nog een batterij vraag

homer

Nieuwkomer
Hallo Forummers,

Tja, ik blijf maar bezig met batterijen… Zo had ik vorige keer de vraag over het vervangen van de interne batterij van de Juno 106 en zo heb ik weer een andere batterij vraag.

Bij mijn juno 106 en poly 800 kon ik de batterij nog zelf verwisselen. Dit gaf wel het probleem dat alle geluiden op de apparaten gewist waren. Deze konden uiteindelijk gemakkelijk teruggezet worden mbv de geluiden op een cassette bandje. Dit is uiteindelijk allemaal prima gegaan, mede door de hulp en tips van een aantal forummers.

Nu heb ik in December de Roland XP-30 gekocht en zie tot mijn stomme verbazing dat deze ook een interne batterij heeft. Nu zou dit niet zo’n probleem zijn, als er op de XP-30 ook een systeem zat om de geluiden op te slaan (behalve een smart-card die ik niet heb en die ook niet meer verkocht wordt, wat trouwens een slechte service van Roland is).

Het is nu nog niet aan de orde, maar het zal er dus uiteindelijk op neer komen, dat ik de XP-30 naar de dealer moet brengen om de interne batterij te laten vervangen als deze bijna leeg is met de kans alsnog alle eigen instellingen kwijt te raken….(dit vanwege het feit zelf geen back-up van de geluiden te kunnen maken)

Mocht ik het dan toch zelf proberen om de batterij te gaan vervangen, ben ik dan ook alle fabriekinstellingen kwijt en zit ik dan met een apparaat zonder geluiden?
Of is het überhaupt al niet meer mogelijk om zelf de batterij van de XP-30 te verwisselen en is dit een manier om aan extra inkomsten te komen bij Roland!:(

FF een sysex dumpje van je belangrijke settings in een sequencer maken?

Ik zie geen probleem...

eh een wat voor dump?
Sorry, ik ben sinds een paar maanden bezig om mijn oude hobby
weer wat op te pakken en ben er toch zo'n 15 jaar uitgeweest.
In die tijd is er veel veranderd :D

wat bedoel je precies?

Re: nog een batterij vraag

Origineel geplaatst door homer
Bij mijn juno 106 en poly 800 kon ik de batterij nog zelf verwisselen. Dit gaf wel het probleem dat alle geluiden op de apparaten gewist waren.

Je kan ook tijdens het vervangen van de battery tijdelijk een nood battery over de te vervangen battery heen solderen..

Paralell eroverheen dus... zodra de originele battery is vervangen. soldeer je de tijdelijke accu weer los.. ;)
En voila alle params en patches zijn behouden :)

Is maar een itsie bitsie klein tipje.. :P

Eraz

Thanx voor de tip, daar zal ik aan denken bij het verwisselen.....
scheelt een hoop ellende......:okdan:

Origineel geplaatst door homer
eh een wat voor dump?
Sorry, ik ben sinds een paar maanden bezig om mijn oude hobby
weer wat op te pakken en ben er toch zo'n 15 jaar uitgeweest.
In die tijd is er veel veranderd :D

wat bedoel je precies?

Als je even rondneust in de system settings van je synth,
zal je ergens een menu tegen komen met daarin zoiets als:
dump settings, of sysex dump o.i.d.

Als je dit uit laat voeren, dumpt je synth zijn hele geheugen
via midi, als je deze info weer opneemt in een sequencer die
in opname staat, kan je zo de data opnemen in je sequencer
en naderhand weer afspelen naar je synth waardoor deze weer
alle oude patches krijgt.

Google anders ffies op "sysex dump" en "how to" of zo...

Suk6!

Toch nog even terugkomen op die smart-card van roland. Die heb ik eigenlijk dus
helemaal niet nodig?
In principe kan alles via MIDI (natuurlijk met een MIDI adapter) opgeslagen worden op de harde schijf van de computer of op een sequencer (die ik trouwens niet heb), dit mbv sysex dump.
Ik moet er alleen voor zorgen dat ik een programma op de computer installeer waarmee ik de geluiden kan beheren ( bv. changeIT of midioxse).

Op de XP zit inderdaad een programma voor het dumpen van de settings. Is dumpen
dan kopiëren of verplaatsen?

Back