Energie in je track

Origineel geplaatst door Funkadelic
Dit kan niet gewoon met volume knoppen geregeld worden?

Nee, met een sidechain (zoals dit idd heet) laat je de bd de compressor triggeren...tussen de BD in stop je met compressen dus dan wordt het geluid weer harder. Als je geen kick hebt in een stukje hoor je dus de percussie in haar volle glorie....

en bovendien zoek ik iets software gerelateerds zeg maar :D dus gratis plug ins etc, hardware heb ik nie dus daar kan ik vrij weinig mee.. iig bedankt voor je reactie bazziman!

Grtz Mike

Tuurlijk, daarom staat hardware ook tussen haakjes. Ik ben geen software expert, maar ik weet zeker dat er ook goede software plugins zijn...gratis en voor niets.

Re: Re: Re: Re: Energie in je track

Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Deze reactie is behoorlijk on-topic. Energie haal je ook niet uit compressors of andere effecten... het moet in de muziek zelf zitten. Ik raad iedereen aan minstens 1 echt instrument te spelen naast het klooien met sequencers. Nog beter: ga in een band spelen en probeer eerst een tijdje een goede muzikant te worden.

Kijk als je zoiets post, daar kan ik wat mee, ik ben ook bezig om piano lessen te regelen etc. Grtz Mike

Origineel geplaatst door bazziman
Nee, met een sidechain (zoals dit idd heet) laat je de bd de compressor triggeren...tussen de BD in stop je met compressen dus dan wordt het geluid weer harder. Als je geen kick hebt in een stukje hoor je dus de percussie in haar volle glorie....

Tuurlijk, daarom staat hardware ook tussen haakjes. Ik ben geen software expert, maar ik weet zeker dat er ook goede software plugins zijn...gratis en voor niets.

Okay nogmaals ik zal dit ook uitproberen misschien is dit idd net dit beetje extra wat ik nodig heb, eerst maaar op zoek naar een plug in die dit voor mij kan doen. Iig thnx voor de informatie bazziman, stel ik erg op prijs

:mexico:

Probeer het niet altijd gelijk in de sound te zoeken (compressie, effecten e.d.)

Kijk ook eens naar je arrangement en wat je daar evt. nog zou kunnen doen om het energieker te maken.
Dit klinkt makkelijker dan het is ;)

Voorbeeldje, wees in het begin van je track spaarzaam met 16e noten. Dat kan zijn van je hihat, of je arpeggio
hierdoor creeer je jezelf de mogelijkheid om ineens om te schakelen naar 16e noten waardoor het nummer meer energie lijkt te krijgen. (denk bijv. aan nummers waarbij ineens een shakertje erbij komt en hoe lekker dat eigenlijk is!)

Of kijk eens of een van de tracks misschien wel in kwarttriolen (12/8 of 6/8) lekkerder erbij klinkt.
Hiermee creeer je als het ware een extra laag in de muziek waardoor je nummer meer diepte krijgt en bovendien wordt het interessanter voor de luisteraar omdat die dan kan kiezen welk ritme/geluidje hij gaat volgen...

Al met al, wees dus zuinig met je geluiden in de zin van, wanneer laat je ze erin komen.
Als je je mix te druk vind worden dan kan er misschien best wel een geluidje weg die geen functie heeft

Wat ik wil zeggen is, dat je met het arrangement (midi) nog zoveel kan doen om het energieker te maken dat je wellicht die compressie niet eens nodig hebt over de eindmix. Compressie over de individuele geluiden is natuurlijk wel prima

en comprerssie is ook geen toverkunst hè
het dient om iets te hard neer te drukken op de hoogste toppen of pieken, maar bij het subtiel te gebruiken is het gewoon een extra effect dat goed klinkt en het geheel op een mooie rechte lijn houd (in bedwang dus)
Te boomy tracks kan je het laag gaan uitcompressen zodat het menselijker klinkt.
Bij zang bvb kan je de stem echt gaan crancken op 4:1 maar je kan evengoed gewoon 2:1 en lichtjes te toppieken in bedwang houden. Lampencompressors doen hier iets mooi met de klank, in sofplugs bestaan er nabootsers op dat gebied.
ritmes gaat men gewoonlijk wat intomen en/of extra in de verf zetten door hem in te stellen op HARD KNEE
geluiden en zang meestal SOFT kNEE of iets daar tussenin.

