wegfilteren van bepaalde geluiden

bouncemasters

Ouwe rot
ok, ik heb een vocal die ik wil gebruiken in een nwe track, alleen onder die vocal zit eea irritant achtergrond geluidje

kan ik dit wegfilteren met bep. software e/o filters

ik heb de beschikking over cool edit pro en wavelab

aangezien in geen ervaring heb met dit soort filtering, zet ik t ff hier neer, dus kan dit en zo ja, hoe ???

Met een isolator zou het moeten lukken .... ligt ook een beetje aan het achtergrond geluidje natuurlijk.

Als ie 'achter' het hele spectrum zit word het lastig om het er ook helemaal uit te filteren. Maar met een isolator moet het opzich lukken.

Persoonlijk ken ik isolators alleen maar in hardware vorm .... maar ik ga er vanuit dat die ook als plugin te verkrijgen is.

Succes

In cooledit pro kan je geluiden wegfilteren met Noise reduction. dit werkt als volgt:

Selecteer het weg te filteren geluid (dit geluid moet je dus hebben zonder iets anders er doorheen) ga dan naar Transform->noise reduction->noise reduction klik dan op de knop "get profile from selection" er word nu een soort van image van het geluid gemaakt. klik nu op "Close" dus niet op OK.

selecteer nu het geluid waaruit het geluid moet worden weggefilterd. Start de noisereduction weer en klik op OK. Nu zal het geluid waar eerst het profile van is gemaakt worden weggefilterd uit het nu geselecteerde geluid. de hoeveelheid geuid die weggefilterd word kan je ook instellen. Lees verder ff de help van cooledit pro.

Dit is ook de perfecte manier om absolut ruis vrije opnames te maken: Stel je mics enzo op zet je mic ingangen open en neem een stukje op van de stilte :). In deze stilte is altijd wat ruis te horen, van deze stilte maak je dan een profile voor de noise reduction. nadat je wat hebt opgenomen haal je de noisereduction over het opgenomen stuk met de profile van de stile et voila ..... en absolut ruisvrije opname. *D

Origineel geplaatst door Traxopia
In cooledit pro kan je geluiden wegfilteren met Noise reduction. dit werkt als volgt:

Selecteer het weg te filteren geluid (dit geluid moet je dus hebben zonder iets anders er doorheen) ga dan naar Transform->noise reduction->noise reduction klik dan op de knop "get profile from selection" er word nu een soort van image van het geluid gemaakt. klik nu op "Close" dus niet op OK.

selecteer nu het geluid waaruit het geluid moet worden weggefilterd. Start de noisereduction weer en klik op OK. Nu zal het geluid waar eerst het profile van is gemaakt worden weggefilterd uit het nu geselecteerde geluid. de hoeveelheid geuid die weggefilterd word kan je ook instellen.

Met CEP maak je dus eerst van je "ruisselectie" een fourieranalyse om te kijken welke frequenties er in zitten en vervolgens haal je die uit het geheel.
Met ruis werkt dit idd prima maar als je een wat lager geluid hebt (een of andere brom bijv.) waarvan de frequenties ook in je gewenste signaal zitten worden die frequenties daar ook uit verwijderd, met het risico dat het allemaal wat rot gaat klinken.
Je kunt het dan in elk geval wel wat verminderen, maar weghalen wordt lastig.

Shelving EQ

Shelving EQ

Als je van die lage noise bij je vocal hebt kan je het volgende proberen:

Probeer eens een hi-pass filter te gebruiken. Stel um zo in dat je alleen de frequenties van je vocal overhoudt. Nu ben je waarschijnlijk al een heleboel 'rumbling' en ruis kwijt.

Is voor de rest onmogelijk als er een achtergrondgeluid in dezelfde regionen zit als de stem.

Als het geluid verandert van frequentie en in hetzelfde frequentiedomein (en het amplitudeverschil is klein) als de vocals liggen wordt het moeilijk.
Eenzelfde frequentie kan je wel wegkrijgen met bandpassfilter met zeer lage Q-factor. De tips hierboven beschreven helpen zeker ook.

Coveren met een ander geluidje helpt ook wel...
8)

ok, heb wat zit kloten, tis een combinatie van beiden geworden, want er bleef nix bruikbaars meer over van die vocal, heb er verder nog wat fx onder gegooid, nu nog wat met de orange vocoder bewerken, en hij is perfect !

thankx

Doe anders nog even een 'before' en 'after' sample als je tijd hebt :)

je moet t in t geheel horen vind ik, dan komt t veel beter tot z'n recht. en t is niet meer jatbaar. hehe ja je weet maar nooit welke vreemdeling hier op de site komt :p

Origineel geplaatst door bouncemasters
je moet t in t geheel horen vind ik, dan komt t veel beter tot z'n recht. en t is niet meer jatbaar. hehe ja je weet maar nooit welke vreemdeling hier op de site komt :p

Haha...ik denk dat men het hier noujuist interessant vind hoe je het veranderd hebt (Ik neem aan dat je originele sampel ook GEBRUIKT is van de TV ofzo? aangezien er ruis etc. in zit ;))

Dan kap je de sample toch voor de helft af, zodat we er niets meer aan hebben :confused:

Traxopia thanx voor de uitleg.

Ik zit ook met het probleem "ruis", alleen zat het in mijn geval onder een gitaar partij.

Stefan Robbers..

Stefan Robbers..

Ik zag zo Stefen Robbers ooit iets grappigs doen met een dergelijk 'profile'. Hij nam "down under" van man at work als basis.. en besloot een of ander orgeltje eruit te willen trekken..

En écht waar.. zonder veel moeite had ie na 5 minuten al het andere geluid uit die track weggefilterd... en alleen het orgeltje bleef over..

(nou had ie dat waarschijnlijk goed voorbereid.. maar toch).

Re: Stefan Robbers..

Re: Stefan Robbers..

Origineel geplaatst door CraZ
Ik zag zo Stefen Robbers ooit iets grappigs doen met een dergelijk 'profile'. Hij nam "down under" van man at work als basis.. en besloot een of ander orgeltje eruit te willen trekken..

En écht waar.. zonder veel moeite had ie na 5 minuten al het andere geluid uit die track weggefilterd... en alleen het orgeltje bleef over..

(nou had ie dat waarschijnlijk goed voorbereid.. maar toch).

En deed ie dat ook met een noise reduction ??

PS Trax... die truc kan die alleen met de cooledit plug ??

..Aangezien het de Nationale Oude-thread-omhoog-schop-dag is...

Ik ben hem nog steeds erg dankbaar; ik snapte er daarvoor namelijk geen kont van

Back