4 keyboards op een computer? Hoe aan te pakken???

Slipperman

Rooibosje iemand?
Hallo mensjes,

Ik wil 4 keyboards op een computer aan sluiten om ze te kunnen laten besturen door cubasis of een ander programma (Quartz Audio Master). Hoe doe ik dit.

Het is de bedoeling dat ik kan opnemen en dat de computers volume, pan, modulation, expression, bank select en program change (Vooral laatste 2 en volume/modulation) naar de keyboards toe sturen zodat ik ze niet telkens moet programmeren. Dit lukt mij gewoon niet aangezien ik 2 handen heb.

Wie o wie kan mij helpen???

Als je voor alle keyboards de volle 16 midi-kanalen wilt gebruiken dan zul je een midi-patchbay moeten aanschaffen. Egosys (http://www.egosys.net) heeft bijvoorbeeld de Miditerminal 4140 (4in/4out), zeer strakke timing (ik heb hem zelf ook).
Je kunt ze natuurlijk ook doorlussen via midi-thru, maar je kunt dan niet voor alle keyboards alle 16 kanalen gebruiken, je zult ze moeten instellen voor ontvangst op een bepaald kanaal.

Daarnaast kun je vanuit elke sequencer program changes sturen etc, maar dan moet je ze wel met de hand invoeren, tenzij je een studiomodule/instrumentdefinition (=lijst met namen van alle patches/programs) kunt vinden voor je keyboards, dan hoef je alleen maar het instrument te kiezen, en stuurt de sequencer de programchange door. Ik weet niet precies hoe bijvoorbeeld Cubase daarmee omgaat, maar ik heb zelf Cakewalk waarin ik alle instrumentdefinities heb staan van m'n Roland JV-1010 en Korg Triton Le, zodat ik vanuit Cakewalk de patches/programs etc kan selecteren, zonder de synth te hoeven programmeren.

Ik hoop dat dit een beetje antwoord geeft op je vraag, misschien dat je nog iets duidelijker kunt formuleren op welke manier je precies aan de slag wilt.

Een midi interface kopen en de handel daarop aansluiten.

Midiman, Opcode, Emagic en zo nog veel meer merken.
4x4 is leuk(4 in en 4 out), maar als je nog meer spullen wilt kopen en dus aansluiten, dan kan je beter een 8 in en 8 out nemen. Heb je eerst genoeg ;)

het is wel handig om een
multitimbraal keyboard aan te schaffen.
Roland E10
Yamaha PSR 170
Casio CTK 471 zijn inderdaad keyboards en niet multitimbraal
en de Yamaha DX7
is een bak met midi maar vraag nie hoe...
Om te beginnen is een USB kabeltje al genoeg.
maar erg ver kom je er niet.

Ze hebben allemaal MIDI in en Out en een paar ook wel Thru. DUs waarom het niet zou kunnen????? Ik heb 2 USB poorten dus nu ben jij weer aan de beurt om wat uit te leggen.

Het kan wel maar dan heb je 4 maar trackjes bijv.

Ch 1=Roland E10
Ch 2=Yamaha PSR 170
Ch 3=Casio CTK 471
Ch 4=Yamaha DX7

en daar moet je het mee doen.
Als je een multitimbrale(meer kanalen in een synth)
heb meestal 16 of 32 kanalen dan kun je hele
arrangementen maken.

Ik wil voor performance en gewoon spelen een volle MIDI track gebruiken met drums ed. Ik laat alleen het geluid van de synths weg omdat ik die zelf speel. Ik heb dan dus 4 kanalen met opdrachten. Dat is het uiteindelijke doel. Als ik de MIDI afspeel dan gaan de opdrachten naar de synths die dan worden geprogrammeerd.

Back