Yamaha AN200 vs DX 200 vs PLG-150 AN vs PLG150 DX vs MicroModular

DJ-D_Prime

Die Rakete zu den Planete
dusja :D wil t komende jaar een van deze beestjes bijkopen..

meteen t eerste probleem.. de modules zijn bijna nergens nieuw te koop geloof ik,

heb alleen de AN200 gespot bij waveworld in rijswijk en daar vroegen ze er 525 euri voor (!!lijkt me wat veel!!)

dus, naast de onderlinge verschillen en nadelen had ik graag een idee wat een redelijke nieuwprijs is..

dan nog een vraag, die AN200 en DX200 zijn dus ook in plugin formaat verkrijgbaar (voor in me CS6x), maar wat zijn de onderlinge voordelen nadelen? zo'n appart kastje leek me vetter :D

ik moet ze nog gaan beluisteren, dus over het geluid weet ik nog helemaal niks en dat is toch iets wat ik zelf moet ondervinden..

ik denk dat ik t liefst een micromodular koop (als ik er nog 1 kan vinden)

Re: Yamaha AN200 vs DX 200 vs PLG-150 AN vs PLG150 DX vs MicroModular

Origineel geplaatst door DJ-D_Prime
dusja :D wil t komende jaar een van deze beestjes bijkopen..

meteen t eerste probleem.. de modules zijn bijna nergens nieuw te koop geloof ik,

heb alleen de AN200 gespot bij waveworld in rijswijk en daar vroegen ze er 525 euri voor (!!lijkt me wat veel!!)

dus, naast de onderlinge verschillen en nadelen had ik graag een idee wat een redelijke nieuwprijs is..

Nieuw zijn ze een tijdje geleden voor een dumpprijs weggegaan. 525 is erg duur. Tweedehands kom je de an en de dx voor rond de 200 euro wel tegen.

dan nog een vraag, die AN200 en DX200 zijn dus ook in plugin formaat verkrijgbaar (voor in me CS6x), maar wat zijn de onderlinge voordelen nadelen? zo'n appart kastje leek me vetter :D

ik moet ze nog gaan beluisteren, dus over het geluid weet ik nog helemaal niks en dat is toch iets wat ik zelf moet ondervinden..

apart kastje heeft eigen knoppen en een sequencer. Overigens zijn de an en de dx twee totaal verschillende synths. an=virtueel analoog en dezelfde synthengine als de an1x. dx=fm synth hetzelfde (op een paar zaken na) als de dx7.

ik denk dat ik t liefst een micromodular koop (als ik er nog 1 kan vinden)

Micro modular is weer iets heel anders en ook weer erg leuk. Je heb wel een pc nodig om te editen (bij de an en dx eigenlijk ook). Nadelen zijn lage polyfonie en weinig knoppen. Persoonlijk vind ik dat niet opwegen tegen alle voordelen die je kunt bedenken voor de micromodular geweldige synth.

wat is precies je vraag? alle 3 worden ze niet meer nieuw gemaakt dus moet je op de 2e hands markt kijken, daar worde ze alle 3 regelmatig te koop aangeboden

Tsja... "wat is het verschil tussen een DX-200 en een AN-200, want ik wil een MicroModular kopen" :D

Maar Hazes, wat is dan 't verschil tussen een DX-7 en een PLG-150DX?
Volgens mij kan een PLG tenminste alles van de DX-7 en misschien iets meer...
(OK: 1 ding heeft de DX-7 'méér' en dat is RUIS! :D)

...ik weet nog altijd niet of de effecten, het multimode filter, de lfo, noise osc etc. nu specifiek iets voor de DX-200 is, of dat die dingen ook ingebakken zitten in de PLG-150DX (ja, ik weet dat de PLG-150DX in de DX-200 zit, maar zitten die dingen 'naast' de PLG, of erop?).

Wat wel duidelijk is: de step-sequencer en de 'scene' control zit alleen op de AN/DX-200 unit zelf. Niet op de PLG kaart.
32-polyfone AWM drumpartijen (channels 2,3 & 4) volgens mij ook niet.

