Vraagje over auteursrechten

EternalFall

Ouwe rot
Misschien een vreemde vraag, maar dient er ergens toestemming gevraagd te worden, of dienen er rechten betaald te worden, als ik bijvoorbeeld een klassiek werkstuk ( bv. Mozart, Bach...) gebruik, voor commerciële doeleinden?

Misschien weet iemand hier iets van?

Mijn dank is groot

TIA

Take care

EF

Ik ken enkel de Belgische situatie: art. 2, §1 Wet 20 JUNI 1994. - Wet betreffende het auteursrecht en de naburige rechten: Auteursrechten blijven nog 70 jaar na de dood van de auteur gelden. Ik denk dat Nederland wel een vergelijkbare regeling kent.

Oja: in het IPR (internationaal privaat recht) neemt men aan dat het auteursrecht bepaald wordt door het recht van het land waar de bescherming van het auteursrecht ingeroepen wordt.

Klopt, hier ook
Dus nu kun je met een gerust hart aan de slag, want Bach en Mozart zijn al langer dan 70 dood heb ik mij laten vertellen.(of ze lopen mischien nog ergens rond:confused: )

Als ie meer dan 70 jaar dood is mag je t "vrij" gebruiken (Rank One als voorbeeld "sensation anthem") maar je wordt niet opnieuw zelf auteur van t werk.
Er mogen dus meerdere mensen dezelfde "remix" maken van hetzelfde nummer zonder dat jij er wat over te zeggen hebt (zolang t gaat over al gebruikte klassieke onderdelen dan) . Iets wat dus niet zo zou zijn als jij de originele auteur was dus ........

Origineel geplaatst door trash
Hoe zat dat dan met carl orf's o fortuna,die in 1991 gecoverd werd,en waar een hoop problemen door onstonden.

Carl Orff leefde van 1895-1982, dus was in 1991 pas 9 jaar dood.....

je praat hier over noten niet over uitvoeing . volgens mij mag je niet een uitvoering van een bekend orkest gebruiken . zelf inspelen dus

Mits de familie leden van de overleden componist of componiste de rechten in handen hebben.

Als je 'mits' in 'tenzij' verandert heb je je antwoord op je volgende quote:

Hoe zat dat dan met carl orf's o fortuna,die in 1991 gecoverd werd,en waar een hoop problemen door onstonden.

Ah okay, ik begrijp het, zelfs als een klassiek stuk, bijvoorbeeld na 70 jaar in het publiek domein valt, en vrij gebruikt mag worden, zijn nog de rechten van de uitvoerende artiest beschermd. Zijn daar ook regels van verjaring?

Als ik dan bijvoorbeeld geen audio samples gebruik, maar freeware midi-files, en de auteur van deze midi-files zegt dat ze vrij gebruikt mogen worden, moet ik dan deze vermelden, als uitvoerende artiest ?
Kan hij dan aanspraken maken voor de delen van de midi-files die ik heb gebruikt?

Het eindwerk is wel iets nieuws, met delen van bestaande midi-files.

In elk geval, wordt het allemaal duidelijker

Thankx !

Take care

EF

Ik kan me ook nog herinneren dat er een zekere "normen&waarden-verontwaardiging" was wat betreft die track. "House" over het algemeen werd (ook) toen geassocieerd met drugs en in meerdere mate met (zekere gelederen van) het uitschot van de maatschappij. Drugs en monotone herrie-beats...illegale snuif- en slikfeesten....en van die mensen die "joden joden" riepen op de maat. Dat kon allemaal écht niet. Het was op het nieuws, het was overal....dit....dit....cultuurbarbarisme! Kunst-onterend!

ALS IK ME NIET VERGIS (correct me if I'm wrong) is die track ook om die reden 'verbannen'? Of was ik gewoon te vaag in die tijd?

Midifiles kun je wel gebruiken, denk ik. Een midifile slaat namelijk alleen events op (noten e.d.), geen 'echte' muziek. Dus je neemt de noten over van de maker van de midi, niet zijn compositie (sowieso heeft de maker van de midi niks gecomponeerd, maar alleen iets in midi omgezet).

En als het toch niet zou mogen: iedereen kan zo'n midi maken. Als jij gewoon de muziek goed geluisterd hebt of een partituur uit een muziekboek hebt, dan heb je dezelfde noten. Diegene zou wel iets heel unieks met zijn midi gedaan moeten hebben om hem als de zijne te herkennen (waarmee de midi dan meteen ook een minder goede reproductie van het origineel zou zijn). En daarbij: meestal neem je een midi toch niet integraal over, maar laat je bepaalde tracks weg, verander je instrumenten, enz., dus: gaat u toch vooral rustig uw gang!

Maar euh.. Als nu een of andere platenmaatschappij de rechten heeft overgenomen, wat dan? Ik denk dat de meeste klassieke muziek wel op cd te vinden is..

