Energie in je track

Mike Rockmore

Ouwe rot
Ik zit nu al een weer een poosje te kloten met techno, gaat me redelijk af maar ik krijg die absolute echte echte energie van de techno er niet helemaal goed in. Nu zou ik graag wat tips en tricks hebben van jullie, doorgewinterde producers.

Wat me ook vaak gebeurt in al de heisa om het energiek te maken, dat de rooie draad totaal niet meer te horen is, dat het arrangement erg messy wordt. Het moet dus lekker clean en toch ongeloofelijk fel/energiek zijn, vandaar deze thread, ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.

Grtz Mike
:smeris:

Ik ben niet echt een doorwinterde producer, maar ik weet wel dat je door je stereobeeld volledig te gebruiken en juist te EQen heel ver komt!

En natuurlijk ook de kunst van het weglaten.

Dat allemaal voor zover je het nog niet wist :D

Inderdaad, een heel druk ritme, maar geen rommeltje, dat is een kwestie van secuur mixen, en EQ-en

Ben nou de laatste tijd ook druk bezig met het perfectioneren van de eindmix. Heb gemerkt dat compressie ook wel heel belangrijk is. Maakt alles zo veel dikker. De meest trieste geluiden kan je soms veranderen in dikke, brute herrie. Of gewoon veel strakker maken. Je probeert natuurlijk altijd de perfecte mix te creeren, maar vergeet niet dat je track uiteindelijk toch professioneel gemasterd gaat worden. Dat voegt ook nog wat toe qua diepte, breedte en punch. Dus jouw track die thuis gemaakt is, zal altijd wel wat minder imposant klinken dan die je op cd's enzo tegenkomt. Dit weetje moet je natuurlijk niet te pas en te onpas gaan gebruiken als smoes, om zo te verklaren waarom jouw nummer niet zo strak als andere nummers is. Maar een professionele mastering kan wel net dat extra beetje geven...

Oke nieuw hoofdstuk in mijn lange weg naar een goeie track :D compressie, kan iemand mij hier het fijne van uitleggen ? doe je dit doormiddel van je track bijvoorbeeld in soundforge te pleuren of met een plug in ofzo ? EQ-en daar weet ik het fijne wel van maar compressen vertel me daar eens wat meer over.... als het niet te veel moeite is natuurlijk :engel:

Grtz Mike

over de techniek van compressie is al zo veel geschreven dat je misschien beter even de zoekfunctie kunt gebruiken van dit forum (of op google natuurlijk).

In ieder geval kan compressie je zeker helpen om meer energie in je muziek te krijgen. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het absoluut noodzakelijk is om die energie te krijgen.
Compressen kan op twee manieren: met een hardware compressor of een software plugin. Ik weet niet wat voor gear je gebruikt dus ik kan je nog nergens naar verwijzen.

Ook nog even dit: compressen leer je niet zo maar. Het is niet zo makkelijk om te horen als je niet weet waar je naar moet luisteren. Veel uitproberen maar ook gewoon veel erover lezen zodat je in ieder geval het principe begrijpt en weet wat je aan het doen bent. Dat maakt het luisteren namelijk al weer een stuk makkelijker.

Er staan hier op het synthforum heel veel dingen over compressie en trouwens ook over hoe je je track in het algemeen lekker kan laten klinken. Ook ff googlen kan wel helpen, er zijn talloze sites met tips en tricks enzo. Misschien kan je daar eerst kijken en dan later terugkomen met wat specifiekere vragen over dingen die je niet begrijpt. Veel mensen beginnen op dit forum nl altijd te zeiken over dat er voortdurend nieuwe threads worden gestart met dezelfde vragen en onderwerpen. Dus als je eerst ff rondneust met de zoekfunctie, dan kom je al een heel eind!

Succes!

Oke ik zal het forum ff afzoeken Snake thnx 4 deze info in ieder geval, compressen kan met wat voor plug ins? en dan gewoon over je master kanaal of op elk kanaal compressen ? hoe zit dat precies ? dat kan je me toch nog wel ff uitleggen, zo te horen moet ik dus echt met compressors aan de slag gaan. Ratio's etc daar gaat het over toch? Ik zal zo ff rondstruinen op het forum.

Ja klopt fokov daar wordt over gezeurd maar ik denk toch altijd dat mijn situatie net iets anders is en dat daarom mijn thread wel kan worden gestart :D bovendien is het voor mij beter om het in redelijke lekeen taal te lezen om het echt te begrijpen. En als ik iets vraag in ouwe threads wordt er meestal niet meer op gereageerd vandaar mijn keuze...

Ik ga ff googlen etc, heb je zelf nog sites die je aanraadt op dit gebied?