Wat is leuker? Ligt er dus aan: wil je 'live' werken en vind je een groovebox concept leuk, dan de AN/DX-200.
Die kan je 'standalone' gebruiken, de MicroMod niet.
Verder is het gewoon de keuze: wil ik FM synthese (DX), 'makkelijk' Virtueel Analoog (AN) of 'moeilijk' Virtueel Analoog (Micromod). Luisteren dus welke sound je het best bevalt.

Nieuw zijn de AN/DX-200's niet meer te krijgen, inderdaad. MicroMod wel, bij Feedback 399 Euro.
Richtprijzen 2e hands: AN/DX-200 plm. 200 Euro. Micromod 250-300 Euro?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hanz

Nieuw zijn de AN/DX-200's niet meer te krijgen, inderdaad. MicroMod wel, bij Feedback 399 Euro.
Richtprijzen 2e hands: AN/DX-200 plm. 200 Euro. Micromod 250-300 Euro?

bij feedback is de laatste vanochtend verkocht :(

ik was er vandaag en tot mijn grote verbazing, wilde ik in plaats van meer synths, eigenlijk bijna niks van wat er stond hebben..

en wat ik wilde hadden ze neit..

vond eigenlijk alleen de korg MS2000 leuk, maar wat een lelijk ding!

bedankt iig voor deze info :D

en ja, ik heb een pc =)

in de DX200 en de AN boxje zitten de dezelfde PLG kaarten, alleen dan met een leuk kastje eromheen.
het verschill tussen de boxjes en de kaarten als plugin, is behalve wat er al genoemd is geloof ik ook dat de drumkits
op de PLG's uitgeschakeld zijn als je ze in een synth gebruikt... maar dat weet ik niet meer zeker.

bij Peter Verspuy hebben ze nog voldoende AN200 en DX200 's staan voor 295 euro p stuk

vette shit! da's in rotjeknor! :D

thanks man :D

de AN200 is er zelfs goedkoper als de PLG150-AN! :D :D als ik morgen op tijd mn nest uit kom ga ik er zeker heen :D

Laatst gewijzigd:
De beide plugin boards maken gebruik van de effecten van de gastheer, hoewel de AN nog iets van distortion heeft.

de samenwerking tussen de host (cd6x) en de plugs is redelijk rampzalig...vooral wat betreft de opslag van patches laat deze configuratie heel wat te wensen over.
Je kan bijvoorbeeld van uit de cs6x niet alle parameters van het AN of DX bord gedienen..daarvoor heb je software (en een pc) nodig...en deze nieuwe klanken kunnen dan in 2 verschillende "banken" opgeslagen worden..een op het bortd zelf en een in de host (als ik het me nog goed herinner). Heel verwarrend in het begin en vooral onhandig.

positief is wel dat deze plugs geweldig klinken...AN is een halve an1x en de dx is een echte DX7 (met betere chipset) en zowat elke DX klank uit de yamaha bibliotheek.

Heb zowel de DX200, als de AN200, als de NM keys staan. Qua pure sound vindt ik de DX200 het fijnst, de (micro)NM is het meest veelzijdig, en de AN200 is mooi als vulling in je klanken spectrum. Dus het ligt er maar aan wat je zoekt.

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Heb zowel de DX200, als de AN200, als de NM keys staan. Qua pure sound vindt ik de DX200 het fijnst, de (micro)NM is het meest veelzijdig, en de AN200 is mooi als vulling in je klanken spectrum. Dus het ligt er maar aan wat je zoekt.

same here...alleen een micromodular......... tja tis maar net wat je zoekt he.... "analoge" sounds of FM? kan eigenlijk met alle 3 de bakken, alleen is de DX200 natuurlijk het paradepaardje als het om FM gaat.... denk dat de belangrijkste vraag in jou geval is: hoeveel stemmen tegelijk heb je de nodig? de micromod is daarin net iets beperkter meestal, tenminste bij ingewikkelde patches...en je moet natuurlijk willen patchen, of veel van internet downloaden..

Joh, ga nou eerst eens luisteren!

Ik denk dat 'men' met fijnst bedoelt: als je al een aantal analoge / substractieve bakken hebt kan je met FM geluiden maken die gewoon totaal anders klinken.

En er zijn daarbij een aantal typische FM klanken die echte krakers zijn; het bekende FM basje (à la Robin S. "Show me love"), de FullTines E-piano preset (denk Whitney Houston en miljoen andere soppige '80's nummers), orgeltjes etc.

