Phase en subgroepen

Heel interessant, deze discussie. Maar voor de duidelijkheid: als je een gecompressed signaal bij het originele voegt, wordt het interessante effect (dik, vet geluid, etc.) dan bereikt door louter de compressie, of door het phase-verschil dat optreedt? Als het alleen het phase-verschil is dat voor een toffe sound zorgt, dan kan je hem net zo goed door de compressor gooien en die dan op bypass zetten, bij wijze van spreken.

Ik gooide die kick van mij er via verschillende outs uit mijn sampler, waarbij ik een er van compresste via de subs van mijn Spirit SX, die naar een tc electronic triple c ging(+ look-ahead-functie aan, dus ook weer extra vertraging). Het resultaat was dus: dikke, diepe techno-kick, ipv slappe 909 1996 eurodance-plopkickje. Dus: hebben phase-verschil, compressie of beide gecombineerd voor dit effect gezorgd?

Origineel geplaatst door wesko
Ik weet wel dat inderdaad het geluid in een draadje zo snel gaat dat je een meter of wat zeker nooit kunt horen. Tig keer de wereld om in een seconde. De verklaring van Fuse snap ik geen klap van eerlijk gezegd: electronen met de geluidssnelheid? Ik vraag me af of je je niet vergist??? Ik dacht toch dat ik hier redelijk in thuis was, maar laat me graag overtuigen.

Ja, is ook wel gecompliceerder dan hier genoemd. Het is ook een vergissing te denken dat stroomsnelheid gelijk staat aan de snelheid van een electron in een stroomdraadje. De driftsnelheid van electronen in een geleider is akelig laag, ik geloof iets van 0.05 mm/sec.. Dat heeft nix met de signaal overdracht te maken gelukkig, anders zouden wel erg ongelukkig worden! :D

Arv

Origineel geplaatst door Tom Thomas

Ahum...., dit zeg ik dus de hele tijd al.... .

Je mag het dan wel zo bedoeld hebben, maar dat heb ik er niet uit kunnen opmaken.

En je dacht dat het zo moeilijk was?

Je gaat een signaal splitsen en met een doe je niets en de ander wel wat en als ze niet tegelijkertijd aankomen op hun bestemming dan komt er iets anders uit dat je had verwacht.

Of wil je dit in een wiskundige formule?

En het in de snelheid van de stroom hierbij te halen is ook niet van toepassing.

Kijk dan liever naar de werking van een analoge compressor.

Die bestaat uit een detector component en een VCA botweg gezegd.

Welke vertragingen gaat daar optreden?

De signaal vertraging in een VCA compressor bestaat uit de tijd die het signaal aflegt naar de sidechain vanaf de input en tijd die de VCA neemt om het signaal te verminderen. We praten hier over minime, maar soms zeker hoorbare, tijdsverschillen.

Heeft iemand ooit een test gedaan met een opto compressor, om te checken welke sneller is?

Origineel geplaatst door aux
Als je mijn verhaal goed leest, zal je zien dat ik woorden gebruik als 'gewoonte', 'leuk effect' en 'vuistregel'. Dit betekend dus dat er altijd afgeweken kan worden van deze 'standaard-manieren'. Er zijn geen regels toch? Ik beantwoordde slechts de vraag van Fokov, of het over het algemeen (let op dat woordgebruik) geen zin heeft om een gecompressed signaal op een normaal signaal te plaatsen.

Ah! dan zijn we het eens!:)

gr. Tom

Origineel geplaatst door fuse
Je weet toch wel dat elke compressor een tijdsvertraging heeft?

En vaak is ook hoe minder die tijdsvertraging is hoe duurder. Want dan moet er betere/duurdere componenten gebruikt worden. En daarom klinken die ook beter omdat de attack sneller ingesteld kan worden.
Zelfde principe als VCA's die hoe sneller hoe beter gevonden worden door de liefhebbers.

Maar een analoge compressor heeft in principe toch geen vertraging, alleen duurt het een tijdje voordat de compressor gereageerd heeft op het inkomende volume? Er wordt nergens geluid gebufferd in zo'n ding.

De vergelijking met VCA's gaat eigenlijk redelijk mank, VCA's hebben niks met latency te maken, alleen is het zo dat een baslijntje gewoon veel snappier klinkt bij een VCA die met 2ms volledig open staat.

Origineel geplaatst door fuse
Je mag het dan wel zo bedoeld hebben, maar dat heb ik er niet uit kunnen opmaken.

En je dacht dat het zo moeilijk was?

Je gaat een signaal splitsen en met een doe je niets en de ander wel wat en als ze niet tegelijkertijd aankomen op hun bestemming dan komt er iets anders uit dat je had verwacht.

Hmmm, blijkbaar hebben de anderen dit er wel uit op kunnen maken gezien hun antwoorden dus zo onduidelijk had ik het toch niet geformuleerd.
Eerlijk gezegd kan ik jouw antwoorden niet meer volgen Fuse.

-Waarvan denk ik dat iets zo moeilijk is?:confused:

Je gaat een signaal splitsen en met een doe je niets en de ander wel wat en als ze niet tegelijkertijd aankomen op hun bestemming dan komt er iets anders uit dat je had verwacht.[/QUOTE]

Nee, ik weet wat ik kan verwachten als ik mn signaal splits.

[/QUOTE]

Dit komt in de buurt maar geen formule maar gewoon Hollandse uitleg. Had ik al aangegeven in een vraag naar The Q.

Ik denk dat je het te moeilijk zoekt Fuse.
Ik wilde gewoon weten waarom ik geen last had van phasing als ik via m'n businserts het signaal door een processor heen haal en de andere keer wel, bijv. als ik twee dezelfde muzieklijnen uit m'n pc via m'n geluidskaart naar buiten laat komen.
Het antwoord was blijkbaar vrij simpel; analoge compressors hebben blijkbaar veel minder latency dan ik dacht en treed er geen phasing of canceling op althans niet hoorbaar. En ga je met digitale grappen werken dan heb je die phasing wel omdat de latency hier veel groter is. Dat was het eigenlijk...

En de berekeningen die ik tussendoor gezien heb zijn mooi meegenomen;)

gr. Tom

[offtopic]
Ik heb natuurlijk even rondgevraagd naar de snelheid van electronen en inderdaad niet vooruit te branden. Fuse riep inderdaad al zoiets. Kratje pils is onderweg.
[en weer on]

Enne... als iemand zegt dat 8 msec weinig is in de muziek... 330 m/sec is al gauw 330 mm/msec en dus 8 msec geluid legt een weg af van 8 * 330 is ongeveer 2500 mm. Volgens mij moet je binnen de enkele malen 10 microseconden vertraging blijven. Alsof je tweeter ongestraft 2.5 meter uit de speaker verplaatst mag worden?

We horen al fasedingen als een speaker ligt, of juist staat en je dronken in je stoffige studiohok rondwandelt met je toen zo hippe omhangsynth (ik ga er een kopen binnenkort trouwens), in de waan dat je bij Europe speelt, tot je een Genelec-conus doorboort met de punt van je stoere gitaar en je je bier omkegelt dat klokkend leegloopt in je met geleend geld gekochte PM1D. Dit verhaal is overigens niet autobiografisch, wel wat off-topic.

Misschien wel leuk eens een testje te doen met onze spullen en een sampletje online te zetten? Zo van: dit hoor ik? Misschien ook leerzaam te horen wat die kick nou doet voor plus na compressie?

Back