Snaphetniet...

marten

Hysterical&Useless
Is er misschien iemand die mij op een eenvoudige manier het MIDI-principe kan uitleggen? Ik snap er nl. helemaal geen fuk van,:stupid en het schijnt toch wel makkelijk te zijn om hier iets van te weten...

Bedankt!
Marten

en als die spulletjes allemaal in de weg staan op je slaapkamer, kun je ze naar mij toebrengen...dan zal ik ze goed voor je beheren....

Wat je effe moet weten is je MIDI OUT , IN en THRU heb.
IN en de OUT zijn het belangrijkst.

Maar wat snap je dan precies niet?

Mijn probleem is altijd een beetje dat ik precies wil weten hoe iets werkt, dus: ik wil weten hoe je zoveel info door drie draadjes kan krijgen..

Midi is gewoon een standaard protocol om allerlei apparatuur met elkaar te laten communiceren, in dit geval meestal sequencers en synthesizers, maar in principe net zo goed lichten/rookmachines.
Het is natuurlijk belangrijk te bedenken dat midi geen geluid is. Het is slechts een stroom commandos van bijvoorbeeld een sequencer naar een synth. De midi zegt gewoon "speel op dat punt een noot c3, van 1/4 tel en met een volume van 120" of "verander de filtercutoff van 0 naar 127"
De synth die de midi ontvangt genereert dan vervolgens het juiste geluid (als het goed is).
Het is dus inderdaad maar vrij weinig data wat door het kabeltje gaat omdat het alleen maar gaat om commando's en niet om echte geluidsdata (digital audio).
Je kan op verschillende kanalen midi versturen zodat iedere synth zijn eigen kanaal en dus zijn eigen data krijgt van de sequencer.
Dit is zo'n beetje het basisprincipe van midi.

Ga even naar de biep, daar staan boeken van 10, 20 jaar geleden die heel goed uitleggen wat midi nou is. Het is nog steeds niet veranderd dus je zult het vast wel snel oppakken.

Maar IMHO is deze vraag net zo basic als het vragen hoe het notenschrift werkt hoor.

Maar ja, ik heb wel eens vragen van mensen gehad die midi wilden opnemen met hun video recorder.

Maar voor menig lid hier zijn dit soort vragen zo basaal dat je er even simpel van wordt. En dit vragen niet altijd een antwoord oplevert waar je wat aan hebt. (jeetje wat beleefd zeg)

Origineel geplaatst door fuse
...en dit vragen niet altijd een antwoord oplevert waar je wat aan hebt.

Vond je mijn korte midi-samenvatting niet goed dan ;)

Ik kan me trouwens heel goed voorstellen dat mensen deze vraag stellen, het is toch wel zo'n beetje DE vraag voor beginnende electronisch-muzikanten. (naast "hoe converteer ik midi naar audio in Cubase")
Tot twee jaar geleden snapte ik er ook de ballen van, maar ik ben er gewoon mee gaan werken en al doende leert men. Het is geen moeilijk systeem, maar kan soms toch voor heel wat hoofdpijn zorgen doordat het nogal cryptisch kan zijn qua terminologie en aanduidingen.

Zoals gezegd, haal eens een boek in de bieb, of lees wat features op het internet. Ik vind zelf dit de beste site voor alle produktie-gerelateerde onderwerpen:

http://www.studiocovers.com/articles.htm

Als daar niet bijstaat wat je zoekt, dan weet ik het ook niet meer.

MIDIBASISBOEK

MIDIBASISBOEK

Lees die boek, en je weet een hoop meer... Te bestellen via www.interface.nl
mbb.JPG

Origineel geplaatst door marten
Mijn probleem is altijd een beetje dat ik precies wil weten hoe iets werkt, dus: ik wil weten hoe je zoveel info door drie draadjes kan krijgen..

geloof ons: dat wil je niet weten.

Als het werkt dan is het toch okee??

thats MIDI....

Origineel geplaatst door arnomusicman
Kun je niet beter vragen WELKE info je allemaal over die drie draadjes kan krijgen

Volgens mij is het antwoord iets als

001010010101011010101010101011010

Als je het letterlijk neemt;)

Huh!? Hoe zit dat dan met draadloze midi. Hoe werkt dat nou weer!?

:confused:

Nooit van gehoord, maar het is ongetwijfeld mogelijk. Als er draadloze data-verbindingen tussen bijv. laptops gemaakt kunnen worden (met infrarood denk ik?) kan dat natuurlijk net zo goed met midi apparatuur.

Back