en comprerssie is ook geen toverkunst hè
het dient om iets te hard neer te drukken op de hoogste toppen of pieken, maar bij het subtiel te gebruiken is het gewoon een extra effect dat goed klinkt en het geheel op een mooie rechte lijn houd (in bedwang dus)
Te boomy tracks kan je het laag gaan uitcompressen zodat het menselijker klinkt.
Bij zang bvb kan je de stem echt gaan crancken op 4:1 maar je kan evengoed gewoon 2:1 en lichtjes te toppieken in bedwang houden. Lampencompressors doen hier iets mooi met de klank, in sofplugs bestaan er nabootsers op dat gebied.
ritmes gaat men gewoonlijk wat intomen en/of extra in de verf zetten door hem in te stellen op HARD KNEE
geluiden en zang meestal SOFT kNEE of iets daar tussenin.
---------> MAAR ER GAAT NIEMAND met zijn cd terug naar de winkel gaan voor te zeggen: " die stem is ni goe gecompressed, geef mijn geld maar terug hè madam"
en je topic werd gevraagd hoe clean en toch energiek, wel het is een combinatie van de juiste geluiden met de juiste ahctergond opvulsels (zowel ritmiek alsook bijgeluiden die men niet op het eerste gehoor waarneemt) en compressie op kicks soms ook wel basslines maar ook wel op snares en clapz. Niet te veel ook niet. Oefenen....
Voor het overige, luister maar eens stomweg naar een best off'ke van ABBA, en rafel die arrangementen maar eens uit met een goeie headphone of monitor, dan ga je eens wat ontdekken wat geniale truukjes er gebruikt worden om arrangementen en zang in de witte lak te zetten. Het hoeft niet altijd techno te zijn ze waarvan je moet leren te producen.
Het maken van een track kan je en evalueer je van je zelf elk jaar beter en beter, na 10 jaar bij mij nog steeds en ik denk dat het nog volgt en misschien nooit stopt. Ik hang dan ook wel geen 10 uur per dag in de studio dus er zijn er die dat op mindere tijd veel verder kwamen dan ik nu. Maar dat heeft zijn redenen (budget) dat ik me in de beginjaren niet al te zot heb gemaakt waarom het niet ging, wees dus gerust en hiermee doel ik ook op: goede gear is ook noodzakelijk en kost geld. Maar softs worden wel beter en beter en nu de nieuwkomers kunne een pak geld in hun zakken late steken. Dat wel.
De keuze van piano te gaan leren is heel goed voor toekomstige producers denk ik. Een goede uitrafelmachine qua arrangementen is deze hier:
http://www.vanbasco.com <-------de" karakokèplayer" downloaden (gratis)en installen, in het programmaatje linksboven het vergrootglas aanklikken en je kan automatisch daar midifiles op het net searchen en direct afspelen en arrangementen uitrafelen, je volgt ze gewoon op het klavier, mute ze, solo't ze tempo changen etc... archiveren
heb alle discotunes, trance, technotoestanden al gevonden, echt leuk, binnenkort wil ik ook eens wat jazz gaan uitrafelen, tzal geflipt worden vrees ik
have fun!