---------> MAAR ER GAAT NIEMAND met zijn cd terug naar de winkel gaan voor te zeggen: " die stem is ni goe gecompressed, geef mijn geld maar terug hè madam":( ;)

en je topic werd gevraagd hoe clean en toch energiek, wel het is een combinatie van de juiste geluiden met de juiste ahctergond opvulsels (zowel ritmiek alsook bijgeluiden die men niet op het eerste gehoor waarneemt) en compressie op kicks soms ook wel basslines maar ook wel op snares en clapz. Niet te veel ook niet. Oefenen....

Voor het overige, luister maar eens stomweg naar een best off'ke van ABBA, en rafel die arrangementen maar eens uit met een goeie headphone of monitor, dan ga je eens wat ontdekken wat geniale truukjes er gebruikt worden om arrangementen en zang in de witte lak te zetten. Het hoeft niet altijd techno te zijn ze waarvan je moet leren te producen.

Het maken van een track kan je en evalueer je van je zelf elk jaar beter en beter, na 10 jaar bij mij nog steeds en ik denk dat het nog volgt en misschien nooit stopt. Ik hang dan ook wel geen 10 uur per dag in de studio dus er zijn er die dat op mindere tijd veel verder kwamen dan ik nu. Maar dat heeft zijn redenen (budget) dat ik me in de beginjaren niet al te zot heb gemaakt waarom het niet ging, wees dus gerust en hiermee doel ik ook op: goede gear is ook noodzakelijk en kost geld. Maar softs worden wel beter en beter en nu de nieuwkomers kunne een pak geld in hun zakken late steken. Dat wel.

De keuze van piano te gaan leren is heel goed voor toekomstige producers denk ik. Een goede uitrafelmachine qua arrangementen is deze hier:

http://www.vanbasco.com <-------de" karakokèplayer" downloaden (gratis)en installen, in het programmaatje linksboven het vergrootglas aanklikken en je kan automatisch daar midifiles op het net searchen en direct afspelen en arrangementen uitrafelen, je volgt ze gewoon op het klavier, mute ze, solo't ze tempo changen etc... archiveren

heb alle discotunes, trance, technotoestanden al gevonden, echt leuk, binnenkort wil ik ook eens wat jazz gaan uitrafelen, tzal geflipt worden vrees ik
8D

have fun!

Origineel geplaatst door Prophet
http://www.vanbasco.com <-------de" karakokèplayer" downloaden (gratis)en installen, in het programmaatje linksboven het vergrootglas aanklikken en je kan automatisch daar midifiles op het net searchen en direct afspelen en arrangementen uitrafelen, je volgt ze gewoon op het klavier, mute ze, solo't ze tempo changen etc... archiveren

heb alle discotunes, trance, technotoestanden al gevonden, echt leuk, binnenkort wil ik ook eens wat jazz gaan uitrafelen, tzal geflipt worden vrees ik
8D

have fun!
die ga k s proberen , ziet er interesting uit

Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Deze reactie is behoorlijk on-topic. Energie haal je ook niet uit compressors of andere effecten... het moet in de muziek zelf zitten. Ik raad iedereen aan minstens 1 echt instrument te spelen naast het klooien met sequencers. Nog beter: ga in een band spelen en probeer eerst een tijdje een goede muzikant te worden.

DOGMA VAN DE WARE MUZIEK

1. Je kunt geen goede muziek maken zonder eerst in een band te spelen.
2. Een computer is geen echt instrument.
3. Sequencers zijn niet muzikaal.
4. Een goede muzikant ben je alleen als je een instrument kunt bespelen (d.w.z. een gitaar of een piano, zie ook punt 2.)

;)

---------> MAAR ER GAAT NIEMAND met zijn cd terug naar de winkel gaan voor te zeggen: " die stem is ni goe gecompressed, geef mijn geld maar terug hè madam"

Nou, als je hoort hoe veel muziek tegenwoordig aan gort gewalst wordt door een stelletje gekken met compressors...
"jongens, kunnen jullie het nog ietsje harder laten klinken, zoals die nieuwe van Britney Spears?!"
"WAT ZEG JE??"
"OF JE HET NOG WAT HARDER KAN LATEN.....OH LAAT MAAR..."

