[Roland] Roland MC-09

Ik had er een paar weken geleden al wat over gelezen op the-gas-station. (kan het nu naturlijk weer niet vinden)

Lijkt me meer iets voor live? Ik kan er in ieder geval niet echt enthousiast van worden...

MC09.jpg

Voor de mensen zonder acrobat reader: http://www.roland.co.uk/gr10/prodcatdetail.asp?id=MC-09

Laatst gewijzigd:
shit heb er niet meer aan gedacht.

deze was ook te zien en te luisteren op de Messe.

en ik moet zeggen: de bassynth die erin zit is er goed.... wel erg 303.....

NEE NEE NEE niet de echte natuurlijk, maar een goede benadering.

Verder is het inderdaad een leuk apparaatuje voor live.
Je kunt er je loopjes ed in kwijt.

tis een synth, audio loper en een effect prosessor.

en hij kost : € 437.-

Ze zijn eindelijk afgestapt van de term "Dance Gear".
Maarrruuu... MC-9 ? Waarom moeten ze het altijd weer een
Micro Composer noemen, en net doen alsof het een vervolg
is op de MC-4 en de MC-8?
Erg orgineel zijn ze dus niet.

Origineel geplaatst door bambamstudio
shit heb er niet meer aan gedacht.

deze was ook te zien en te luisteren op de Messe.

en ik moet zeggen: de bassynth die erin zit is er goed.... wel erg 303.....

NEE NEE NEE niet de echte natuurlijk, maar een goede benadering.

Verder is het inderdaad een leuk apparaatuje voor live.
Je kunt er je loopjes ed in kwijt.

tis een synth, audio loper en een effect prosessor.

en hij kost : € 437.-

Ik doe alleen maar live en ik denk dat t best een leuk ding is.
Bamse hoe goed zijn de sound en hoe gaat ie om met de looper kan je wav files op de kaart zetten of moet je per se alles opnemen via de audio in?

Vertel ons meer. (na mij dan in ieder geval)
Is de beat slicer net zoiets als die van de rs7000?
Hoe de efx te gebruiken enz.

Is dit nu eigenlijk iets? Heeft iemand ervaring?

Nog nieuws? LIjkt me wel relaxed voor lijf :)

ik zou er best wel eentje willen kopen.
eerst nog even geld verdienen ;-)

ben geen roland fan maar de filters zyn erg goed in dit kleine maar krachtige doosje

ik heb ondertussen ook samples gehoord, filmpje gezien...

ik denk dat dit kleine doosje uiteindelijk wel nog potentieel heeft...
je kan het ook als een louter filter doosje gebruiken wat wel leuk is natuurlijk...
en in principe bevat het een mini-samplertje... wat ook al erg leuk is.
je kan er zo gelijkwelke samples (ik veronderstel wav of zo, of gewoon opnemen) instoppen van
een aantal seconden en dan door de filters draaien en wat weet ik nog.

een bakje met mogelijkheden, toch?
enige nadeel in de andere thread aangegeven is dat het ding bij live gebruik
wel eens durft haperen.

groetjes

cloudy

Goed die demo filmpjes op de Roland site zijn dus absoluut :gaap:!
Het laat helemaal niet goed zien wat voor sound je uit dat bakje kan krijgen want er valt best veel te tweaken zeker als je nagaat wat het apparaat kost. Vooral niet mee doen waar die voor word aangeprezen in de winkel!

Het is geen sampler want daar is het apparaat niet goed genoeg voor uitgerust en als je het als een loopjeslab wil gebruiken is het ook niet een denderend apparaat. Als je dus een sampler wil of iets dergelijks moet je het vooral NIET kopen. Wil je een bass stepsynth voor een zachte prijs met MIDI i/o en de mogelijkheid om zelf een drumbeat erin te laten loopen die je met een ander apparaat gemaakt of live gespeeld hebt en best een beetje vies mag klinken en er vervolgens een filter eroverheen te gooien vooral dan eens er naar kijken. Het enige wat ik mis in het apparaat is reverb! Roland waarom nou niet? Dat maakt het apparaat veel beter dus gewoon zorgen dat je iets anders daarvoor hebt die dat gemis kan opvangen. De MC-09 doet het goed in de lage tonen maar in de hoge tonen wat minder en verder als je de resonance helemaal opengooit gaat het apparaat zelfs een liedje fluiten wat ik zelf opzich wel geinig vind maar goed. 8o)

Nee het is geen TB-303 en waarom telkens dat vergelijken, je kan niet voor een duppie op de eerste rij gaan staan. Een TB-303 is een TB-303 en als er iets gelijkwaardigs uit komt kan je die echt niet voor 199e in de winkel halen hoor. De enige gelijkenis die de MC-09 met een TB-303 heeft is dat het een stepsynthesizer is en dat hij niet schroomt voor het wat vuilere werk naar mijn smaak. Beetje Acid krijg je er heus wel uit hoor zeker in combinatie met een lekkere drumcomputer.

