MPC en mijn PC...

Funk

Nieuwkomer
Hallo iedereen, dit is mijn eerste post op dit forum en ik heb totaal geen verstand van studio-apparatuur, dus bij voorbaat excuses voor domme vragen.

Deze week heb ik mijn chique hifi-set verkocht plus een van mijn twee Technics sl-1200's. Van het geld dat ik hieraan over heb gehouden ben ik van plan een goedkoop computertje te kopen, een set monitors en een (semi)professionele geluidskaart. Ik heb vroeger gedj-ed, hou erg van muziek (hip-hop, broken beats, nu-jazz achtige dingen) en wil een beetje gaan samplen. Om toch enigszins creatief met muziek bezig te zijn, nu ik nooit meer plaatjes aan elkaar sta te draaien en niet in het bijzonder met de ambitie volwaardige composities te produceren.

Welke componenten in mijn PC komen weet ik nog niet zeker, en ik ben ook nog aan het denken over het meest ideale geluidssetje, maar wat de geluidskaart zou moeten worden ben ik geloof ik wel uit. Vanwege de prijs, de break-out box en met name vanwege de phono-ingang lijkt de Terratec DMX 6fire mij zeer geschikt. De bedoeling is om samples van vinyl op te nemen en daarmee aan de slag te gaan, bijvoorbeeld met behulp van Fruity Loops. In synthesizers ben ik (nog) niet geinteresseerd.

Wat wel erg hoog op mijn verlanglijstje staat is de Akai MPC-1000. Heb altijd al een MPC willen hebben (gewoon voor naast mijn bed ofzo, om mee te spelen) en dit nieuwe model vind ik echt de moeite waard, bijvoorbeeld vanwege de mogelijkheid om hem aan mijn nieuwe computertje te gaan hangen d.m.v. USB. Nu ben ik dus eigenlijk al een beetje vooruit aan het denken hoe ik die MPC het beste in mijn PC-setupje kan gebruiken en ik hoeverre ik alvast rekening moet gaan houden met de toch wel waarschijnlijke aanschaf van dit kastje. Vandaar de volgende vragen.