Track luider maken zonder clippen/pompen?

Origineel geplaatst door radiance
Vraagje aan Errol: ken jij Junger compressor limiters of meer specefiek de D1 van Junger?
Ik kom ze vaak tegen in Engelse mastering studio's zoals b.v 777 in Londen.

Groeten,

Radiance

ja ik ken ze wel.
Nooit persoonlijk mee gewerkt wel beluisterd op beurzen.

Ik heb altijd het gevoel gehad dat ze ondanks dat ze vrij goed zijn een beetje te duur zijn voor wat ze bieden.
Een 2e handsje zou ik mischien nog wel overwegen maar anders koop ik liever voor datzelfde geld iets anders.

Origineel geplaatst door cooper
Of heb ik je verkeerd begrepen?

Normalizen is in feite niets anders dan de hoogste amplitude 0dB maken en de rest daar relatief aan mee aan te passen.
Dan kun je net zo goed aan de volumeknop draaien. Heeft precies dezelfde uitwerking. Alhoewel bij de normaliserings berekening er rekenfouten geintroduceerd worden wat helemaal niet hoeft. En als je het volume harder zet neemt hij het ook harder op en kan omdat hij aan oversampling doet beter de golfvormen benaderen dan die normalising functie zou kunnen. (tenzij die ook op het oversamplings principe werkt, maar dat denk ik niet eerlijk gezegd)

En dan komt er ook nog eens bij dat digitaal geluid in de buurt van 0dB ook snel kan vervormen en digitale clipping klinkt gewoon veel onaangenamer dan analoge clipping. Vandaar dat veel mensen dan ook er een 3dB onder gaan zitten zodat ze daar niet op hoeven te letten. En dan houd je met 24 bit nog steeds zat dynamische ruimte over.

Hoe duur?

Ik kan echt niets vinden over prijzen, ook niet bij Triple Vision, de distributeur.

Radiance

Sorry voor het OT gehalte....

OT gehalte ? wat is dat?

Ik ken de prijzen van nu tegenwoordig niet meer.
Zo'n 3-4 jaar geleden betaalde je al gauw Fl. 7000,- voor een comperssor limiter als ik me niet vergis.

Overigens komt normalizing voort uit de tijd dat we te maken hadden met 8 of 12 bits samples.
Dat het nu nog bestaat is mij en veel ander mastering engineers een raadsel want het slaat helemaal nergens op.
Als ik een track zou normalizen zou die veel minder hard klinken dan als ik hem met de tools die we hier hebben staan zou geluidsnabewerken.

Dat is ook waarom ik het geen verkooppraatje noemde maar meer dat je met de verschillende opties die we hier hebben staan, een veel breder en harder geluid kunnen creeeren, dan als je dat alleen in een computer zou doen.
En dan heb ik het niet eens over hoeveel ervaring je hebt op het gebied van masteren.

OT= Off Topic

Nou ja, het was een beetje OT, het ging nog wel over een compressor limiter.

Radiance

Oke, weer wat geleerd.

Wil je zo'n junger aanschaffen?

Zag er een staan op ebay. Hij is uiteindelijk verkocht voor 663 euro.
Ik vond hem wel interesant ja, een soort veredelde finalizer. Hij stond tot 1 min. voor het einde op 403 euro.
Ik heb 505 euro geboden. Ik had eigenlijk wel hoger willen bieden, 750 euro of zo maar ik heb het geld voor andere dingen nodig.
Ach, het was leuk geweest, maar aan de andere kant, het is wel een aparaat van 10 jaar oud (het ontwerp).
Het lijkt me dat er nu nog slimmere compressie en limiting algorithmes zijn of gaan komen.
Ik probeer het even goed te praten voor me zelf....

Radiance

Zag er een staan op ebay. Hij is uiteindelijk verkocht voor 663 euro.
Ik vond hem wel interesant ja, een soort veredelde finalizer. Hij stond tot 1 min. voor het einde op 403 euro.
Ik heb 505 euro geboden. Ik had eigenlijk wel hoger willen bieden, 750 euro of zo maar ik heb het geld voor andere dingen nodig.
Ach, het was leuk geweest, maar aan de andere kant, het is wel een aparaat van 10 jaar oud (het ontwerp).
Het lijkt me dat er nu nog slimmere compressie en limiting algorithmes zijn of gaan komen.
Ik probeer het even goed te praten voor me zelf....

Radiance

gaat het om die eerste compressor van ze? 24bit en tot 48Khz?
Levert die nog zoveel geld op??

Wees maar blij dat je dat niet hebt gedaan want wat mij betreft is dat ding echt geen E. 500,- waard.
Daar is die veels te oud en achterhaalt voor voor en inderdaad zoals je zegt zijn er betere alternatieven tegenwoordig.

Troostende woorden8)

Eigenlijk storm in een glas water.
Want Bass heeft een trance nummer gemaakt. ;)

Maar die dynamische convolutie van focusrite gebruiken voor masteringcompressors zie ik eigenlijk wel zitten.
Dat je weer fijn je computer een nachtje moet laten renderen om een track te bewerken enzo. ;)

ik vind dynasone 2 ,multiband maximizer van prosoniq wel goed om te gebruiken...maakt het allemaal vet

:peukie:

Back