Favoriete muziek *zonder* electronica.

Hanz

Anonieme Analogist
Heh, dat leek me wel een leuke vraag voor ons techniek-frieks.
Dus, wat is je favoriete muziek track / werk waarin geen ènkele synth of drumcomputer voorkomt?

In mijn geval:

Modern: een beetje een huisvrouwen-keus (nou ja) - Eva Cassidy.
Bekend geworden als de aan kanker gestorven vrouw die door de BBC werd ontdekt - pas na haar dood in 1996.
Haar demo tapes en live opnamen zijn posthuum uitgebracht.
Fantastische stem, ijzersterke 'standards' in hele simpele begeleiding.

LEGAAL MP3'tje "Wade in the Water"

c98471uu6ax.jpg

En klassiek - wat kan ik anders kiezen dan Bach?
Met name de piano uitvoeringen van Glenn Gould geven er een 'scherp randje' aan.
Geweldig hoe uit vele (on)mogelijke notencombinaties zeer systematisch de meest 'logische' muziek wordt geperst.

Gould is (voor de niet-kenners) bekend geworden als de pianist die dwars door z'n opnamen heen mompelde.
(Ter aanvulling, ondersteuning en verduidelijking van de muziek).
Maar ook als 'n pionier van opname-technieken (tip: kijk eens naar de documentaires die over hem zijn gemaakt).
En als de (dwang)neurotische man die op een -zelf meegebracht- wankel krukje met das & winterjas -midden in de zomer- z'n opnamen maakte...

gould-2.jpg

Ik ben benieuwd naar jullie input en argumentaties!

Laatst gewijzigd:
Re: Favoriete muziek *zonder* electronica.

acda en de munnik. Geweldig :) :dj:

Voor mij, Sly & the Family Stone, hoewel die wel eens een drumcomputer hebben gebruikt, maar dat was meestal niét het geval en hoe dan ook het funkt geweldig!

Miles Davis, Ella Fitzgerald, Chopin, Bach, Grieg, Katchaturian, Berber-muziek,
oude Gaelic gezangen, te veel om op te noemen!

En dan zetten we toch maar even Tri Repetae op :)

Mvg.

CoolRunning

Re: Favoriete muziek *zonder* electronica.

Origineel geplaatst door Hanz
c98471uu6ax.jpg

En klassiek - wat kan ik anders kiezen dan Bach?
Met name de piano uitvoeringen van Glenn Gould geven er een 'scherp randje' aan.
Geweldig hoe uit vele (on)mogelijke notencombinaties zeer systematisch de meest 'logische' muziek wordt geperst.

Gould is (voor de niet-kenners) bekend geworden als de pianist die dwars door z'n opnamen heen mompelde.
(Ter aanvulling, ondersteuning en verduidelijking van de muziek).
Maar ook als 'n pionier van opname-technieken (tip: kijk eens naar de documentaires die over hem zijn gemaakt).
En als de (dwang)neurotische man die op een -zelf meegebracht- wankel krukje met das & winterjas -midden in de zomer- z'n opnamen maakte...

gould-2.jpg

Ik ben benieuwd naar jullie input en argumentaties!

Ja, Glenn Gould -de Bobby Fischer van de Bach vertolking- op de rand van gek & geniaal.

Hoe sterker ik verouder hoe meer ik de voorkeur geef aan akoestische muziek. Voor miljoenen vormen daarvan
www.concertzender.nl (trouwens ook voor geavanceerde electronica; niet dat zielige gedoe met een vicieus
loopje (ja, een loopje) eronder).

ISPdeRuiter

p.S. Hou je ook zo van de Swingle Singers ?

Wat ik regelmatig luister is materiaal van Nino Rota: http://www.ninorota.com/

Verder Willy Alberti en wat rock 'n roll. Soms wat Alice in Chains, Schubert, Slapshot, Il canto di malavita, dat is het wel zo'n beetje.

De muziek van coldplay vind ik vaak wel lekker, om gewoon te luisteren. Of iets van thelonious monk voor als ik in de stemming ben voor wat jazz ofzo :) en soms wat rocknummers ofzo. Ik heb gewoon een heel brede smaak, en ik hou wel van wat variatie.

Tja, ik luister nog steeds heel vaak Stone Roses, Happy Mondays en the Charlatans.

Verder Charlie Parker, Miles Davis, Art Blakey en Django Reinhardt.

Herbie Hancock (vorige week nog in de Paradiso gezien met het metropool orkest en O wat kan muziek toch mooi zijn)

Klassiek : Bach is mijn held. Een stukje van de Toccata & Fuga in D-mineur werd een keertje voorgespeeld door een kennis van m'n oom op mijn toenmalige Riha-orgel, en toen ben ik naar de bieb gegaan om de orgel-uitvoering te halen. Ik heb er nu een iets andere die wat krachtiger klinkt dan die. Ongelofelijk stuk muziek dat me vanaf 't begin heeft geintrigeerd en waar ik steeds meer van begin te begrijpen. Ook een aanrader : Wir Setzen Uns Mit Tränen Nieder. Een heel mooi ontroerend stuk muziek.

Iets recenter: Queen. Tja, misschien wat cliché, maar ook iets uit m'n jeugd. Kenny Loggins (enkele liedjes, tenminste - ken niet veel van die man z'n werk, maar akkoordovergangen, wow) m'n moeder had een cassettebandje gemaakt voor in de auto (8 uur rijden) en daar stonden een paar van haar favoriete tracks op. Bij enkele zat ik te wachten tot ze eindelijk eens voorbij waren, bij het meeste was ik gewoon in mezelf aan 't meeneurieën. Manfred Mann met Blinded By The Light en Davy's On The Road again. Ik ben geen liefhebber van bands per se, maar eerder van bepaalde nummers.

Een tijdje geleden had er hier iemand een paar van die noedel Moog-solootjes gepost. Mooi spul. En een paar dagen daarna kwam er iemand op 'n ander forum met het idee om wat tracks van Chick Corea te laten horen van het album The Mad Hatter. Okee - daar zit een synth bij, maar wat een geweldige plaat.

Voor de rest zit er niet zoveel non-electronica in m'n playlist...

Back