan. Maar dan zit je met mini-jack en optical out terwijl S/PDIF vaak coaxial is (voor zover ik weet). Dus dan moet er weer zo'n converter bij. Daarnaast heb je geen MIDI.

Ik zit te twijfelen (sorry Kenny) tussen de Audiophile USB of FireWire. Het scheelt me tussen de 125 en 150 euro (incl. FireWire PCMCIA kaartje). Maar goed, de uitvoering van de FW versie is beter (metaal) en ik heb van horen zeggen dat je zowel analoog als digitaal tegelijk kunt gebruiken/mixen. Maar dat moet ik nog even uitzoeken.

David schreef:
Wat mij betreft is FireWire beslist de toekomst.
Ik denk dat het zo is. Ga toch maar eens op zoek naar een goede FireWirekaart, al moet ik zeggen dat ze nog wel erreg duur zijn . . .

Ok, misschien beetje technische achtergrond omtrent de huidige transmissietechnieken:

We hebben volgende dingen:

USB 1 = 12 Mbps
USB 2 = 480 Mbps

Firewire 400 = 480 Mbps.
Firewire 800 = 800 Mbps

Een extra voordeel aan Firewire is dat er geen PC nodig is voor een verbinding tussen twee devices, je kan gebruik maken van een soort firewire hub (peer to peer connection). USB 1 en 2 ondersteunen dit niet.

Dus theoretisch gezien is er geen verschil tussen USB2 en Firewire 400. Tot zover ik weet zijn de meeste intel based notebooks met Firewire 400 uitgerust.

Ook nog relevant: met firewire 800 kan je veel meer energie "zuipen". USB2 laat maar 2 of 3 wat doe, terwijl bij firewire dat tot 45 w gaat.

Mbps = Megabits per seconde is niet gelijk aan byte (wegens een andere waarde geving aan seriële protocollen)

Conclusie; op de hudige notebooks maakt het niet uit of je usb2 of firewire gebruikt.

Ik dank u voor uw aandacht.

Kijk, dat is nou duidelijke technische info. Had ik vast ook op Tweakers kunnen vinden alleen dan in een jargon waar ik geen zak van snap. Dit is tenminste to da point :okdan:

Maar dan resten mij nog twee vraagjes, als we het over de techniek hebben. We vergelijken USB2.0 met FireWire 400, dan zijn we qua snelheid (480Kbps) al gelijk.

1) We hangen maar één apparaat aan één dedicated USB2.0 of FireWire poort! Zijn er dan nog verschillen tussen USB2.0 en FireWire wanneer je twéé apparaten op een laptop aansluit op twéé verschillende poorten?

2) En tot slot. Je wilt tenslotte zoveel mogelijk Danoontje power overhouden voor je audio processen. Welke van de twee protocollen verbruikt de meeste CPU en/of memory?

1) We hangen maar één apparaat aan één dedicated USB2.0 of FireWire poort! Zijn er dan nog verschillen tussen USB2.0 en FireWire wanneer je twéé apparaten op een laptop aansluit op twéé verschillende poorten?

2) En tot slot. Je wilt tenslotte zoveel mogelijk Danoontje power overhouden voor je audio processen. Welke van de twee protocollen verbruikt de meeste CPU en/of memory?

Op vraag 1) kan ik moeilijk een antwoord geven, omdat ik zelf geen firewire devices tot mijn beschikking heb.

Op vraag 2): Zoals ik eerder zei kan je firewire producten stand alone gebruiken zonder pc (dus peer 2 peer). Dit betekend dus dat de firewire devices een onafhankelijke controller nodig (een ding dat informatie beheert, verstuurd en ontvangt).

Bij USB is dat niet het geval. Daar heb je sowieso je cpu van je pc nodig om de informatie te beheren (buiten het feit dat er ook nog een usb controller hiervoor nodig is). Dus theoretisch gezien is firewire sneller. Ik heb een beetje zitten rondzoeken en kwam waarden tegen van 3 tot 5 % minder cpu overhead.

