wegfilteren van bepaalde geluiden

Traxopia

treksopia
In cooledit pro kan je geluiden wegfilteren met Noise reduction. dit werkt als volgt:

Selecteer het weg te filteren geluid (dit geluid moet je dus hebben zonder iets anders er doorheen) ga dan naar Transform->noise reduction->noise reduction klik dan op de knop "get profile from selection" er word nu een soort van image van het geluid gemaakt. klik nu op "Close" dus niet op OK.

selecteer nu het geluid waaruit het geluid moet worden weggefilterd. Start de noisereduction weer en klik op OK. Nu zal het geluid waar eerst het profile van is gemaakt worden weggefilterd uit het nu geselecteerde geluid. de hoeveelheid geuid die weggefilterd word kan je ook instellen. Lees verder ff de help van cooledit pro.

Dit is ook de perfecte manier om absolut ruis vrije opnames te maken: Stel je mics enzo op zet je mic ingangen open en neem een stukje op van de stilte :). In deze stilte is altijd wat ruis te horen, van deze stilte maak je dan een profile voor de noise reduction. nadat je wat hebt opgenomen haal je de noisereduction over het opgenomen stuk met de profile van de stile et voila ..... en absolut ruisvrije opname. *D

Hallo,

Ik gebruik de NR van CEP erg veel. Het is inderdaad erg handig. Nog een extra tip: voordat je aan de slag gaat - zorg dat je file 32 bit is. Hierdoor zal het resultaat hoorbaar beter zijn.

Blijf sowieso heel erg goed luisteren naar de bewerkte versie want altijd zal er meer weggefilterd worden dan je lief is. Een perfect reultaat heb ik nog nooit gehad. En vaak is het veel en veel beter om een beetje ruis te laten zitten i.p.v. te moeten luisteren naar die kleine maar o zo vervelende bijgeluiden.

-- HanzZ

32-bit, goede tip!

Zijn er nog meer effecten die hier van profiteren, zoals reverbs?

tip voor die noise reduction:

gebruik hem lichtjes over de hele mix (ik doe 40% ofzo geloof ik) en alleen zwaar (100%) in de stukken waar het echt stil is of wordt, dus: begin en einde, en breakdowns waar echt bijna stilte is.

Origineel geplaatst door bikkel
32-bit, goede tip!

Zijn er nog meer effecten die hier van profiteren, zoals reverbs?

Het is zowiezo wel een goed plan om vanaf het opnemen tot de mixdown in 32 bits te werken, omdat (bijna) elke bewerking gevolgen heeft voor de kwaliteit van het geluid.

Ja OK dat sowieso, maar soms is je basismateriaal maar 16-bit namelijk.

Ook als het basismateriaal 16 bit is, loont het de moeite om de bewerkingen in 32 bit te doen. Converten dus met die handel.

-- HanzZ

Origineel geplaatst door HanzZ
Ook als het basismateriaal 16 bit is, loont het de moeite om de bewerkingen in 32 bit te doen. Converten dus met die handel.

-- HanzZ

yep er wordt namelijk automatisch een beetje ruis bijgegooid om te zorgen dat hij altijd wat te verwerken heeft(vraag me niet hoe het precies zit) wanneer je meer bitjes hebt heb je minder ruis nodig.
(ik weet het, een beetje vage omschrijving. misschien dat iemand het beter uitkan leggen)

Dithering heet het toch?

Maar als je last van ruis hebt dan moet je goede shampoo gebruiken. Of een gate natuurlijk dat is ook wel net zo handig.
Mute knoppen zijn overigens erg goede no budget gates. :)

Origineel geplaatst door fuse
Dithering heet het toch?

Maar als je last van ruis hebt dan moet je goede shampoo gebruiken. Of een gate natuurlijk dat is ook wel net zo handig.
Mute knoppen zijn overigens erg goede no budget gates. :)

ja dat kan wel..

met mute heb je alleen geen attack en realease

Origineel geplaatst door fuse
Dithering heet het toch?

Dithering is volgens mij van toepassing als je in bitrate omlaag gaat. Het is om dan te voorkomen dat er weer ruis bijkomt (kun je nooit helemaal voorkomen, maar wel een beetje). Omlaag converteren is natuurlijk nodig omdat te kunne branden.

-- HanzZ

Back