Grtz Mike

Gebruik de trigger input van een (hardware) compressor om met de kick de percussie weg te drukken. Dit zorgt ervoor dat op het cruciale moment (als de kick er is) de rest ff wat zachter wordt afgespeeld en je kick dus lekker dwars door alles heen ramt.

Origineel geplaatst door bazziman
Gebruik de trigger input van een (hardware) compressor om met de kick de percussie weg te drukken. Dit zorgt ervoor dat op het cruciale moment (als de kick er is) de rest ff wat zachter wordt afgespeeld en je kick dus lekker dwars door alles heen ramt.

Volgens mij heet dit side-chain compressie, dit kun je software-matig natuurlijk ook doen.

Energy?

-Staat alles goed in swing? (timing? hihat later/eerder,clap iets eerder/later, loops die tegendraads doen aftunen opschuiven etc etc etc....???)
-Kick apart compressen op het kanaal zelf to hij lekker klinkt zodat hij bij je track past. (kicks LAYEREN(stapelen/mixen) achteraf samplen als 1 kick)
-Bassline VS Kick battle vermijden, 1 van de twee mag de overhand halen qua preferè, maar kan ook perfect in balans, allez moet in balans (klinkt tegendraads hè?)
-Arrangementen opvullen met tegen- of volgmelodieen of dat andere achergrondsounds&riffs de boel opzweepen, energie geven (let op voor rommelig, kan even duren eer je het juiste amalgaam bereikt)*
*=soms lijkt het allemaal clean, maar na grondige analyze steekt er meer in dan je denkt *D de kunst is de juiste ingredienten (te horen in je hoofd?) voor je het resultaat hebt dat je wenst

Dansmuziek mixed men op "studiomonitors" en Kick and Basslines zijn het meest belangrijk als basis voor de energie!
Op eindmix lichte multibandcompressie met WAV pluggins of Ozone isotope wil wel eens helpen nadat het al goed staat, het toch nog iets op te blinken.

ENERGY... FloW... ETERNAL.....!

Zo en dan nu aan de slag! :L

:mega:

Compressie is een belangrijke tool om de boel te laten knallen maar hij wordt hier beschreven als één van de belangrijkste terwijl het licht/donker verhaaltje vergeten wordt.

Als je wilt dat iets eruit knalt moet je er iets tegenoverstellen dat niet knalt anders ervaar je niet of iets 'knalt' als alles het zelfde is...
Zachte geluiden naast harde geluiden zorgen ervoor dat het lijkt alsof de harde geluiden nog meer energie hebben.
Saaie geluiden naast interessante geluiden zorgen ervoor dat de interessante geluiden nog interessanter klinken.

Compressie is een goede tool maar alleen daar kom je er niet mee.

gr. Tom

Origineel geplaatst door Prophet
Energy?

-Staat alles goed in swing? (timing? hihat later/eerder,clap iets eerder/later, loops die tegendraads doen aftunen opschuiven etc etc etc....???)
-Kick apart compressen op het kanaal zelf to hij lekker klinkt zodat hij bij je track past. (kicks LAYEREN(stapelen/mixen) achteraf samplen als 1 kick)
-Bassline VS Kick battle vermijden, 1 van de twee mag de overhand halen qua preferè, maar kan ook perfect in balans, allez moet in balans (klinkt tegendraads hè?)
-Arrangementen opvullen met tegen- of volgmelodieen of dat andere achergrondsounds&riffs de boel opzweepen, energie geven (let op voor rommelig, kan even duren eer je het juiste amalgaam bereikt)*
*=soms lijkt het allemaal clean, maar na grondige analyze steekt er meer in dan je denkt *D de kunst is de juiste ingredienten (te horen in je hoofd?) voor je het resultaat hebt dat je wenst

Dansmuziek mixed men op "studiomonitors" en Kick and Basslines zijn het meest belangrijk als basis voor de energie!
Op eindmix lichte multibandcompressie met WAV pluggins of Ozone isotope wil wel eens helpen nadat het al goed staat, het toch nog iets op te blinken.

ENERGY... FloW... ETERNAL.....!

Zo en dan nu aan de slag! :L

:mega:

Het arrangement is goed alles staat op de plek, het klinkt allemaal goed structueel gezien, bassline klopt ik heb em in dit geval in balans met de kick, misschien mist er een snare ofzo maar ik vind een snare echt een lelijk geluid, ligt misschien aan mij maar in mijn tracks, vindt ik het zonde om een snare erin te doen ik heb wel vaak een snare op de 2/4 kick en 4/4 kick om de kick wat leuker te maken. Ik heb die snare heel zachtjes staan, verder wat bedoel je met volgemelodieen?