Leuke kleine module voor mensen met hele specifieke wensen (dat rijmt) en waar je eventjes goed de handleiding voor moet doorploegen want anders krijg je er niet al te veel uit.
Naar mijn mening gewoon weer een beetje onderschat apparaatje, gewoon creatief er mee zijn net zoals met de meeste Roland gear.

Mensen, doe het NIET! Ik heb er zelf een, en ben er echt ontvreden over. De filter is waardeloos, gewoon echt kut. De audio-looper werkt slecht, zelfs loops die je met de mc09 zelf maakt werken soms niet goed. De interface is niet echt geweldig, werkt niet echt inspirerend. De pcm-etjes die er in zitten zijn lang niet allemaal even bruikbaar.

303-emulatie? Echt niet! het geluid lijkt er niet eens op, en de filter is alleen 12 of 24dB.

scheuren kan ie op zich wel aardig, maar ik lage bassen wordt niet echt wat.
Kan beter voor een electribe gaan denk ik.

Ik heb nog niet geprobeerd om de MC-09 aan een externe sequencer of synth te hangen ik denk dat het apparaat dan wel wat meer tot zijn recht kan komen dan als je het gewoon los gebruikt.
Een nadeel vind ik dus wel dat het laden en opslaan van loopjes op de Smartmediacard lang duurt. Nu heb ik geen ervaring hoe snel dit ding werkt op andere Roland producten maar ik weet wel dat het zowiezo geen rappe kaartjes zijn. Als je iets live wilt doen dan moet je dus veel dingen van te voren laden als je niets doet met het apparaat.

De bediening is even wennen maar ik heb er zelf geen problemen mee maar ik had wel graag een kleine jog gehad ipv de up en down knopjes dat had het wel makkelijker gemaakt.

Overigens had ik het nooit gekocht voor de originele prijs van 500e trouwens want dat is het niet waard.

Gewoon echt een apparaat wat vies kan klinken en niet te duur is en ook voor mensen die nog nooit een stepsynth hebben gehad. Het is niet iets waar je perse voor moet gaan maar eerder voor mensen die onder het bovenstaande vallen. Je moet andere MIDI apparaten te gebruiken wil je dit ding echt goed kunnen benutten. Zoals ik al zei, je moet echt specifieke wensen hebben en voor dat vieze geluid gaan.

Zelf is dit mijn eerste stepsynth en ik ben er gewoon blij mee. :)
Volgende stap, misschien een TB-303, beetje duur voor mij alleen. :P

Trouwens het schijnt ook een gaaf ding te zijn als master, zo kan je van iedere synth die je hebt een stepsynth maken met slides en scherp geplaatste accents.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Convicted

Trouwens het schijnt ook een gaaf ding te zijn als master, zo kan je van iedere synth die je hebt een stepsynth maken met slides en scherp geplaatste accents.

kan je dat niet met een electribe ea1 ook? dacht van wel he?

in ieder geval, ondertussen ben ik wel volledig overtuigd om dit aparaatje NIET te gaan kopen...
(ik had het nog steeds niet in mijn bezit)
Het is een oude thread, maar het is wel leuk er nog eens iets over te lezen ;)

greetz

cloudy

Nou ja volgens mij zijn de Electribes ook ietsjes duurder. Als je mij dat geld zou willen doneren, doe mij zo'n Electribe dan! ;)

Anyway online lees ik in ieder geval behoorlijk verdeelde meningen over de MC-09 de een vind het een keigaaf apparaat de andere weer niet, vast ook een kwestie van smaak of wat je maar net gewend bent. Lees ik over het meeste Roland spul trouwens, behalve het onbetaalbare want dat vind iedereen geweldig. :P

Maar ehm :bekdicht: :doei: 8~

hmm, ik denk dat er betere dingen zijn op de markt na nadere beschouwing, ook al kan ik niet echt echt oordelen vermits ik nooit zelf het toestel onder handen kreeg. maar voor zover ik alle info overdenk... electribes zijn interessanter denk ik ;) (als ze al te vergelijken zijn)

Electribes zijn wel een klasse hoger maar ook wat duurder en je kan er meer mee maar als je bezig bent met big beat is de MC-09 best wel een aardig apparaat om naar te kijken. Leuk om je eigen loopjes erin te gooien en op de PC kan je korte wavjes omzetten en opslaan op de smartmediacard zodat je ze kan afspelen op de MC-09.
De Electribes zijn groovebox machines, de MC-09 is dat absoluut niet. Meer een mini sampler maar vooral bass (DSP) synth die vooral scheurend uit de hoek kan komen voor een zeer lage prijs.
Om er live mee te kunnen spelen vereist wel wat handigheid maar als je creatief bent is dat toch echt geen probleem naar mijn idee.

Back