Voldoet een 20 bit geluidskaart nog?

Musicmaker

Vastbesloten
Ik heb een 20 bit Darla geluidskaart van Echo. Voldoet zo'n kaart nog tegenwoordig, of wordt het tijd om er een aan te schaffen die meer bits heeft?

Re: Voldoet een 20 bit geluidskaart nog?

Origineel geplaatst door Musicmaker
Ik heb een 20 bit Darla geluidskaart van Echo. Voldoet zo'n kaart nog tegenwoordig, of wordt het tijd om er een aan te schaffen die meer bits heeft?

Je hoort echt goed dat die dingen niet meer klinken he? :D

ik draai nog steeds me terratec ewx 24/96 in fruityloops en cubase op 16 bit stereo 44100 Hz (soms 48kHz)

meer bits word het nauwkeuriger opgenomen en weergegeven, dacht ik....maar ik blijf voorlopig bij 16bit / 44100 of 48000Hz.

mzl!

Re: Voldoet een 20 bit geluidskaart nog?

Loop je tegen beperkingen aan dan?

Ik heb de gina...
alleen draai ik nog op 98se...
Voor win2k en XP zijn er vorig jaar nog wel drivers uitgebracht

Geen problemen en maak nog steeds gewoon lekker muziek :)

Origineel geplaatst door Solid_Snake
Bizar

wat ik bizar vind is dat je alleen "bizar"plaatst.... is dat alles wat je kan zeggen?

Loop je tegen beperkingen aan dan?

Nee dat niet. Ik vraag me alleen af of die nieuwere geluidskaarten een stuk beter klinken, en dus geschikter zijn voor professionele doeleinden.

Zo te horen is dat niet helemaal het geval, maar ik ben benieuwd naar eventuele andere opvattingen.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door RPH
wat ik bizar vind is dat je alleen "bizar"plaatst.... is dat alles wat je kan zeggen?

Ik denk dat heer snake dit als een grappige reactie bedoelde op de voorgaande post.

Zolang je niet tegen praktische beperkingen oploopt (zoals: te weinig I/O, te weinig routingmogelijkheden, enz.) zijn je oren de enige dingen die kunnen bepalen of je geluidskaart voldoet voor jou.

Origineel geplaatst door Hazes
Ik denk dat heer snake dit als een grappige reactie bedoelde op de voorgaande post.

bizar ;)

Nee dat niet. Ik vraag me alleen af of die nieuwere geluidskaarten een stuk beter klinken, en dus geschikter zijn voor professionele doeleinden.

Zo te horen is dat niet helemaal het geval, maar ik ben benieuwd naar eventuele andere opvattingen.

Wat wil je ermee doen? dvd-kwaliteit geluid kun je er niet mee opnemen. Gewoon cd kwaliteit natuurlijk wel. Er zijn natuurlijk altijd betere (meestal) duurdere, proffesionelere kaarten te krijgen dan jouw Darla; kaarten die "geschikter zijn voor professionele doeleinden" zoals je zelf zegt.

Ik weet niet,, ik hoor zelfs nog een verschil kwa geluidskwaliteit tussen een Motu en een Delta1010 (MOtu iets frisser en strakker), je zal er kwa sound echt wel op vooruit gaan als je een nivootje hoger gaat.

Het verschil wordt namelijk steeds groter naar mate je meer audio buiten het digitale domein heen en weer gaat routen. Het verschil in geluidskwaliteit zit m niet alleen in het aantal bits, maar ook in de kwaliteit van de DA converters. Die zullen wel wat beter zijn als je gaat overstappen, als het financieel op te hoesten is, zou ik het zeker doen

In de studio werken we met 2 x Layla 20bit. En voor m'n PC thuis heb ik onlangs een Gina 24/96 aangeschaft om thuis wat te kunnen klooien.
Verschil is er zeker. De Gina klinkt frisser, voller in het laag, minder gekleurd (de Layla's hebben een kleuring in het mid-hoog / tophoog). Met de Layla's moet je harder werken om een warme sound te krijgen.

Dus ja, ik denk wel dat je het gaat merken....

Het gaat me er vooral om of m'n geluidskaart nog mee kan. Misschien dat ik nu een mixer of een Nord Modular koop, en dan koop ik een nieuwe geluidskaart wel als het echt nodig is.

Back