Hij klinkt soms leeg terwijl hij eigenlijk heel vol moet klinken. Heel irritant is dit, als ik er nog meer 'inprop' wordt ie weer heel choatisch, en raak ik de rode draad kwijt, ik moet dus een balans hierin vinden, zei het door EQ-en, filteren of wat dan ook, ik denk dat de enige optie expirimenteren is.

En prophet als ik mijn kicks layer compress etc, opnieuw opneem en dan weer laat spelen klinkt ie dikker vetter ? Ik zal het eens proberen, misschien is dit net dat extra stukje energie, wat ik nodig heb.

Nu verder nog, geluiden die wat mij betreft erg opzwepend zijn zijn de hihats, zijn er nog andere geluiden/instrumenten die ditzelfde effect geven? Ja de snare... maar die klinkt bij mij altijd te schel in de mix op een of andere manier zelfs als ik het lowpass of highpass filter. (ff offtopic heeft iemand nog een goeie gratis filter die hij mij aanraadt?)

Thnx 4 alle info

Grtz Mike

-ik bedoelde eigenlijk zoiets dat volgt achter een arrangenment,zoals een simpele lichte SAW ofzo dat ofwel met LFO ofwel als korte noot (arpeggio kan ook) 1/8 of 1/16 den, een hoofdriff of Arr. volgt zodat het dichtgesmeerd word/energie geeft.
Kan bij subtiel gebruik heel wat energie geven zondar dat je het als luisteraar echt doorhebt wat erachter steekt.

-ALs je nu afmixed en je eigen track afluisterd en dat A/B vergelijkt met een gelijkaardige toptrack van een andere artiest/producer, wat mankeer je dan...?? Tracht het na te bootsen door te blijven vergelijken, ga je heel wat van leren.

-Als je je kicks layered dan sample je die hoop gewoon zonder compressie, zodat je achteraf alles nog onder controle hebt.
Maar eer je sampled moet je na verloop van tijd zker zijn dat het "DAT" is wat je wil, anders kan je van voorafaan beginnen als je je instellingen van die layer dikwijls hebt weggekieperd ofzo.
Het kan zijn dat je met 2 kicks toekomt voor hetgeen je wil, maar het kunnen er ook 5 zijn (attackt van 1, de push van 2, het sub zonder attack van 3 enz... )

-Je kan alle drumklanken gebruiken, maar ze moeten in je mix passen, tracht orgineel te zijn, das oefening. Loops ondersteken met het laag eraf kan ook wel eens alles de juiste duw geven (bijna altijd aanwezig bij mijn keysport soms meerdere)

-Vitalizers kunnen ook helpen bij subtiel gebruik (kweet geen plugs want alles bij mij is hardware meestal)

Re: Energie in je track

Origineel geplaatst door Funkadelic
Ik zit nu al een weer een poosje te kloten met techno, gaat me redelijk af maar ik krijg die absolute echte echte energie van de techno er niet helemaal goed in. Nu zou ik graag wat tips en tricks hebben van jullie, doorgewinterde producers.

Wat me ook vaak gebeurt in al de heisa om het energiek te maken, dat de rooie draad totaal niet meer te horen is, dat het arrangement erg messy wordt. Het moet dus lekker clean en toch ongeloofelijk fel/energiek zijn, vandaar deze thread, ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.

Grtz Mike
:smeris:

Talent. Je hebt het of je hebt het niet.
:D

Re: Re: Energie in je track

Origineel geplaatst door Kat Yidaki

Hmm ik dacht dat dit forum er was om vragen te stellen etc. Niet om elkaar een sneer te geven. Ik vraag naar dingen die ik kan leren over het producen, dit heeft IMO niet alleen maar met talent te maken maar ook met know how. Ik snap deze opmerking dan ook niet echt, lijkt wel dat dit alleen gepost is om mij een kutgevoel te geven?

Grtz Mike

En P.S. Prophet ik snap wat je bedoelt ik ga er nu mee aan de gang Thnx Man! aan jou reacties heb ik tenminste wat !! :biertje:

Origineel geplaatst door Kat Yidaki

Bericht door een moderator:
Reageer a.j.b. ontopc, en probeer een reactie uit tenminste 2 zinnen te laten bestaan. Dit alles om wat kwaliteit in de inhoud van dit forum te houden.

Re: Re: Re: Energie in je track

Re: Re: Re: Energie in je track

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Bericht door een moderator:
Reageer a.j.b. ontopc, en probeer een reactie uit tenminste 2 zinnen te laten bestaan. Dit alles om wat kwaliteit in de inhoud van dit forum te houden.

Deze reactie is behoorlijk on-topic. Energie haal je ook niet uit compressors of andere effecten... het moet in de muziek zelf zitten. Ik raad iedereen aan minstens 1 echt instrument te spelen naast het klooien met sequencers. Nog beter: ga in een band spelen en probeer eerst een tijdje een goede muzikant te worden.

Back