Origineel geplaatst door Cheimoon
Midifiles kun je wel gebruiken, denk ik.
Het belangrijkste in deze uitspraak is het 'denk ik'!
Helaas denkt de rechter daar anders over. De MidiFiles zijn representaties van het notenmateriaal, dus beschermd. Die bescherming gaat erg ver. Transponeren naar een andere toonsoort? Helaas, maar de onderlinge verhoudingen tussen de noten en tonen blijft hetzelfde, dus beschermd.
tussenspel
Er is een boek, behoorlijk dik, dat geeft de namen van alle klassieke werken, gecomponeerd voor 1965, met als insteek alleen maar de gegevens van de eerste zestien noten en of die hoger, lager of gelijk zijn dan de voorgaande. Een index als *HHS LLSS HSLH HLLS (Engels, natuurlijk) geeft je de titel en in welk deel van het werk. Een heel beroemde is dan:
*SSS SSSS SSSS SSSS (en dan zijn er nog drie S 'en weggelaten): Beethoven's zevende symfonie, tweede deel
Ze vinden het altijd! Beethoven is wel vrij van rechten, maar opnamen natuurlijk niet. Samplen van het stukken is nog steeds verboden. Het is natuurlijk altijd nog aan de rechter om te beslissen of er een heel of gedeeltelijk werk gestolen is, of er slechts een 'citaat' of verwijzing gemaakt is, bijvoorbeeld Beethoven's eerste twee maten van de vijfde. Die staan voor iets, bijvoorbeeld Beethoven zelf en de muziekcultuur in het algemeen. Een enkel akkoord, zelfs in de vorm van een arpeggio, zoals het begin van 'Also Sprach Zarathustra' van Richard Strauss, bij velen beter bekend als 'Silan Zacht', is beschermd. Niet door de reclame campagne, maar door de familie Strauss. Het gaat hier natuurlijk wel om de context.
Zelfs als je een volledig nieuw notatiesysteem ontwikkeld en je herschrijft het in dat systeem, dan nog is het beschermd.
Dus ook Midi is beschermd!!!
Dit denk ik niet, maar dat weet ik op zeker
Wout