Betonnen muren (30cm) in de studio een (akoestisch) probleem ?

Arthur

SpeakertortureR
Hallo,

Sinds een aantal maanden staan mijn spullen in de kelder bij mijn ouders. Dit ter voorkoming van geluidsoverlast en ruimtegebrek :D.

Nu heeft deze kelder een totale grootte van - schrik niet - 9m bij 9m. Ik zit met mijn apparatuur echter maar in een hoek van zo'n 4 bij 4 meter, aangezien de rest van de kelder (nog) vol staat met troep (letterlijk).

Ik heb dus rechts van mij en achter mijn monitor speakers een betonnen muuur van zo'n 30cm dik. Een groot voordeel is de gratis koeling die deze muren leveren, maar ik vraag me af wat de gevolgen (kunnen) zijn voor de akoestiek ? Kan ik dit meten ?

Heb het idee dat, terwijl ik redelijk goede monitor speakers heb (Dynaudio BM6A's), mijn producties over mijn monitor speakers wat beter/voller/anders klinken dan op andere plekken waar ik het afluister (stereo/auto). Ook heb ik het idee dat ik niet alle details goed kan horen (vooral in het laag). Het kan natuurlijk ook goed aan mijn gehoor liggen.. :confused:

hoe hoog is deze ruimte ?
niet alleen de lengte /breedte is van belang
ik durfzelf te beweren dat de hoogte het belangrijkste is i.v.m het laag

Re: Betonnen muren (30cm) in de studio een (akoestisch) probleem ?

Origineel geplaatst door Arthur

terwijl ik redelijk goede monitor speakers heb (Dynaudio BM6A's)

:| neem dat is gauw terug, je hebt geen redelijk goede , je hebt geweldige moitors ;) actiefe notabene :p

tip is misshcien om komende tijd veel te gaan luisteren naar hardcore cd's die jij goed afgemixt vind op je set en zo de sound weer te leren kennen!

Re: Betonnen muren (30cm) in de studio een (akoestisch) probleem ?

Heb het idee dat, terwijl ik redelijk goede monitor speakers heb (Dynaudio BM6A's), mijn producties over mijn monitor speakers wat beter/voller/anders klinken dan op andere plekken waar ik het afluister (stereo/auto). Ook heb ik het idee dat ik niet alle details goed kan horen (vooral in het laag). Het kan natuurlijk ook goed aan mijn gehoor liggen.. :confused: [/B]

Het lijkt me niet ideaal zo'n opstelling. Je hebt aan de ene zijde veel demping door de rommel en aan de andere kant een (kale?) muur die reflecteert als een gek. Dan hebben we het nog niet over vloer, achterwand en plafond. Dat je laag weinig definitie heeft kan daar goed mee samenhangen. Ik denk dat je veel last zult hebben van boemerigheid op bepaalde frequenties, ontbreken van andere freqs die worden uitgedoofd en mogelijk een verstoord of onduidelijk stereobeeld. De oplossing is volgens mij simpel. Probeer vloeren en muren te dempen met tapijt, gordijnen, matras, oma's handgeknoopte perzen en wat je hebt. Wat ik ook zou doen is proberen een symmetrische opstelling van de speakers t.o.v. de muren/rommel te maken. Dus geen box in een hoekje, want dan gaat de hele hoek meedoen als een soort grote toeter.
Ik ken de situatie natuurlijk niet precies, maar zo zou ik het doen. Succes.

Hier wat theorie over room-accoustics:
WSDG Website

Hier een paar calculators:

RT60 Calculator, deze calculeert
je reflecties/reverb.

Room Mode, deze calculeert de
frequenties die een probleem zouden kunnen zijn, met name de frequenties die staande golven
produceren.

En hier een file met absorbtie coeffiecienten.

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door d.b.1
hoe hoog is deze ruimte ?
niet alleen de lengte /breedte is van belang
ik durfzelf te beweren dat de hoogte het belangrijkste is i.v.m het laag

De ruimte is niet zo hoog, 2.10m om precies te zijn. Dit is dus een probleem ?? Kan ik daar wat aan doen en zo ja, wat ?