;)

Wat betreft suggesties over sidechain compressie, laat die jongen nou eerst maar eens de basisprincipes van compressie leren, daar ben je echt wel een paar maanden zoet mee. Pas daarna kun je aan specifieke toepassingen gaan denken.
En Funkadelic: geef even een lijstje met wat voor spul je nu gebruikt voor je muziek en zet even een mp3 van je track online zodat we het kunnen horen. Dat praat een stuk makkelijker en dan hoeft iedereen niet zo in het wilde weg suggesties te doen.

regel 1 bass en ritme zijn de drive en moeten goed samen werken !!
zeker als er funk ernegie in moet zitten
ook qua drums denk drummen
een drummer heeft maar 2 handen etc.
die kan hij niet allemaal gebruiken

kortom .. er moet gaten tussen de kaas zitten
netzoals rust periodes in je groove , arrangement etc.

- bij 4 bars, 2bars iets doen en dan de andere 2bars niet of een octaaf lager, of hetzelfde maar dan andere sample...

- percussie elementen, paar harde ritmische dingen en de rest erg zacht bij elkaar mixen, bijna niet hoorbaar... dat je echt moet zoeken naar die individuele sounds... dan krijg je die grooves die moeilijk te grijpen zijn op het eerste gehoor...

ik heb naar de track van Funkadelic geluisterd.. en een ding wat me opvalt qua energie is vanaf 2:18 dat je daar een saw-wave keihard hebt ingemixt, daarbij een behoorlijk harde kick, dan een heel softe clap achtig geluidje op 2 en 4, die alle energie weghaalt en dan een nogal suffe hi-hat.

Omdat in de track op sommige momenten heel weinig geluiden tegelijkertijd te horen zijn, moeten volgens mij, alle geluiden echt staan als een huis. Zoals al eerder is gezegd, als je hele drukke percussie hebt, dan zijn een paar geluiden heel sterk en naar voren geplaatst, en een aantal zijn zachter en subtieler om het op te vullen. Als je nou maar heel weinig geluiden gebruikt, dan werkt het minder goed denk ik als je ook dan geluiden met weinig power gebruikt.

Verder hoor ik heel veel een hele lange saw-wave in je track. Als je daar verder niks aan toevoegd (behalve dus de standaard drumbeat) dan is die ene noot niet genoeg om daar veel energie uit te krijgen.

Dus, ik denk dat het in je voorbeeld-track niet aan compressie of eq ligt, maar simpelweg aan de gebruikte geluiden en je arrangement.

Origineel geplaatst door Solid_Snake
Dus, ik denk dat het in je voorbeeld-track niet aan compressie of eq ligt, maar simpelweg aan de gebruikte geluiden en je arrangement.

klopt!

en ook voor het overige mag het misschien iets openener, dus ietsje helderder qua totaalbeeld, maar dat kan best bij de mastering, niet teveel mee inzitten...eerst het andere

Origineel geplaatst door Solid_Snake
ik heb naar de track van Funkadelic geluisterd.. en een ding wat me opvalt qua energie is vanaf 2:18 dat je daar een saw-wave keihard hebt ingemixt, daarbij een behoorlijk harde kick, dan een heel softe clap achtig geluidje op 2 en 4, die alle energie weghaalt en dan een nogal suffe hi-hat.

Omdat in de track op sommige momenten heel weinig geluiden tegelijkertijd te horen zijn, moeten volgens mij, alle geluiden echt staan als een huis. Zoals al eerder is gezegd, als je hele drukke percussie hebt, dan zijn een paar geluiden heel sterk en naar voren geplaatst, en een aantal zijn zachter en subtieler om het op te vullen. Als je nou maar heel weinig geluiden gebruikt, dan werkt het minder goed denk ik als je ook dan geluiden met weinig power gebruikt.

Verder hoor ik heel veel een hele lange saw-wave in je track. Als je daar verder niks aan toevoegd (behalve dus de standaard drumbeat) dan is die ene noot niet genoeg om daar veel energie uit te krijgen.

Hier ben ik het mee eens. Zie ook mijn reactie in de betreffende thread. Het nummer zelf mist energie in de geluiden en het arrangement wat met compressie/eq niet op te lossen is.

Back