Vaaaag geluid uit SH-101

Ionide

analoog lid
Ik was laatst wat aan het freaken, en nou had ik me toch opeens een bizar geluid te pakken! Alsof er opeens spontaan een reverb/echo in zat :confused: het heeft iets te maken met het bijna sync lopen van de lfo en de subosc denk ik. Anyway, vettig was het wel! :L

How to do it: (schuifjesstanden, van links naar rechts)

Tune
iets voorbij het midden, op 13.00 uur zeg maar (hier komen we later bij terug)

Lfo
rate: 10
wave: sine (maar probeer ook eens square, ook leuk effect)

Vco
mod: 0
range: 16'
pulse: niet relevant
pulse mod: niet relevant

Mix
pulse: dicht
saw: dicht
sub: 10
sub mode: 2 oct down, pulse wave (de onderste)
noise: dicht

Vcf
freq: 4 (als uitgangspunt, maar experimenteer maar raak, geeft rare variaties)
res: 0
env: 0
mod: 10
kybd: 0

Vca
gewoon op gate

Env
niet relavant want die gebruiken we niet...hoewel, mischien dat het nog interessant is om het filter ook met de envelope te moduleren?...hmm straks even uitproberen :)

Anyway, als je nu de hoge D aanslaat (op hold zetten is wel makkelijk) hoor je als het goed is het bizarre geluid wat ik bedoel, een langzaam sweepend bwaaauwaaauwoemb...bwaaauwaaauwoemb...

De snelheid kan je aanpassen met de Tune knop. De bruikbaarheid ervan in tracks is twijfelachtig, omdat de timing heel moeilijk precies is af te stellen. Mischien dat het met samplen en/of timestretchen wel wil lukken.

Have fun! :biertje:

Laatst gewijzigd:
Ehm...hoort zoiets niet in Tips & Tricks dan :confused:

Origineel geplaatst door Ionide
Ehm...hoort zoiets niet in Tips & Tricks dan :confused:

Lijkt mij van wel. :)
Zal jouw tip binnenkort eens uitproberen.

Origineel geplaatst door OnAcid
Lijkt mij van wel. :)
Zal jouw tip binnenkort eens uitproberen.
Ik ga het vanavond proberen.

erm... erg loik ditte... voor de SH bezitters om ff na te proggen... en voor de niet bezitters...?
je snapt het al... ik wil een link naar een mp3 zien alhier...

als ik heel vluchtig ff die instellingen bekijk kan ik al haast raden wat voor'n fenomeen dit zou kunnen zijn...
volgens mij is het hoofzakelijk gebasseerd op FM... je maakt verder niet tot weinig gebruik van de 'normale synthese'...

Oei...Mp3 word tricky, aangezien de 101 op m'n kamer in amsterdam staat en ik daar geen computer of andere opname-apparatuur heb. Ik kan opzich wel iets proberen met een walkman met recorder, maar die moet ik dan bij m'n ouders halen en daar ben ik dit weekend waarschijnlijk niet...dus het kan wel even duren hoor... (Of een ander forumlid met een 101 moet iets willen opnemen :) )

Maar ik denk dat je het effect op de meeste synths met een snelle lfo en een subosc wel zou kunnen bereiken.

Het is inderdaad een beetje FM-achtig, maar dan via het filter. Als je de cutoff open gooit klinkt het ook weer heel anders kwa sweep-timing, dan gaat het echo-effect een beetje weg.

Attachments

• sh-101-patch-2.jpg
    sh-101-patch-2.jpg
    36,9 KB · Bekeken: 190
Back