Dat kan dus niet: de platenmaatschappij heeft dan wel de rechten over die specifieke uitvoering door dat muziekgezelschap, maar bezit daarmee nog niet de noten.

TENZIJ de familie leden van de overleden componist of componiste de rechten in handen hebben.

Dit is belangrijk om in acht te nemen. Ongeacht of je audio of midi gebruikt. Wie de muziek schrijft is de auteur dat telt. Niet ofdat het midi is. Tgaat om de schrijver.

Maar hoe kom je erachter of de rechten van een stuk muziek vrij is of niet?

Origineel geplaatst door Cheimoon
Midifiles kun je wel gebruiken, denk ik.

Het belangrijkste in deze uitspraak is het 'denk ik'!
Helaas denkt de rechter daar anders over. De MidiFiles zijn representaties van het notenmateriaal, dus beschermd. Die bescherming gaat erg ver. Transponeren naar een andere toonsoort? Helaas, maar de onderlinge verhoudingen tussen de noten en tonen blijft hetzelfde, dus beschermd.

tussenspel
Er is een boek, behoorlijk dik, dat geeft de namen van alle klassieke werken, gecomponeerd voor 1965, met als insteek alleen maar de gegevens van de eerste zestien noten en of die hoger, lager of gelijk zijn dan de voorgaande. Een index als *HHS LLSS HSLH HLLS (Engels, natuurlijk) geeft je de titel en in welk deel van het werk. Een heel beroemde is dan:
*SSS SSSS SSSS SSSS (en dan zijn er nog drie S 'en weggelaten): Beethoven's zevende symfonie, tweede deel :)

Ze vinden het altijd! Beethoven is wel vrij van rechten, maar opnamen natuurlijk niet. Samplen van het stukken is nog steeds verboden. Het is natuurlijk altijd nog aan de rechter om te beslissen of er een heel of gedeeltelijk werk gestolen is, of er slechts een 'citaat' of verwijzing gemaakt is, bijvoorbeeld Beethoven's eerste twee maten van de vijfde. Die staan voor iets, bijvoorbeeld Beethoven zelf en de muziekcultuur in het algemeen. Een enkel akkoord, zelfs in de vorm van een arpeggio, zoals het begin van 'Also Sprach Zarathustra' van Richard Strauss, bij velen beter bekend als 'Silan Zacht', is beschermd. Niet door de reclame campagne, maar door de familie Strauss. Het gaat hier natuurlijk wel om de context.

Zelfs als je een volledig nieuw notatiesysteem ontwikkeld en je herschrijft het in dat systeem, dan nog is het beschermd.
Dus ook Midi is beschermd!!!

Dit denk ik niet, maar dat weet ik op zeker :)

Wout

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Het belangrijkste in deze uitspraak is het 'denk ik'!
Helaas denkt de rechter daar anders over. De MidiFiles zijn representaties van het notenmateriaal, dus beschermd. Die bescherming gaat erg ver. Transponeren naar een andere toonsoort? Helaas, maar de onderlinge verhoudingen tussen de noten en tonen blijft hetzelfde, dus beschermd.

enig geknip

Ze vinden het altijd! Beethoven is wel vrij van rechten, maar opnamen natuurlijk niet. Samplen van het stukken is nog steeds verboden. Het is natuurlijk altijd nog aan de rechter om te beslissen of er een heel of gedeeltelijk werk gestolen is, of er slechts een 'citaat' of verwijzing gemaakt is, bijvoorbeeld Beethoven's eerste twee maten van de vijfde. Die staan voor iets, bijvoorbeeld Beethoven zelf en de muziekcultuur in het algemeen. Een enkel akkoord, zelfs in de vorm van een arpeggio, zoals het begin van 'Also Sprach Zarathustra' van Richard Strauss, bij velen beter bekend als 'Silan Zacht', is beschermd. Niet door de reclame campagne, maar door de familie Strauss. Het gaat hier natuurlijk wel om de context.

Zelfs als je een volledig nieuw notatiesysteem ontwikkeld en je herschrijft het in dat systeem, dan nog is het beschermd.
Dus ook Midi is beschermd!!!

Dit denk ik niet, maar dat weet ik op zeker :)

Wout

Okee... Maar als je muziek gebruikt waarop geen rechten meer zitten (en ook niet verlengd door de familie), wat kunnen ze dan tegen gebruik van een midi doen? Iedereen die een stuk muziek exact uitschrijft komt bij dezelfde midi uit, met dezelfde afstanden tussen noten en alles erop en eraan. Ik bedoel, Für Elise (als daar geen rechten op zitten) kun je toch niet anders spelen dan beginnen met achtsten en E-D#-E-D#-E?

Dat 'denk ik' staat er trouwens niet toevallig; dat stond er niet bij als ik er 100% van was, maar mijn redenering staat er wel, dus iedereen kan er zelf conclusies uit trekken, los van wat ik concludeer.

Back