Dan nog een persoonlijke mening: Ik zou voor firewire gaan omdat ik usb 2 zie als een "lapmiddel". Je maakt een architectuur die te traag blijft zijn (usb1.1), dus pas je de dingen wat aan voor perfomance boosts door nieuwe controllers uit te brengen, maar er moet backwards compactibiliteit zijn voor usb1 dus is dat ook een architecturele belemmering om te vernieuwen.

Firewire is van de grond af opgebouwd voor multimedia & véél bandbreedte (en die optimaal benutten). Usb 1 was oorsprongkelijk bedoeld om komaf te maken met die seriële en parallele kabels die zo vaak gebruikt werden in devices (foto, scanner, printer, muis, ...)

Ps: Wat is een danoontje?

Hmm, mijn thread is hier precies grof aan het ontsporen :p

Ik ben op zoek naar een niet al te dure (100 - 150 euro) externe audio interface die low latency heeft.

Volgende dingen heb ik gevonden:

http://www.waveidea.com/en/products/uasc1/index.php

Ziet er wel cool uit, maar het heeft geen MIDI I/O.

Dan vond ik deze:

http://www.edirol.com/products/info/ua20.html

Maar daar weet ik de latency niet van.

Ik zou het willen gebruiken voor softsynths & midi recording. Iemand nog suggesties?

Bericht door een moderator:
Zo begon dit onderwerp, reageer a.j.b. ontopic

[OT]Danoontje is een vitaminehoudend puddinkje... Nederlanders kennen de reclame.[/OT]

Ik ben toch on topic? En niet zo'n klein beetje ook.

USB/Firewire externe audio is de titel. Zo is o.a. de Audiophile voorbij gekomen en ik twijfel(de) dus tussen een Firewire of USB variant. Mag ik dan a.u.b. wat diepere vragen stellen dan alleen maar "welke moet ik kopen"?

Ik kan wel even snel de nodige euri meer op tafel knikkeren, maar als dat dan van weinig toegevoegde waarde is dan doe ik dat liever niet. Een Fiat Panda heeft een lichte motor en een Hummer een hele zware. De Hummer motor in een Mini (na een te hete wasbeurt) zou de Mini ook laten rijden maar is zware overkill. Datzelfde probeer ik ook uit te vogelen m.b.t. het USB/Firewire verhaal.

Wat je nu doet is modereren om het modereren en slaat nergens op. Dit is volledig on topic! De topic starter vraagt zelfs nog om alternatieven. Of heb je liever 35 topics over externe audio devices? :confused:

Over de Audiophile:

Het wordt de Firewire variant. Vervolgens ga ik eens rondkijken wat dat nu kost. Uiteraard wordt het gewoon weer op de fiets naar Feedback maar dat terzijde.

In de US is alles weer goedkoper... denk je dan. Dus kom ik de volgende link tegen:

http://www.bpmdigitaldjgear.com/product_info.php/manufacturers_id/15/products_id/84

SLECHTS 233 DOLLAR!!!!???? ZO DAN!!

Maar goed, dat heb ik vaker gezien dus ging ik eens naar de verzendkosten kijken:

104 dollar! HEHEHEHEHEHE... dure postbodes daar in Amerika :)

Het verschil usb versus fire-wire blijft redelijk to the point imo, maargoed.

Ook een niet onbelangrijk wapenfeit zeg ik ont.(imo) en misschien offt.(mod):D ,
is dat fire-wire vanuit Apple op de kaart is gezet, en USB2 door de heren pc
leveranciers.

Nu is het grappige het geval dat Apple de nieuwe lijn heeft uitgerust met óók USB2,
en de meest gangbare nieuwe pc's óók met fire-wire.

Dit heeft met marketing te maken, en met afspraken die gemaakt zijn met leveranciers
van randapperatuur.

Ik vind dit zeker ontopic, aangezien de meeste van ons een keuze gaan maken in
audiointerface's, die hopelijk een investering zijn voor een komende tijd, die toch
bepaald wordt door een systeem die door de fabrikanten wordt omarmt.:frons:

ik heb de tascam us 122 gekocht

werkt perfect http://www.tascam.de/en/us-122.html

wel iets boven je prijsklasse, maar hij werkt perfect.
zit zelfs fantoom voeding op en ingangen voor gitaren.

ook aangesloten op een laptoppie

mij hoor je niet klagen

Back