MPC en mijn PC...

Funk

Nieuwkomer
Hallo iedereen, dit is mijn eerste post op dit forum en ik heb totaal geen verstand van studio-apparatuur, dus bij voorbaat excuses voor domme vragen.

Deze week heb ik mijn chique hifi-set verkocht plus een van mijn twee Technics sl-1200's. Van het geld dat ik hieraan over heb gehouden ben ik van plan een goedkoop computertje te kopen, een set monitors en een (semi)professionele geluidskaart. Ik heb vroeger gedj-ed, hou erg van muziek (hip-hop, broken beats, nu-jazz achtige dingen) en wil een beetje gaan samplen. Om toch enigszins creatief met muziek bezig te zijn, nu ik nooit meer plaatjes aan elkaar sta te draaien en niet in het bijzonder met de ambitie volwaardige composities te produceren.

Welke componenten in mijn PC komen weet ik nog niet zeker, en ik ben ook nog aan het denken over het meest ideale geluidssetje, maar wat de geluidskaart zou moeten worden ben ik geloof ik wel uit. Vanwege de prijs, de break-out box en met name vanwege de phono-ingang lijkt de Terratec DMX 6fire mij zeer geschikt. De bedoeling is om samples van vinyl op te nemen en daarmee aan de slag te gaan, bijvoorbeeld met behulp van Fruity Loops. In synthesizers ben ik (nog) niet geinteresseerd.

Wat wel erg hoog op mijn verlanglijstje staat is de Akai MPC-1000. Heb altijd al een MPC willen hebben (gewoon voor naast mijn bed ofzo, om mee te spelen) en dit nieuwe model vind ik echt de moeite waard, bijvoorbeeld vanwege de mogelijkheid om hem aan mijn nieuwe computertje te gaan hangen d.m.v. USB. Nu ben ik dus eigenlijk al een beetje vooruit aan het denken hoe ik die MPC het beste in mijn PC-setupje kan gebruiken en ik hoeverre ik alvast rekening moet gaan houden met de toch wel waarschijnlijke aanschaf van dit kastje. Vandaar de volgende vragen.

1) Is het makkelijker om mijn draaitafel direct aan de MPC te hangen of samples eerst op de PC op te nemen en vervolgens naar de MPC te USB-en? In het eerste geval zou ik alsnog een phono pre-amp moeten kopen (DJ-mixer heb ik al niet meer) en is de phono ingang van de Terratec dus eigenlijk overbodig en zou een andere geluidskaart ook volstaan. Kan ik daar nu alvast rekening mee houden. (De preamp van de Terratec schijnt overigens wel van goede kwaliteit te zijn, een vinyl/hifi fanaat met een collectie van 1500+ LP's maakte er in alle tevredenheid gebruik van om zijn platen op cd te branden, zo meldde hij ergens op een forum. Dit terwijl de voorversterker in een gemiddelde DJ-mixer vaak slecht klinkt.)

2) Hoe kan ik wat ik op de MPC gemaakt heb het best gaan opnemen. Heeft het vanwege de meerdere outputs op de MPC zin om een geluidskaart te kopen met meerdere ingangen, zou een mixer er tussen hangen een beter idee zijn of is een enkele digitale/analoge verbinding naar mijn geluidskaart voldoende? Welke software zou ik moeten gebruiken en kan ik daarmee ook afzonderlijke tracks een voor een opnemen (bij gebrek aan meerdere ingangen op de geluidskaart) en zo onafhankelijk bewerken en vervolgens samen voegen (d.m.v. Midi ofo)?

3) Het geluid van de MPC via mijn computer naar de monitors sturen of zowel de MPC als PC naar een mixer sturen en dan naar de monitors, wat is wenselijker?

Oftwel hoe kan ik optimaal gebruik maken van de PC/MPC/draaitafel combinatie?

Voor het antwoord op al je vragen (en nog veel meer):

>klik hier<

Ik heb wel niet veel ervaring met vinyl, maar ik zal het hier beschouwen als ieder ander instrument.

Ik zou toch minstens een 12 sporen mixertje van Behringer kopen.
Soundcraft heeft trouwens net een nieuw mixertje uit genaamd compact.
Misschien iets voor jou?

Daarbij zou ik dan ook nog een geluidskaart
van een goede geluidskwaliteit kopen met minimum:
-2 analoge I/O (24bit/96khz)
-1 digitale I/O (S/PDIF)
-1 MIDI I/O
Bvb Audiophile 2496.

De outputs van de draaitafel en de MPC gaan dan naar de mixer,
die enerzijds naar de analoge inputs van de PC gaan en anderzijds naar je monitors.
De analoge inputs van de MPC worden dan gevoed door de aux'en van de mixer
en de outputs van PC gaat natuurlijk ook naar de mixer (via bvb tape return).

Ik hoop dat dit je iets verder helpt.

Origineel geplaatst door r.5
...

Klinkt zeer logisch allemaal. Is denk ik inderdaad makkelijker om met een mixterje te werken dan met een (dure) geluidskaart met meerdere ingangen. Alleen moet er in de bovenstaande situatie dus wel nog een phono pre-amp aan te pas komen, wat misschien uberhaupt wel handig is om te hebben... Geeft volgens mij veel meer bedieningsgemak en flexibiliteit door er zo'n mixertje tussen te hangen. Andere suggesties zijn nog steeds welkom!