Programmeren gaat ook totaal anders, minder voorspelbaar dan substractief, maar wel interessant *als* je van synthesizen houdt. Maar daar hadden we het al eerder over op de chat.

Wel leuk om te weten: op de MicroMod kan je ook FM patches inladen - er heeft ooit iemand een converter voor geschreven. Nooit geprobeerd, maar 't schijnt te werken.

Ik heb zelf de AN200 en de Micromodular. Het leuke is dat de Micromod eigenlijk (voor 1 of 2 stemmen, dan) een hoop van beiden kan overnemen, al is het karakter wel wat geraffineerder. De AN is duidelijk een 1e-generatie VA, de Micromod is (als je 'm als VA gebruikt) verfijnder (LFO's in de audiosnelheden, nauwkeuriger in modulaties in het algemeen).

Als je een AN koopt kun je daar inderdaad gewoon het PLG bord uitslopen (als printplaat). Maar apart heeft het bakje ook wat; zeker als je bekijkt wat je er aan knoppen bij krijgt. Hier op 't forum gaan er om de zoveel tijd een aantal weg. Ik heb die van mij (ik moest er twee kopen) bij een ander bedrijf gekocht (kan even niet op de naam kopen) en toen bleek dat ze er bij Feedback weer binnenkregen heb ik er daar voor 150 (jups) een kunnen bestellen.

De AN is heerlijk simpel te bedienen. Maar helaas is niet de complete user-interface beschikbaar - voor iets als apart oscillators tunen (fine en coarse) moet je de editor gebruiken. Ik had liever gezien dat ze dan een paar extra shift-toetsen hadden gebruikt, maar helaas. De DX - daar heb ik geen ervaring mee. Wel met een DX-7. Haak er een reverbje aan en het geluid wordt stukken mooier; maar zo in the box is 't rauw en snerpend als het moet. De Micromodular heeft ook wat hulp met FX nodig, maar daar staat tegenover dat de patches op die machine (42 meg gezipt in 1 keer te downloaden!) veelal geen extra effecten nodig hebben. Je krijgt gewoon een letterlijke kopie van een Nord Rack 2 in handen, maar dan maar met 1 of 2 stemmen. Maar het ding kan nog zoveel meer... en je kunt 'm volladen met jouw favo patches (je hoeft er niet op te editen als je niet wilt) en als filter/effect/whatever gebruiken. De editor werkt onder XP met compatibility mode. Je krijgt 3 knopjes op 't apparaat zelf - heb je meerdere knoppen beschikbaar, dan moet je even programmeren. Maar voor een 303-simulatie (cutoff, resonance, envelope) is het genoeg.

Tja, de AN en DX hebben een 16-step sequencer. Heeft de Micromod ook (en nog wel meer stappen). De AN en DX hebben ingebouwde drumgeluiden. Kan de Micromod ook (maar het resultaat is dan meer 808 dan 909 zogezegd). De Micromod is wat dat betreft lang niet zo 'direct' en het kan zijn dat je een beetje frusti wordt doordat je als je een nieuw geluid wil (en het niet in de presets kan vinden) echt daadwerkelijk moet ontwerpen.

Maar het proces om het te doen is echt niet moeilijk, en persoonlijk vind ik de geboden vrijheid (werkelijk -alles- kun je naar alles routen) helemaal top.

dus..

ik gister naar waveworld in rijswijk , waar ze na 1 heel kort telefoontje de boel al klaar hadden gezet en deden alsof we al een mooie prijs hadden afgesproken! (wat een grappemakers)

ze hadden nog een "nieuwe" AN200 (MET koffievlekken) en heb er ff mee gespeeld en vond de bediening erg fijn, de sequencer vet en t geluid wel mooi (als kan ik er weinig over zeggen want heb er ff mee gespeeld)

dus, "toen mocht ik em hebben voor 475 euro!" toen zei ik dat dat ding er toch echt geleefd uitzag (alle boekjes waren ook al verfrommeld) en dat ie bij verspuy voor 300 stond.. en toen keek ie me niet eens meer aan..

nee, ga volgende week nog maar es bij verspuw kijken :D

Back