Origineel geplaatst door CoolRunning
Hier wat theorie over room-accoustics:
WSDG Website

Hier een paar calculators:

RT60 Calculator, deze calculeert
je reflecties/reverb.

Room Mode, deze calculeert de
frequenties die een probleem zouden kunnen zijn, met name de frequenties die staande golven
produceren.

En hier een file met absorbtie coeffiecienten.

Mvg.

CoolRunning

TNX! Deze gaan gelijk bij mijn favorieten.

Re: Re: Betonnen muren (30cm) in de studio een (akoestisch) probleem ?

Re: Re: Betonnen muren (30cm) in de studio een (akoestisch) probleem ?

Origineel geplaatst door endonyx
:| neem dat is gauw terug, je hebt geen redelijk goede , je hebt geweldige moitors ;) actiefe notabene :p

tip is misshcien om komende tijd veel te gaan luisteren naar hardcore cd's die jij goed afgemixt vind op je set en zo de sound weer te leren kennen!

Achja, geweldig, geweldig, het kan altijd beter natuurlijk :D

Maar da's inderdaad wel een goede tip wat andere tracks luisteren. Heb dit op mijn vorige monitor speakers ook een tijd gedaan. Weet jij toevallig of het nog wat uit maakt of ik dan naar platen luister of naar CD's ? Heb zelf eens gehoord dat je beter platen kunt luisteren omdat 't op CD meestal nog wat verder platgeslagen en gecompressen is enzo.. Maar misschien is dit een fabeltje ?

Kep een tijdje geleden met Leviathan in z'n studio gewerkt....hij zit ook in een kelder en we hadden grote moeite om alles goed afgemixed te krijgen...vooral het laag was moeilijk goed te krijgen....bovendien klonken de fx bij hem veel overdrevener als dat ze in het echt waren,volgens mij gevolg van de natuurlijke galm in de kelder....
Ook klonk alles doffer als dat het geval was...

Ik zou als ik jou was idd. eerst ff proberen te wennen aan de akoestiek,veel naar cd's en platen luisteren....als het om hardcore gaat : de meeste hardcore-cd's worden niet echt overdreven gemastered,dus die zou je best als referentie kunnen gebruiken.....

Je zou ook wat kleden of gordijnen op kunnen hangen in jouw stuk van de kelder,kan ook al helpen...

Origineel geplaatst door dione
Kep een tijdje geleden met Leviathan in z'n studio gewerkt....hij zit ook in een kelder en we hadden grote moeite om alles goed afgemixed te krijgen...vooral het laag was moeilijk goed te krijgen....bovendien klonken de fx bij hem veel overdrevener als dat ze in het echt waren,volgens mij gevolg van de natuurlijke galm in de kelder....
Ook klonk alles doffer als dat het geval was...

Klinkt erg bekend inderdaad.. Behalve dan dat teveel aan galm, maar kan er aan liggen dat de kelder waar ik zit voor de rest niet bepaald leeg is.

Origineel geplaatst door dione
Je zou ook wat kleden of gordijnen op kunnen hangen in jouw stuk van de kelder,kan ook al helpen...

Ik was inderdaad al van plan om het stuk waar ik zit op de één of andere manier af te schermen (heb namelijk ook nog eens last van het geluid van 2 servers die verderop in de kelder dag & nacht staan te draaien), gordijnen is wel een goede optie denk ik, lees het hier vaker. Heeft van dat cheapo (formido/gamma) absorberende materiaal nog zin ? Tegen de gordijnen, vlakke muren en plafond ? Voorkomt niet echt reflectie van lage frequenties toch.. ?

Niet direct een antwoord op je vraag maar wel een tip.

In Sound on Sound staat iedere maand een aflevering van Studio SOS. Het gaat daar bijna altijd over akoestische problemen in bepaalde ruimten. Ze vertellen dan ook over hoe en welke materialen ze bevestigen en waar ze dat dan doen en waarom. Best heel leerzaam.
Cheers

Back