Origineel geplaatst door Christov
ipv phono preamp kunde ook je djmixer en of verstekre gebruiken...mits deze phono in heeft

Christov,
Funk heeft blijkbaar zijn pre-amps al verkocht.

Funk,

zoals al eerder gezegd ken ik niets van vinyl,
maar kan je de pre-amps van een gewone mixer niet gebruiken?

In een phono preamp zit een eq die het geluid versterkt volgens een bepaalde instelling (RIAA curve), en dus kun je geen mic preamps gebruiken.

Een phono preamp dingetje kost 100 euro ofzo dacht ik.

Druid

Origineel geplaatst door druid
In een phono preamp zit een eq die het geluid versterkt volgens een bepaalde instelling (RIAA curve), en dus kun je geen mic preamps gebruiken.

Aaah, nu herinner ik mij een artikeltje in de SOS van deze maand hierover.

>Klik hier< en scroll naar beneden.

Re: MPC en mijn PC...

Origineel geplaatst door Funk
Hallo iedereen, dit is mijn eerste post op dit forum en ik heb totaal geen verstand van studio-apparatuur, dus bij voorbaat excuses voor domme vragen.

1) Is het makkelijker om mijn draaitafel direct aan de MPC te hangen of samples eerst op de PC op te nemen en vervolgens naar de MPC te USB-en? In het eerste geval zou ik alsnog een phono pre-amp moeten kopen (DJ-mixer heb ik al niet meer) en is de phono ingang van de Terratec dus eigenlijk overbodig en zou een andere geluidskaart ook volstaan. Kan ik daar nu alvast rekening mee houden. (De preamp van de Terratec schijnt overigens wel van goede kwaliteit te zijn, een vinyl/hifi fanaat met een collectie van 1500+ LP's maakte er in alle tevredenheid gebruik van om zijn platen op cd te branden, zo meldde hij ergens op een forum. Dit terwijl de voorversterker in een gemiddelde DJ-mixer vaak slecht klinkt.)

2) Hoe kan ik wat ik op de MPC gemaakt heb het best gaan opnemen. Heeft het vanwege de meerdere outputs op de MPC zin om een geluidskaart te kopen met meerdere ingangen, zou een mixer er tussen hangen een beter idee zijn of is een enkele digitale/analoge verbinding naar mijn geluidskaart voldoende? Welke software zou ik moeten gebruiken en kan ik daarmee ook afzonderlijke tracks een voor een opnemen (bij gebrek aan meerdere ingangen op de geluidskaart) en zo onafhankelijk bewerken en vervolgens samen voegen (d.m.v. Midi ofo)?

3) Het geluid van de MPC via mijn computer naar de monitors sturen of zowel de MPC als PC naar een mixer sturen en dan naar de monitors, wat is wenselijker?

Oftwel hoe kan ik optimaal gebruik maken van de PC/MPC/draaitafel combinatie?

1 Samples maak je het makkelijkst op de pc. Dus rechtstreeks de computer in en daar verder bewerken met een geluidsbewerkingsprogramma. Rechtstreeks de MPC1000 in kan ook maar dan moet je idd een aparte phono preamp hebben en de bewerkingsmogelijkheden zijn beperkt!

2 Meerder in- en outputs op je geluidskaart zijn altijd handig. Wat een mooie oplossing is, is het gebruik van een mengtafel met subgroepen of direct-outs, die je dan rechtstreeks de pc in kunt laten gaan. Een mixer is wel erg handig, bijna noodzakelijk. Software is er in vele soorten. Je heb om meerdere sporen te kunnen gebruiken multitrack software nodig zoals Cubase, Logic, etc. Je kunt dan ook spoor voor spoor opnemen en ze onafhankelijk bewerken en mixen. Je kunt dan je MPC met je PC via midi syncen (synchroon laten lopen).

3 Het meest flexibel is om je MPC en PC beide via de mengtafel te laten lopen. Wel is het dan handig dat je MPC ook via je mengtafel je pc in gaat, bijvoorbeeld via direct outs, subgroepen, of aux-sends.

Als je nou ook nog vaak platen wilt draaien onafhankelijk van je pc, dan zul je toch een mengtafel met Phono-preamps of een losse phono preamp (aangesloten op je mengtafel, die op zijn beurt weer met de pc verbonden is) moeten kopen.

Succes en stel gerust nog meer vragen, ik heb ook een MPC en een PC :okdan:

vanwege USB

anders moet een uitgang van de pc naar de mpc gaan (audio uit om te samplen) en dan is USB handiger, zodat de uit van de mpc naar de in van de pc kan zodat je je beats op kan nemen en via usb je samples kan sturen...

Ik heb zelf een MPC2000XL en een Terratec dmx 6Fire...werkt opzich fijn, maar m'n terratec heeft toch wat problemen met MIDI sync..jammer. Nu dus ff sparen voor een betere kaart. Ik heb m'n MPC nu iets meer dan 7 maanden en dit is mijn beste aankoop in mijn hele leven!!

Back